• Anonym (TS)

    Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?

    Går det? Jag ska börja jobba nu den här månaden eftersom min yngsta precis har börjat på förskola. Det är ett nytt jobb på en släktings föredrag och det blir tillsvidareanställning direkt. Finns det någon chans att jag blir godkänd även om jag inte kan visa några lönebesked utan bara anställningsavtal? Vill så gärna ha den här lägenheten.. Det är en lägenhet genom Stockholms Bostadsförmedling. 

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Inja) skrev 2024-05-07 07:41:51 följande:

    Jag har aldrig visat upp lönespecar när jag sökt lägenhet, bara anställningsavtal där lönen syns. Sedan har de gjort en keditupplysning.


    Tack för svar! Det stod lite oklart i kraven om det behövdes lönespecar när det är fast anställning eller om det bara är när det är annan anställningsform.
  • Anonym (Wa)

    Har aldrig visat upp nåt av dessa ? antar att de är olika o kanske hårdare i storstäde. jag bor på landet i Norrland ☺️

  • Anonym (TS)
    Anonym (Wa) skrev 2024-05-07 08:33:40 följande:

    Har aldrig visat upp nåt av dessa ? antar att de är olika o kanske hårdare i storstäde. jag bor på landet i Norrland ☺️


    Förstår :) Jo det är Stockholm haha .. men var lite oklart om det verkligen behövdes lönespecar eller om det räcker med anställningsavtal när det är fast anställning. 


    Är faktiskt lite sugen på att flytta till Norrland nån gång , har släkt i Luleå :)

  • Anonym (Wa)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-07 08:44:35 följande:

    Förstår :) Jo det är Stockholm haha .. men var lite oklart om det verkligen behövdes lönespecar eller om det räcker med anställningsavtal när det är fast anställning. 


    Är faktiskt lite sugen på att flytta till Norrland nån gång , har släkt i Luleå :)


    Ja riktigt så Långt norrut har jag aldrig ens varit. Jag bor i Hälsingland ☺️
  • Anonym (Nja)

    Jag har ALLTID visat 3 månads specar när jag sökt bostad via Stockholms bostadsförmedling. 

    Men du har väl fått mail med typ 15 frågor att besvara? Där står exakt vad de söker och där kan du förklara din situation. Det kommer nog gå bra så länge du inte har skulder eller betalningsanmärkningar. 

    Är det familjebostäder, svenska bostäder eller sthlmshem så kan det vara lättare. Ikano bostad är svåra. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-07 10:00:22 följande:

    Jag har ALLTID visat 3 månads specar när jag sökt bostad via Stockholms bostadsförmedling. 

    Men du har väl fått mail med typ 15 frågor att besvara? Där står exakt vad de söker och där kan du förklara din situation. Det kommer nog gå bra så länge du inte har skulder eller betalningsanmärkningar. 

    Är det familjebostäder, svenska bostäder eller sthlmshem så kan det vara lättare. Ikano bostad är svåra. 


    Tack för svar! Det stod inget i mailet om just lönespecifikationer men jag skrev att jag börjar den här månaden och kan visa anställningsintyg. Så vi får se. Det är Victoriahem , de verkar ha ungefär samma krav som Familjebostäder och Svenska bostäder. 


    Det var en annan lägenhet för några veckor sen men den var genom internkön  (annan hyresvärd) , då förklarade jag att jag inte kan visa tre lönespecar för jag börjar jobba snart och då var det ok. Men tackade nej sen iallafall av andra anledningar (lägenheten låg väldigt nära en högspänningsledning). 

  • Sunflora

    Hade du ingen inkomst alls innan? Inte CSN eller någonting? Visa dem det du har studiemedel är godkänd inkomst hos de flesta hyresvärdar i Stockholm. De stora hyresvärdarna brukar vara medgörliga de vill kolla upp att man klarar av att betala hyran inte straffa de som har pluggat. Det bästa är om du ringer värden och frågar de kan du göra innan du formellt blivit erbjuden kontraktet. 

  • Anonym (TS)
    Sunflora skrev 2024-05-07 13:53:16 följande:

    Hade du ingen inkomst alls innan? Inte CSN eller någonting? Visa dem det du har studiemedel är godkänd inkomst hos de flesta hyresvärdar i Stockholm. De stora hyresvärdarna brukar vara medgörliga de vill kolla upp att man klarar av att betala hyran inte straffa de som har pluggat. Det bästa är om du ringer värden och frågar de kan du göra innan du formellt blivit erbjuden kontraktet. 


    Tack för svar! Har haft CSN men det var innan jag fick yngsta barnet som är 2 nu så längesen.. Jag behövde vara hemma lite längre än jag hade tänkt eftersom vi behövde vänta på förskoleplats .. så sista tiden var det mest min sons pappa som hjälpte till med pengar, vi är tillsammans men bor inte tillsammans på heltid iallafall. Går inte på försörjningss eller nått sånt. Och så har jag jobbat lite extra på restaurang då och då , skäms att säga det här men har fått pengar i handen så det är inget jag kan visa upp. 
  • Anonym (TS)
    Sunflora skrev 2024-05-07 13:53:16 följande:

    Hade du ingen inkomst alls innan? Inte CSN eller någonting? Visa dem det du har studiemedel är godkänd inkomst hos de flesta hyresvärdar i Stockholm. De stora hyresvärdarna brukar vara medgörliga de vill kolla upp att man klarar av att betala hyran inte straffa de som har pluggat. Det bästa är om du ringer värden och frågar de kan du göra innan du formellt blivit erbjuden kontraktet. 


    *försörjningsstöd skulle det stå i förra svaret, skriver från mobilen.. Har inget sånt.
    Det var lite oplanerat att vi skulle behöva flytta nu, det är på grund av problem i min nuvarande lägenhet (med ventilation och annat). Hade egentligen hellre väntat tills jag har jobbat ett tag men det dök upp en väldigt bra lägenhet och det kanske inte dyker upp nån sån igen på länge ..

    Kan inte ha min sons pappa som medboende heller eftersom han faktiskt inte ska bo med oss och har egen lägenhet. 
  • Sunflora
    Anonym (TS) skrev 2024-05-07 17:56:26 följande:
    Tack för svar! Har haft CSN men det var innan jag fick yngsta barnet som är 2 nu så längesen.. Jag behövde vara hemma lite längre än jag hade tänkt eftersom vi behövde vänta på förskoleplats .. så sista tiden var det mest min sons pappa som hjälpte till med pengar, vi är tillsammans men bor inte tillsammans på heltid iallafall. Går inte på försörjningss eller nått sånt. Och så har jag jobbat lite extra på restaurang då och då , skäms att säga det här men har fått pengar i handen så det är inget jag kan visa upp. 
    Visa upp det du har bara. Att du inte haft försörjningsstöd är jättebra det visar att du kunnat försörja dig själv och du har en fast tjänst med högre lön nu. Jag tror inte du kommer ha några problem att bli godkänd men det bästa är om du ringer och förklarar läget. 
  • Anonym (TS)
    Sunflora skrev 2024-05-07 19:08:36 följande:
    Visa upp det du har bara. Att du inte haft försörjningsstöd är jättebra det visar att du kunnat försörja dig själv och du har en fast tjänst med högre lön nu. Jag tror inte du kommer ha några problem att bli godkänd men det bästa är om du ringer och förklarar läget. 
    Tack för svar! Tyvärr gick det inte med den här hyresvärden .. handläggaren från Bostadsförmedlingen skrev att han inte skickar det vidare eftersom jag skrev att jag börjar jobba den här månaden.

    Men verkar inte som att alla hyresvärdar kräver tre lönespecar. Får kanske vänta tills jag har jobbat längre då eller söka hos någon annan hyresvärd. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-08 13:52:15 följande:
    Tack för svar! Tyvärr gick det inte med den här hyresvärden .. handläggaren från Bostadsförmedlingen skrev att han inte skickar det vidare eftersom jag skrev att jag börjar jobba den här månaden.

    Men verkar inte som att alla hyresvärdar kräver tre lönespecar. Får kanske vänta tills jag har jobbat längre då eller söka hos någon annan hyresvärd. 
    Blir tyvärr inte förvånad.  Bostadsmarknaden är svår i sthlm.

    Själv har jag snart 20 år i kön men har ändå svårt att hitta boende.  Bor på korttidskontrakt nu och letar vidare.

    Hur många år I kön har du och vilka områden letar du?
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-08 13:52:15 följande:
    Tack för svar! Tyvärr gick det inte med den här hyresvärden .. handläggaren från Bostadsförmedlingen skrev att han inte skickar det vidare eftersom jag skrev att jag börjar jobba den här månaden.

    Men verkar inte som att alla hyresvärdar kräver tre lönespecar. Får kanske vänta tills jag har jobbat längre då eller söka hos någon annan hyresvärd. 
    Du kan dock själv ta kontakt med hyresvärden och fråga direkt istället för att gå via bostadsförmedling 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2024-05-08 14:09:20 följande:
    Du kan dock själv ta kontakt med hyresvärden och fråga direkt istället för att gå via bostadsförmedling 
    Ja det borde jag nog ha gjort men bostadsförmedlingen hade redan tagit bort mig då. Ska göra det nästa gång. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Nja) skrev 2024-05-08 14:01:26 följande:
    Blir tyvärr inte förvånad.  Bostadsmarknaden är svår i sthlm.

    Själv har jag snart 20 år i kön men har ändå svårt att hitta boende.  Bor på korttidskontrakt nu och letar vidare.

    Hur många år I kön har du och vilka områden letar du?
    Har bara stått snart 8 år och letar en bra bit utanför Stockholm. Har stått i min hyresvärds  internkö längre (16 år), får nog leta där istället men det dyker nästan aldrig upp något 
  • Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-08 14:14:22 följande:
    Ja det borde jag nog ha gjort men bostadsförmedlingen hade redan tagit bort mig då. Ska göra det nästa gång. 
    Fortfarande inga problem att själv ta kontakt med hyresvärden. 
Svar på tråden Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?