• Anonym (Oroad mamma)

    Han har börjat kräva nattumgänge

    Har en dotter på 2 år vars pappa inte haft något större intresse i hennes liv, vi hade från början gemensam vårdnad. Men efter massa möten på socialtjänsten så sa han att han inte längre ville ha gemensam vårdnad och överlät hela på mig. Sa även till soc att han inte har särskilt stort intresse för vår dotter. Efter denna tid kan han från att träffa henne hos mig,plus ignorera henne i månader. När dom ser surfar han mest på mobilen eller sover på min soffa. 
    Han har aldrig erbjudit sig att hjälpa mig och de få gånger jag bett honom om hjälp, har han varit här,men då har även mormor fått rycka in. För han vet inte vad han ska ge vår dotter att äta, ligger åter på soffan och sover eller glor i mobilen.
    Efter mötet på soc när han skrev över vårdnaden på mig, så sa även soc klart ocjvtydligt till mig och honom att nattumgänge är uteslutet. Då hans boende är väldigt stökigt och han knappt äger några möbler,förutom en säng, databord, datatol, köksbord utan stolar och ett soffbord men ingen soffa.
    Han säger som sagt var nu att han ska fixa sin lägenhet och ha vår dotter minst 2 dygn i veckan.
    Jag får ont i magen av oro då jag anser att han inte klarar det. Underlag från soc finns ju kvar. Men detta är ju nöt hon var bebis. 
     Och han säger att jag inte kan neka honom.
    Vad gör jag nu? Och kan jag fortfarande rätta mig efter vas soc sa när vår dotter var bebis?
    Han får absolut träffa henne som tidigare men jag litar inte på att han kan tillgodose alla hennes behov.

  • Svar på tråden Han har börjat kräva nattumgänge
  • fornminne

    Jag blir så trött på alla olämpliga pappor som det daddas med. NEJ, hav ska INTE ha nattumgämge förrän han kan ViSA att han har fått ordning på sitt hem och sitt liv, samt kan ta hand om dottern utan att TS är med! Som någon skrev, barn är inga leksaker. Och föräldrar har egentligen inte rätt till sina barn, det är barn som har rätt till sina föräldrar. För dotterns skull kan TS alltså inte neka umgänge, men det gör hon ju inte heller.

    Vill pappan ha utökat umgänge, även utan TS, får han steppa upp. TS kan alltså neka och han kan ta det till familjerätten, där han kommer att undersökas och nagelfaras. Har han skärpt till sig, fine. Då kanske de kommer fram till ett ungängesschema som inkluderar nätter, och som båda i så fall måste följa. Men där är de inte än.

    TS får inte neka dottern kontakt med sin far, men hon kan villkora umgänget eftersom hon har ensam vårdnad och eftersom han inte har visat sig lämplig eller ansvarsfull. 

  • Anonym (Andas!)

    Ta ett djupt andetag och stressa inte upp dig redan.
    Om de bara har träffats väldigt sporadiskt fram till nu är det rätt många steg innan övernattning kan bli aktuellt.
    1. De ses regelbundet/ofta med dig närvarande och han håller fast vid bestämda tider 
    2. Han har hand om henne själv i några timmar, vilket inkluderar att hantera mat och eventuella blöjbyten. Också här regelbundet och på de tider ni bestämt i förväg
    3. Tiden han har henne själv ökar upp till en hel dag
    4. Det är dags att sova över en natt i taget 

    Här pratar vi inte veckor, utan åtminstone några månader, om han går in för det och gör sitt bästa för att sätta sig in i papparollen och relationen med dottern.

    Det kan hända att han steppar upp och blir en helt OK pappa. Eller så tröttnar han redan på steg 1 och försvinner i några månader, och då är han tillbaka på noll igen. 

    För att steg 3 och 4 över huvud taget ska bli aktuella så krävs det givetvis att hans hem är i så pass bra ordning att det inte är farligt för ett barn. 

  • Anonym (Usch)
    Anonym (X) skrev 2024-05-04 16:30:25 följande:
    Medan du inte får nån att sära för dig, så orättvist, snyft.
    Haha! Det har inte varit något problem. Men att ligga med ett äckel som ts beskriver i tråden är helt uteslutet. Skulle du det? 
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (Oroad mamma) skrev 2024-05-04 14:52:08 följande:

    Och bristerna som var då är ju inte ännu åtgärdade, han har sagt att han ska ordna det,men inte när. Har även kronofogden på sig och lever på existensminimum. Så hur ska han ha råd att köpa allt han behöver för att kunna ha henne hos sig? Har även brutit all kontakt med sin egen familj då han inte vill ha med dom att göra. Farmor ska träffa vår dotter för förstan gången här nu då hon sökte upp mig och fråga om hon fick. Då han sagt att jag förbjudit detta vilket inte är sant. 

    Även hon säger att hennes son alltid haft svårt att ta ansvar.


    Det är jättebra att du försöker bygga en relation med flickans farmor. Det är bra för flickan, bra för dig och i förlängningen för flickans pappa.

    Det kommer inte att bli aktuellt att gå från inget umgänge till nattumgänge på en gång. Som det är idag känner flickan inte sin pappa, så att bara lämna över henne till en för henne okänd pappa är inte optimalt. 
  • Anonym

    Ni har en utredning och ett avtal.
    Sitt lugnt i båten. Om han tar upp det, säg bara "Vi håller oss till avtalet och det som är bestämt".

    Om han vill ha en ändring så är det helt hans ansvar att få till stånd en ändring. Det får han driva.

  • Anonym (Ui)

    Hon kan ju inte vara hos en främling över natten! Rådfråga soc. 

  • Anonym (N)
    Tukt skrev 2024-05-04 18:38:24 följande:

    Förstår din oro, men samtidigt måste man väl tro att människor kan förändras till det bättre. Kanske har han medicin numera som gör att han fungerar bättre?
    Men låter väl som att det är läge att dokumentera det mesta och ha soc nära till hands. Den stora frågan är ju hur dottern tar det där också.


    Du kan tro vad du vill , dock självklart riskerar man inte en 2 årings säkerhet och liv . 

    Sover han på soffan hela tiden kan han inte ta hand om barnet ensam.
  • Tukt
    Anonym (N) skrev 2024-05-05 09:07:30 följande:
    Du kan tro vad du vill , dock självklart riskerar man inte en 2 årings säkerhet och liv . 

    Sover han på soffan hela tiden kan han inte ta hand om barnet ensam.
    Fast det kanske inte är det han gör längre.
  • Anonym (Omg)

    Stå på dig TS! Ge honom INTE vårdnaden, han låter inte säker någon stans! Alla barn förtjänar en trygg säng att somna i om nätterna, och han känns lång ifrån en person som kan ordna det. Dokumentera allt, ta allt i skrift. Kram på dig.

  • Anonym (Omg)

    Jag skrev fel ovan. "Ge honom inte natt umgänge" skulle det stå!

  • Inferior

    Främja umgänge TS som du anser passar. Du känner barnet bäst! rucka inte på det du känner är rätt. Jag har varit i en liknande situation. 

Svar på tråden Han har börjat kräva nattumgänge