• Anonym (Ccvvbb)

    Karriär och familj, ok att ändras?

    Vet inte helt vad jag vill med tråden mer än att få lite input och tankar.

    Är ett par år över 40 och har sent i livet fått två barn. Innan jag fick barn var jag nog vad många såg en sån kvinna som inte var en familjekvinna, reste massor, jobbade och skaffade mig ett avancerat jobb som lätt skulle gå att jobba 60 h i veckan på, köpte mkt mat ute etc. Jag prioriterade mig själv mycket också med skönhetsbehandlingar, många h på gymmet och att uppfylla drömmar.

    Så kom barnen tätt när jag var i gränslandet mot 40 år. Och jag vet inte, men något i mig ändrades. Jag har haft svårt att sedan hitta samma driv i jobbet, utan jag vill maximera timmarna jag har med barnen. Innan barnen kom hade jag en lista på ouppfyllda drömmar om resor och liknande - som nu känts irrelevant. Jag vill hellre ge mig ut i skogen med barnen än flyga till andra sidan jorden och se något storslaget.

    Har märkt att folk reagerar på detta, att jag förändrats så mycket och en del verkar anse att jag givit upp mig själv. Men jag vet inte, jag känner mig ju rätt ändras i grunden. En del av mig kan sakna att ha stora drömmar för egen del - men samtidigt finns inte längtan kvar där som den gjorde innan barnen kom.

    Någon annan som upplevt detta? Hur blev det för er, kom det tillbaka när barnen blev äldre? Jag vill ju ge mina barn allt, samtidigt som jag vill visa dem på allt det storslagna som man också kan uppleva (som jag gjorde innan de kom och älskade). Vill inte minska deras vyer heller.

  • Svar på tråden Karriär och familj, ok att ändras?
  • Anonym (yxskaft)
    Anonym (Ccvvbb) skrev 2024-05-07 10:27:58 följande:

    Någon annan som upplevt detta? Hur blev det för er, kom det tillbaka när barnen blev äldre? Jag vill ju ge mina barn allt, samtidigt som jag vill visa dem på allt det storslagna som man också kan uppleva (som jag gjorde innan de kom och älskade). Vill inte minska deras vyer heller.


    Eh ja välkommen till verkligheten där ytan inte är allt. Att vara med sina barn ger inget minskande av vyer, att visa det storslagna med en sk karriär är inget barn bryr sig om.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Ccvvbb) skrev 2024-05-07 11:06:15 följande:
    Tack för input  och din erfarenhet! Jag började fundera och reflektera just över hur jag förändrats utåt när såna kommentarer kom in.

    Jo, mina är små än och jag vill ju uppleva magin med dem i att hjälpa en daggmask till säkerhet, att åka en rutschkana, att springa så fort man kan och hoppa högt (och sen blir buren av förälder när man inte orkar mer). Att en häftig helg kanske består i att besöka en 4h-gård och äta pannkaka utomhus. 
    Men vem är det som kommenterar egentligen? Att få barn är ju en av de mest omvälvande livsomställningarna man går igenom någonsin så det är klart man förändras? Helt naturligt och du låter fullständigt normal.
  • Familjesus

    Som andra skriver så har livet olika faser med olika prioriteringar, Det viktigaste är att lyssna till vad man själv vill och mår bra av och strunta i vad andra tycker. Jag tänker att det är en fördel med att bli förälder som lite äldre, man är trygg i sig själv och kan skita i andras åsikter.

    Själv var jag mitt i karriären när jag fick barn och det var rätt kämpigt att vara i föräldra/familjebubblan och samtidigt upprätthålla karriärambitionerna.. Mina barn (som nu är unga vuxna) säger ofta att de haft en fantastisk uppväxt, vilket värmer mammahjärtat. Men skulle jag få ändra på något skulle det vara att lagt jobbkarriären lite på is och jobbat deltid några år till förmån för ännu mer tid med barnen. Jag tänker att du redan hunnit med karriär och kan nu unna dig att njut av de frukterna några år och satsa mer på barn och familj.

    Vi reste också mycket innan barnen, men det fortsatte vi med, fast på barnens villkor (dock fortsatt ganska äventyrligt).  Det är fantastiskt att resa och se världen genom barnens ögon. 

    Sen behöver det verkligen inte vara på ena eller andra sättet. Vi har rest mycket, men också njutit av det enkla och lugna. Skogspromenader, matsäck, skridskoåkning, fredagsmys med film etc. Variation förnöjer. Och är man två engagerade föräldrar så hinns träning och lite egentid med kompisar med också.

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ccvvbb) skrev 2024-05-07 10:27:58 följande:
    Karriär och familj, ok att ändras?

    Vet inte helt vad jag vill med tråden mer än att få lite input och tankar.

    Är ett par år över 40 och har sent i livet fått två barn. Innan jag fick barn var jag nog vad många såg en sån kvinna som inte var en familjekvinna, reste massor, jobbade och skaffade mig ett avancerat jobb som lätt skulle gå att jobba 60 h i veckan på, köpte mkt mat ute etc. Jag prioriterade mig själv mycket också med skönhetsbehandlingar, många h på gymmet och att uppfylla drömmar.

    Så kom barnen tätt när jag var i gränslandet mot 40 år. Och jag vet inte, men något i mig ändrades. Jag har haft svårt att sedan hitta samma driv i jobbet, utan jag vill maximera timmarna jag har med barnen. Innan barnen kom hade jag en lista på ouppfyllda drömmar om resor och liknande - som nu känts irrelevant. Jag vill hellre ge mig ut i skogen med barnen än flyga till andra sidan jorden och se något storslaget.

    Har märkt att folk reagerar på detta, att jag förändrats så mycket och en del verkar anse att jag givit upp mig själv. Men jag vet inte, jag känner mig ju rätt ändras i grunden. En del av mig kan sakna att ha stora drömmar för egen del - men samtidigt finns inte längtan kvar där som den gjorde innan barnen kom.

    Någon annan som upplevt detta? Hur blev det för er, kom det tillbaka när barnen blev äldre? Jag vill ju ge mina barn allt, samtidigt som jag vill visa dem på allt det storslagna som man också kan uppleva (som jag gjorde innan de kom och älskade). Vill inte minska deras vyer heller.


    Reagerar folk verkligen på att man får andra prioriteringar som småbarnsförälder? Det är väl tvärtom rätt naturligt.

    Jag reste också mycket mellan 20 och 30, jobbade delvis utomlands men hade inga avancerade jobb. Strax före 30 flyttade jag hem till Sverige, utbildade mig, fick ett mer kvalificerat jobb, gifte mig och fick två barn några år före 40. 

    Jag känner inget behov av att flänga runt i världen längre och barn har inget behov av att resa kors och tvärs. Det är inte fel att göra det, men barn har andra behov. Världen kan de se när de blir vuxna, om de själva vill. Våra barn är 11 nu och har varit i några länder, dock inte utanför Europa. Vi har råd och möjlighet att resa, men prioriterar annat. Jag var inte själv utomlands så mycket under uppväxten, men desto mer i vuxen ålder.

    Däremot gör jag gärna längre resor igen när barnen är äldre och mer självgående. Det finns många länder och platser jag gärna skulle besöka, men det kan vänta. De senaste åren har jag varit fullt nöjd med att kunna ägna mer tid åt mitt skrivande och andra hobbies, något som var svårt att hinna med under småbarnsåren. Det är viktigt att inte glömma bort sig själv, och ju äldre barnen blir, desto mer tid får man oftast till annat.

  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-05-08 07:44:33 följande:
    Men vem är det som kommenterar egentligen? Att få barn är ju en av de mest omvälvande livsomställningarna man går igenom någonsin så det är klart man förändras? Helt naturligt och du låter fullständigt normal.
    Människor som känt mig tidigare och tycker jag är så annorlunda nu och lite insinuerar att jag tappat bort den jag var.

    Och ja, det är jag ju, på ett vis. Men det är ju för att livet är annorlunda med två små. Tänker jag?
  • Anonym (Ccvvbb)
    Familjesus skrev 2024-05-08 08:01:08 följande:

    Som andra skriver så har livet olika faser med olika prioriteringar, Det viktigaste är att lyssna till vad man själv vill och mår bra av och strunta i vad andra tycker. Jag tänker att det är en fördel med att bli förälder som lite äldre, man är trygg i sig själv och kan skita i andras åsikter.

    Själv var jag mitt i karriären när jag fick barn och det var rätt kämpigt att vara i föräldra/familjebubblan och samtidigt upprätthålla karriärambitionerna.. Mina barn (som nu är unga vuxna) säger ofta att de haft en fantastisk uppväxt, vilket värmer mammahjärtat. Men skulle jag få ändra på något skulle det vara att lagt jobbkarriären lite på is och jobbat deltid några år till förmån för ännu mer tid med barnen. Jag tänker att du redan hunnit med karriär och kan nu unna dig att njut av de frukterna några år och satsa mer på barn och familj.

    Vi reste också mycket innan barnen, men det fortsatte vi med, fast på barnens villkor (dock fortsatt ganska äventyrligt).  Det är fantastiskt att resa och se världen genom barnens ögon. 

    Sen behöver det verkligen inte vara på ena eller andra sättet. Vi har rest mycket, men också njutit av det enkla och lugna. Skogspromenader, matsäck, skridskoåkning, fredagsmys med film etc. Variation förnöjer. Och är man två engagerade föräldrar så hinns träning och lite egentid med kompisar med också.


    Jo, precis. Jag är egentligen så pass nöjd med min karriär att om jag skulle vara på samma nivå när jag går i pension skulle jag känna mig tillfreds. Det är en skön känsla på många vis, men säkert också eftersom jag inte har någon önskan att bli tex chef eller så. Men jag är trygg i mitt jobb och har jobbat så länge att jag vet att jag kan det bra. Så min tanke är just att kunna satsa på mina barn och familjen och verkligen försöka prioritera dem.
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Ccvvbb) skrev 2024-05-08 15:15:51 följande:
    Människor som känt mig tidigare och tycker jag är så annorlunda nu och lite insinuerar att jag tappat bort den jag var.

    Och ja, det är jag ju, på ett vis. Men det är ju för att livet är annorlunda med två små. Tänker jag?
    Hade varit mer konstigt om man inte förändras kan jag tycka. Att vara förälder handlar ju trots allt om att sätta nån annans behov före sina egna. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-05-08 07:44:33 följande:
    Men vem är det som kommenterar egentligen? Att få barn är ju en av de mest omvälvande livsomställningarna man går igenom någonsin så det är klart man förändras? Helt naturligt och du låter fullständigt normal.
    Jag förstår inte heller syftet med tråden. Är det propaganda?
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 16:29:21 följande:
    Jag förstår inte heller syftet med tråden. Är det propaganda?
    Undrar jag också
  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 16:29:21 följande:
    Jag förstår inte heller syftet med tråden. Är det propaganda?
    Va? För vad?

    Jag ställde en funderingsfråga. En reflektion. Får man inte det?
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 16:29:21 följande:
    Jag förstår inte heller syftet med tråden. Är det propaganda?

    Det är väl tydligt från trådstarten? 

  • Anonym (S)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-05-08 16:53:07 följande:

    Det är väl tydligt från trådstarten? 


    Jo.
  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (S) skrev 2024-05-08 17:06:36 följande:
    Jo.
    Så dåså?
  • Anonym (Jessica)

    Jag skulle tro att en del kommentarer kommer från folk som inte längre kommer vara mittpunkten i ditt liv och som kanske är lite besviken på att du "sviker" .. hänger du med? 
    Kanske är det folk som var övertygad om att du faktiskt inte ville/skulle skaffa barn ? 

    Jag är yngre än dig men känner igen beteendet från party-polarna och karriärkollegor omkring mig som nu inte har mig att ringa längre eftersom jag är gravid. Jag har fått tydliga pikar om att jag är tråkig, präktig och en svikare. Samtidigt som mobilen tystnar allt mer... Företaget jag jobbar på bjöd inte ens in mig på vår AW vi traditionellt har varje påsk eftersom jag är just gravid.. 
    Men egentligen handlar det om ego polare som inte kan unna mig att vara lycklig. 

Svar på tråden Karriär och familj, ok att ändras?