• Smiko27

    Hur blir en katt en utekatt?

    Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

    Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

    Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

    All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

  • Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?
  • RaYzLeR
    Anonym (Gotland?) skrev 2023-07-02 18:16:49 följande:
    Jo men jag tror hon funderar eftersom hon ändå har grannar bredvid sig och de lär ju också ha uteplatser och öppna altandörrar. 
    Ok, tror du att katten smiter in till grannarna? När morsan bodde på bottenvåningen så brukade grannens katt smita in genom altandörren och äta/dricka ur morsans katters matskålar. 🙂
  • Anonym (Ute)

    Jag tycker det verkar djurplågeri att tvinga katter att vara innekatter. Hur kan det vara ok? 


    eftersom katter som släpps ut inte verkar vilja bli enbart innekattter såden så visar ju det att deras naturliga liv är att vara ute. 


    hag förstår heller inte alla hundratals fb-trådar om katter som folk träffar ute. Katter gillar ju utelivet, så varför skulle de vara borttappade för att de är ute?!

  • Anonym (r)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 18:13:23 följande:
    Då är det väl bara att göra katten till utekatt. Låt den vara inne några dagar, sen så släpper man ut den med ytterdörren/altandörren öppen så att den kan komma och gå som den vill?
    Låta en katten vara inne bara några dagar och sedan låta den gå fri? Läser du trådar innan du svarar?
  • Anonym (Katt)

    För att svara på TS fråga. När jag skaffat katt så har jag gjort det på hösten/vintern och hållit katten inne till nästa vår/sommar, på det sättet lär den känna familjen och vet var "hemma" är. Sedan får man se vad katten har för personlighet, det finns katter som inte vill gå ut, som inte vill komma in och de som inte bryr sig, katter som vill vara nära sin familj och katter som gör långa utflykter. Men skaffar man katt nu så rekommenderas nog att ni håller den inne i några veckor (kanske till den är kastrerad), både för att se personlighet och om det är en kattunge så bör den nog få växa till sig lite.

    Jag har bott i lägenhet och olika hus, min katt (som gick bort i februari i år) var med överallt. Hon hade inga problem att bo i vår lägenhet, men i mina föräldrars hus på sommaren, sedan i våra hus och mina föräldrars lägenhet när vi var bortresta. Hon har bråkat med grannkatter, men det är ju revir osv och tyvärr ofta de andra "besökande" katterna som fick på pälsen.

    Aldrig haft problem med att hon har gått till grannar, men hon gilla att hålla sig runt huset och vara nära oss. Aldrig haft problem med grannkatter som kommit till oss (förutom lite duster hon haft med dem). Hon var inne hela vintrarna, kissade ute på sommaren men kom alltid in och bajsade året runt. Hon har dragit in kanske 3-5 småfåglar per år (ofta möss när vi bodde i ett hus i skogen). Min systers katt drar gärna in både skator, fiskmåsar och duvor... Stor katt = stora byten.

    Viktigt att katten är kastrerad och jag rekommenderar vaccinationer om den ska gå ute och eventuellt träffa andra katter med sjukdomar. Jag har också upplevt att hankatter är lite mindre bråkiga och lugna, men det kanske bara är min upplevelse :)

    Klart ni ska skaffa katt om ni vill ha en! Men det är lite lotteri med vilken personlighet hen har och hur det då blir med att gå ute.

  • Limajo
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
    Hur blir en katt en utekatt?

    Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

    Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

    Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

    All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 


    Jag har bott som du i lägenhet med uteplats. Mina katter var ungefär två år när vi flyttade dit. Jag  såg till att själv vara ute de första gångerna när de gick ut. Jag gick också ut och tog in dem när jag ville att de skulle komma in. Det gick jättebra. De var oftast bara ute 1-2 timmar vid fint väder, kortare tid vid dåligt väder. Blev kompisar med alla barnen på gården. De gick sällan långt och kom oftast in när jag ropade på dem. 


    De gick in till grannar ibland men jag var tydlig mot grannarna att de fick schasa ut dem eller spruta vatten eller vad än som krävdes för att få ut katterna. Det var dock ingen som tog illa upp, tvärtom kunde vissa grannar nästan bli besvikna när jag hämtade in katterna. 

    Nu bor vi i hus så nu är de ute lite mera men fortfarande inne varje natt. 

    Mina katter är lugna och sociala. Har man katt med annat temperament kanske det inte funkar lika bra, eller så drar de iväg längre så man blir orolig. Men det är bara att testa sig fram.

  • RaYzLeR
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 18:38:10 följande:
    Låta en katten vara inne bara några dagar och sedan låta den gå fri? Läser du trådar innan du svarar?
    Hur menar du? Katter är väl mästare på att hitta hem igen?
  • Anonym (r)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 19:16:21 följande:
    Hur menar du? Katter är väl mästare på att hitta hem igen?
    Inte efter några dagar.................... Plus en hel del annat i tråden.
  • RaYzLeR
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 19:21:57 följande:
    Inte efter några dagar.................... Plus en hel del annat i tråden.
    Ok, jag trodde det. Men jag kanske inte är så insatt. I så fall ber jag om ursäkt. Glad
  • Grusibrallan1
    Limajo skrev 2023-07-02 19:10:47 följande:

    Jag har bott som du i lägenhet med uteplats. Mina katter var ungefär två år när vi flyttade dit. Jag  såg till att själv vara ute de första gångerna när de gick ut. Jag gick också ut och tog in dem när jag ville att de skulle komma in. Det gick jättebra. De var oftast bara ute 1-2 timmar vid fint väder, kortare tid vid dåligt väder. Blev kompisar med alla barnen på gården. De gick sällan långt och kom oftast in när jag ropade på dem. 


    De gick in till grannar ibland men jag var tydlig mot grannarna att de fick schasa ut dem eller spruta vatten eller vad än som krävdes för att få ut katterna. Det var dock ingen som tog illa upp, tvärtom kunde vissa grannar nästan bli besvikna när jag hämtade in katterna. 

    Nu bor vi i hus så nu är de ute lite mera men fortfarande inne varje natt. 

    Mina katter är lugna och sociala. Har man katt med annat temperament kanske det inte funkar lika bra, eller så drar de iväg längre så man blir orolig. Men det är bara att testa sig fram.


    Jag tycker ju egentligen inte att man ska behöva schasa ut någon annans katt, utan den ska inte gå in där alls. Om npgon granne hade klagat på att katten gick in till dem, vad har ni gjort då? 
  • Anonym (r)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 19:28:15 följande:
    Ok, jag trodde det. Men jag kanske inte är så insatt. I så fall ber jag om ursäkt. Glad
    Varför ger du hela tiden råd i ämnen där du inte är det minsta insatt? Som detta eller skrikande barn nattetid?
  • Limajo
    Grusibrallan1 skrev 2023-07-02 20:36:36 följande:
    Jag tycker ju egentligen inte att man ska behöva schasa ut någon annans katt, utan den ska inte gå in där alls. Om npgon granne hade klagat på att katten gick in till dem, vad har ni gjort då? 
    Hade vi inte kunnat hitta en lösning hade katterna så klart fått vara inne mer.
  • RaYzLeR
    Anonym (r) skrev 2023-07-02 20:37:44 följande:
    Varför ger du hela tiden råd i ämnen där du inte är det minsta insatt? Som detta eller skrikande barn nattetid?
    Min bästa kompis bodde i lägenhet och hade en innekatt. När han flyttade ut på landet med sin mamma i Västra harg så släppte dom ut katten.

    Katten kom tillbaka till huset för att äta/dricka och gå på lådan.

    Så katter hittar om dom vill.
  • Anonym (r)
    RaYzLeR skrev 2023-07-02 21:21:08 följande:
    Min bästa kompis bodde i lägenhet och hade en innekatt. När han flyttade ut på landet med sin mamma i Västra harg så släppte dom ut katten.

    Katten kom tillbaka till huset för att äta/dricka och gå på lådan.

    Så katter hittar om dom vill.
    Ah. Ja detta bevisar att du inte ens försöker läsa igenom. Tråkigt.
  • Anonym (Polly)
    Grusibrallan1 skrev 2023-07-02 20:36:36 följande:
    Jag tycker ju egentligen inte att man ska behöva schasa ut någon annans katt, utan den ska inte gå in där alls. Om npgon granne hade klagat på att katten gick in till dem, vad har ni gjort då? 
    Exakt man ska inte behöva schasa ut andras katter. Tänk om dom går in hos en som är superallergisk. 
    För många år sen råkade vi stänga inne en av våra grannars katt i vår lägenhet tillsammans med vår egen katt över dagen. Jättekul att komma hem till ett kaos med två stressade katter som fightas. 
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?