• Anonym (Bärhjälp?)

    Vägrar vagn

    Hej, 

    Jag har ett barn på 20 månader som sedan ett bra tag inte gillar sitta i vagn, överhuvudtage! Han vill heller oftast inte gå, utan bli buren. Att ändå spänna fast honom i vagnen innebär ett barn som blir helt galen, så det fungerar inte. 


    Min fråga gäller vad ni som har lite större barn, ej bebisar, vad ni har för bärsele för en nästan 2 åring som väger 12-14 kg. Även tveksamt om han kommer gilla bärsele med :(. Har nu funderat på en sk ? höftbärare?, men är osäker på om det kommer hjälpa? Jag bär gärna, kortare sträckor i famnen, men sen blir det tungt och jag orkar inte. 


    Någon som har tips? 

  • Svar på tråden Vägrar vagn
  • Anonym (Bärhjälp?)
    Bergegardh skrev 2024-05-07 06:29:48 följande:

    Vet inte men jag har samma problem som du. Hur reagerar din när du försöker låta hen gå? 


    Han kan gå en liten stund, men sen vill han upp i famnen. Gråter annars. Förstår att han behöver närhet. Hur gör du?
  • Anonym (Bärhjälp?)

    Kan ju tillägga att han alltid ( när vi är hemma iaf) inte vill sitta själv i stol utan i min famn..

  • Bergegardh

    Kan oxå vara så med min, han går en stund och sen vill han upp. Vissa dagar går han inte alls. När jag inte låter han komma upp blir han arg och sätter sig surt eller argt ner. Om jag inte tar upp honom då börjar han ofta gråta oxå eller springer iväg gråtandes. Men ibland speciellt när storasyskon går med kan han gå ett tag och hålla i deras händer. 

    Han vill inte sitta hon mig när vi är hemma. Han vill att jag sitter på ett ställe och inte flytta på mig. När jag går upp hämtar han mig och visar här ska du sitta mamma. Så då kommer han ibland och kramas och kikar hela tiden att jag sitter där. 

    Upplever att han vill snabbt kunna ha närhet men oxå frihet att gå ner snabbt från famnen tex. När jag bär honom och han vill ner, tappar han tålamodet snabbt om han inte får komma ner. Tror inte min hade gillat en sele för det hade tagit lång tid typ.

  • Anonym (Tihi)

    Hej!

    Förstår ditt problem. Mitt förslag är att köpa en liten enkel sulky (vi har den billigaste på marknaden, funkar bra). den är såpass låg och liten att barnet utan problem kan  gå ur och i vagnen själv. Mina barn gillar båda att åka i den, det ger nog en känsla av frihet att själv kunna bestämma om man vill åka eller inte. 

     Alternativet till sele är en bärstol, det finns några varianter som är bra. Kolla maxvikt innan ni köper bara, och gå och testa ien friluftsaffär för att säkerställa att den sitter bra på dig/er.

     Lycka till!

  • Maymom

    Till en 1 1/2 åring hade jag nog kört att bära på ryggen. Jag har haft ergobaby som funkat bära både på ryggen, fram och på sidan.
    Bärstol som ovan skrev lät som ett bra förslag. Börja köp något begagnat och testa om det funkar.

  • asdfgh

    Vill ni bära i sele skulle jag siktat på en pre-school sele. Toddler kan funka den oxå men någonstans där i den åldern upplevde jag att jag gärna skulle bytt, men vid det laget bar vi så lite att det inte var värt pengarna när vi ändå redan hade en toddlersele.

    Vi bytte från en "vanlig" ergo till en Tula Toddler när barnet var ca 10 mån och skillnaden var enorm. Från att det varit lite tungt att bära till att barnet kändes fjäderlätt

    Ett annat alternativ kan vara springcykel. Vår äldsta fick i 2årspresent, räknade ut hur den skulle användas på ett par dagar och efter det användes vagnen i stort sett endast till sömn.

Svar på tråden Vägrar vagn