• Progressiv

    Invandring och FI

    Jag reagerade på följande mening i Feministiskt initiativ:s partiprogram.

    "Istället för att diskutera hur invandrare ska integreras visar vi vad som hindrar människor från att delta i samhället på lika villkor."

    Vad tror ni att man menar här? Att integration sålunda är oviktigt som medel?

  • Svar på tråden Invandring och FI
  • Carambolan

    Jag tolkar det som en anvarsförskjutning. Det är inte invandrarens ansvar att bli bättre på att integrera sig utan samhällets ansvar att undanröja de hinder som hindrar integration.

  • Carambolan

    En annan tanke skulle kunna vara att de vill lyfta blicken och se att det som hindrar invandrares integration också är samma saker som hindrar lågutbildade, funktionshindrade, etc och att man inte ska låsa sig vid ett rastänk?

  • Progressiv
    Carambolan skrev 2016-05-20 07:48:25 följande:

    Jag tolkar det som en anvarsförskjutning. Det är inte invandrarens ansvar att bli bättre på att integrera sig utan samhällets ansvar att undanröja de hinder som hindrar integration.


    Behövs inte både och då?
  • Progressiv
    Carambolan skrev 2016-05-20 07:52:37 följande:

    En annan tanke skulle kunna vara att de vill lyfta blicken och se att det som hindrar invandrares integration också är samma saker som hindrar lågutbildade, funktionshindrade, etc och att man inte ska låsa sig vid ett rastänk?


    Ja, där håller jag verkligen med. Är du FI-sympatisör, förresten?
  • Carambolan
    Progressiv skrev 2016-05-21 19:05:05 följande:

    Ja, där håller jag verkligen med. Är du FI-sympatisör, förresten?


    Jag röstar inte på Fi, men jag sympatiserar mer med dem än med hälften av riksdagspartierna om man säger så. De är på min planhalva även om de står i bortre hörnet av den ;)
  • Progressiv
    Carambolan skrev 2016-05-21 22:00:48 följande:

    Jag röstar inte på Fi, men jag sympatiserar mer med dem än med hälften av riksdagspartierna om man säger så. De är på min planhalva även om de står i bortre hörnet av den ;)


    Instämmer.
  • Tom Araya
    Progressiv skrev 2016-05-20 02:43:00 följande:
    Invandring och FI

    Jag reagerade på följande mening i Feministiskt initiativ:s partiprogram.

    "Istället för att diskutera hur invandrare ska integreras visar vi vad som hindrar människor från att delta i samhället på lika villkor."

    Vad tror ni att man menar här? Att integration sålunda är oviktigt som medel?


    Gammal tråd, men...
    Stod det i partiprogrammet något om hur man kommer förbi kulturskillnader?
Svar på tråden Invandring och FI