• mamma8212

    För oss 35+ som försöker bli gravida

    Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

    Vore kul om vi var fler!

  • Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Bunny s
    EFW skrev 2024-05-29 06:36:03 följande:

    Tänkte hålla er uppdaterade vad som händer här 😊 Jar inte varit så aktiv det sista men beklagar verkligen till er som fått missfall, fint att se att ni är på banan igen ❤️ och grattis ni som plussat!! 🥰

    Jag ska nu göra min tredje insättning nästa vecka, var på gyn i går och allt såg fint ut. Slemhinnan var fin och en ledande äggblåsa som var snitt 18 mm. Har tagit min trigger spruta så att kleniken enkelt kan räkna ut när pyret ska sättas in.

    Jag hoppades och trodde på att vi skulle bli gravida ganska snabbt då jag fått barn innan och aldrig haft problem. Har aldrig ens haft missfall. Men hittills har inget embryo velat stanna. Hoppas på tredje gången gilt nu då! 😊 


    Hej! 
    Vad roligt att det är dags igen för insättning. Håller verkligen tummarna för att de lyckas den här gången! 2 misslyckade försök borde ses som väldigt normalt skulle jag tro va? 
    Vi håller verkligen tummarna för tredje gången gillt! 
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-29 11:00:05 följande:
    //

    Ja precis det kan bli lite hur som helst har jag förstått.Jag tempar. lägger in min tempkarta efter förra missfallet och den nuvarande. Får se om det blir någolunda liknande med ÄL lite senare. La in mitt negativa test idag men FF tycker ändå att jag är fertil. Fortsätter testa ÄL kommande dagar. 


    Jag är så tacksam för den här gruppen. ❤️ tack för att ni finns och för att vi kan peppa varandra. 


    Tack för fina ord och jag håller med 🥰

    Om jag förstår rätt så är du på dag 12 idag men hade möjligen äl igår? 
  • Bunny s
    Cocachins skrev 2024-05-28 11:36:03 följande:
    Längtan efter barn nr2, jag vill bara bekräfta dig i att jag förstår dig i dina känslor, känner samma sak. Man hade kunnat slappna av och leva i nuet och varit tålmodig bara man hade haft ett svar på ATT det kommer hända tillslut, men ovissheten stressar och förstör glädjen påvägen. Att ha sex har blivit väldigt förknippat för mig med att skaffa barn, och drivs inte så ofta längre av lust från min sida. Samtidigt tänker jag att jag accepterar det just nu, och har en tilltro till att lusten kan komma tillbaka. Det var förresten en intressant cocktail du hade för, d-vitamin tex ska ju vara bra. Jag har ätit lite olika cocktails tex vanlig sån blandvitamin när man är gravid, ren folsyra, d-vitamin, B-vitamin komplex etc men kan inte säga om nått av det gjort till eller från. Nu senaste äl tog jag rosenrot, är väl mest sannolikt att det var slump? men nu plussade jag igen. Du kanske ska lägga till den också och testa, men ta den bara mellan mens och ägglossning. 
    Så kul med plusset! Förstår att det känns overkligt 😍
    Hur var det nu, har du passerat bim och är i vecka4+?

    Okej, du tog rosenrot. 
    Jag stod och valde mellan rr och munkpeppar och landade i att testa det sistnämnda. 
    Första cykeln med det nu. 

    Har i alla fall inte fått äl tidigare. 
    Har haft 3 cykler med äl dag 16,16 och 19. 
    Nu med munkpeppar så är jag på dag 16 och inget fertilt sekret än (brukar komma 2 dagar före äl) och inget positivt äl-test heller. 
    Det kan ju dock ändå stärka äl även om jag inte lyckas få en lite kortare cykel ☺️
  • Sand13
    EFW skrev 2024-05-29 09:26:45 följande:
    Då har han 0,44 miljoner så 440 tusen friska simmare per milliliter 😊 

    Äter han zink och folsyra nu? Det kan nämligen hjälpa till att få simmarna i bättre kondition. 
    Förstår att det är kämpigt ❤️
    Men såååå många dåliga dom har att trängas med 😅
    Han äter kosttillskott från Babystart och där finns mer än bara dom två, så ja dom ingår :)
  • Symetrical
    Sand13 skrev 2024-05-29 08:18:43 följande:
    Förresten, kan du hjälpa mig med matten här. Om han har 44 miljoner spermier men bara en procent är normala, vad blir det i antal per ml om vi räknar att 44 miljoner är i en ml? :)
    Då har ca 440 000 per ml normalt utseende. Tycker att ni gör rätt i att inte ge upp! Tänk på mig som blev gravid på ett ligg 6 dagar innan äl, trots att vi båda fyllt 40 och en man som klunkar energidryck dagarna till ända 😉 Man skall aldrig säga aldrig! ❤️
  • Cocachins
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-29 11:00:05 följande:

    Ja precis det kan bli lite hur som helst har jag förstått.Jag tempar. lägger in min tempkarta efter förra missfallet och den nuvarande. Får se om det blir någolunda liknande med ÄL lite senare. La in mitt negativa test idag men FF tycker ändå att jag är fertil. Fortsätter testa ÄL kommande dagar. 


    Jag är så tacksam för den här gruppen. ❤️ tack för att ni finns och för att vi kan peppa varandra. 


    Jag har tittat på dina grafer och du fick ju en väldigt låg temp där också i samband med lågt äl test. Jag brukar gå låg temp dagen innan äl typ. Men var det en äl borde det ju visa sig i tempen närmsta dagarna, ser att ni legat för säkerhetskull också! Lurigt? du får helt enkelt vänta och se både på tempen och om den inte stiger fortsätta äl testa.  
  • Cocachins
    Bunny s skrev 2024-05-29 11:18:37 följande:
    Så kul med plusset! Förstår att det känns overkligt 😍
    Hur var det nu, har du passerat bim och är i vecka4+?

    Okej, du tog rosenrot. 
    Jag stod och valde mellan rr och munkpeppar och landade i att testa det sistnämnda. 
    Första cykeln med det nu. 

    Har i alla fall inte fått äl tidigare. 
    Har haft 3 cykler med äl dag 16,16 och 19. 
    Nu med munkpeppar så är jag på dag 16 och inget fertilt sekret än (brukar komma 2 dagar före äl) och inget positivt äl-test heller. 
    Det kan ju dock ändå stärka äl även om jag inte lyckas få en lite kortare cykel ☺️
    Nej inte passerat BIM än, har BIM imorgon. Såg i nån uträknare att jag var på 3v +  5 dagar idag. Jag försöker verkligen att inte tänka på det så mkt.. men det är ju typ allt jag tänker på mellan varven. Men känner mig noll gravid (inte så konstigt) och hade varit skönt med nått symptom, hoppas det kmr om nån vecka. Vill inte se nått blod nu iaf?! Har inte testat nått mer för vill inte stressa upp mig och jämföra stickor med för kofta intervallet. Men snart kan det nog vara daga för ett nytt test och då hoppas jag det är starkare..! Usch blir nervös bara jag tänker på det,? orkar inte ta besvikelsen om det inte blir ännu en gång.. Jag kmr inte kunna pusta ut förrän efter vecka 12 minst. 
  • EFW
    Bunny s skrev 2024-05-29 11:01:34 följande:
    Hej! 
    Vad roligt att det är dags igen för insättning. Håller verkligen tummarna för att de lyckas den här gången! 2 misslyckade försök borde ses som väldigt normalt skulle jag tro va? 
    Vi håller verkligen tummarna för tredje gången gillt! 
    Tack! ❤️
    Ja, för varje försök så känns det ändå som att man kommer ett steg närmre då statestiken ändå tyder på att de flesta ändå lyckas med ivf med våra förutsättningar. 
    Hoppas hoppas det är nu det händer. Är nu 12 månader sedan vi började seriöst med att försöka bli gravida 😊
  • EFW
    Sand13 skrev 2024-05-29 11:25:18 följande:
    Men såååå många dåliga dom har att trängas med 😅
    Han äter kosttillskott från Babystart och där finns mer än bara dom två, så ja dom ingår :)
    Det gjorde min kille också, men nu äter han vanliga multi man. Men vi ville boosta lite extra i för ivf och då unnade vi oss lite dyrare tillskott. Han har också gått i perioder på extra zink och fondues då man måste komma upp i en extra hög dos enligt studier för att få effekt på antalet. Men som sagt allt beror ju på vad som är grundorsaken till problemet. Och i vårt fall så vet vi inte varför han har så få simmare. Alla prover ser fina ut 😊 Men om det tillexempel blir en ivf omgång till så blir det extra zink och folsyra utöver vanliga dosen tre månader innan för att få så många bra simmare som möjligt. 
  • Sand13
    EFW skrev 2024-05-30 08:46:38 följande:
    Det gjorde min kille också, men nu äter han vanliga multi man. Men vi ville boosta lite extra i för ivf och då unnade vi oss lite dyrare tillskott. Han har också gått i perioder på extra zink och fondues då man måste komma upp i en extra hög dos enligt studier för att få effekt på antalet. Men som sagt allt beror ju på vad som är grundorsaken till problemet. Och i vårt fall så vet vi inte varför han har så få simmare. Alla prover ser fina ut 😊 Men om det tillexempel blir en ivf omgång till så blir det extra zink och folsyra utöver vanliga dosen tre månader innan för att få så många bra simmare som möjligt. 
    Han har normalt antal spermier, men 99 % har onormalt utseende och många hade nedsatt rörlighet :( 
  • Sand13
    Äl+1 idag då... Lång väntan tills jag kan testa. Men vi har ju inte lyckats på 19 månader så varför skulle vi nu? 😢 Han har som sagt 99 % dåliga spermier. Skillnaden denna cykel är att han börjat på Babystart kosttillskott + extra magnesium, och vi har legat som in i, denna månaden. Mer än vid nån annan ägglossning. Tror vi legat typ 7 gånger runt äl för att maxa att dom 1 % bra ska få en chans att hitta fram. Jag har normal ägglossning. Har även beställt omega 3 till honom, men dom har inte kommit hem ännu.

    Var är ni andra i cykeln nu? 🙂
  • Anonym (Längtan efter barn nr 2)
    Bunny s skrev 2024-05-29 11:03:40 följande:
    Tack för fina ord och jag håller med 🥰

    Om jag förstår rätt så är du på dag 12 idag men hade möjligen äl igår? 
    Ja precis. CD 13 idag men då ÄL-testerna blir svagare och ingen tempökning än så är det nog hCG som gett utslag. Jag fortsätter testa för att inte missa ägglossningen. Borde komma igång snart tycker jag 😬
  • Bunny s
    Anonym (Längtan efter barn nr 2) skrev 2024-05-30 15:21:13 följande:
    Ja precis. CD 13 idag men då ÄL-testerna blir svagare och ingen tempökning än så är det nog hCG som gett utslag. Jag fortsätter testa för att inte missa ägglossningen. Borde komma igång snart tycker jag 😬
    Okej, då förstår jag. Hoppas hoppas!! 

    Själv så är jag på dag 17. Inget på G öht. 
  • Bunny s
    Sand13 skrev 2024-05-30 10:36:53 följande:
    Äl+1 idag då... Lång väntan tills jag kan testa. Men vi har ju inte lyckats på 19 månader så varför skulle vi nu? 😢 Han har som sagt 99 % dåliga spermier. Skillnaden denna cykel är att han börjat på Babystart kosttillskott + extra magnesium, och vi har legat som in i, denna månaden. Mer än vid nån annan ägglossning. Tror vi legat typ 7 gånger runt äl för att maxa att dom 1 % bra ska få en chans att hitta fram. Jag har normal ägglossning. Har även beställt omega 3 till honom, men dom har inte kommit hem ännu.

    Var är ni andra i cykeln nu? 🙂
    Hoppas så mycket på er! 
    Förstår att det känns tungt och ganska hopplöst när tiden bara går men samtidigt så vet man aldrig! Ni gör helt rätt i att ligga ofta och kämpa på 🥰
  • DidoAeneis

    Herregud, började äl-testa idag på cd11. Positivt. Inte legat så bra inför, för jag brukar få äl på cd16-17, så vi har låtit lusten styra. Men fick till det ikväll och får hoppas imorgon också. Oväntat och lite chockartat.

Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida