• 09 11 22

    Snus = 60% missfall

    Jag har haft 3 missfall Ett för 1år sen och 2 nu (Juli, Aug) Varit aktiv snusare i flera år. Nyheterna berättade för en vecka sen att snus ökar chanserna till missfall med 60% Snusade du som vanligt (snus i munnen hela tiden typ) och blev gravid helt utan bekymmer o födde friskt barn? La du av med snus o blev gravid o fick behålla det? Har du många missfall bakom dig? Hur gick du till väga?

    Jag behöver era råd, rönn, tips, svar och erfarenhet! Jag/vi orkar inte gå egenom mer missfall..
    Har slutat snusa, eller försöker, lagt av med dom riktiga och kör onico som jag ska sluta med nu efter dosan jag e på nu för att istället tugga tuggummi (vanliga extra)....
    Jag hoppas att jag nästa gång får behålla ett barn..
    Har aldrig gått längre än mensdagen OCH vid sista tillfället nu i Aug v5+4, då de hade dött i v 4....


    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • Svar på tråden Snus = 60% missfall
  • Bullan1978
    09 11 22 skrev 2010-10-05 10:07:04 följande:
    Som trådstartare här kan ja skriva att detta om upp till 60% gick på tv4 nyheterna och gick ut i radion.
    Jag tog de allvarligt eftersom jag bara fått missfall och snusar extremt mycket. När jag e klar med en prilla så byter jag ut den mot en ny, dvs jag har alltid en inne. ibland 2 st faktiskt... Jag e extremt fäst vid mina doser och Onico gör mig extremt grinig eftersom jag har svårt att lura mig själv..

    Min BM sa även att det finns skit i Onico som inte är bra för en graviditet men det är mycket bättre än vanlig snus såklart.

    För min egna del försöker ja med onico redan vid ÄL.. Ska börja med de nu när ja får min ÄL, inom en vecka..
    Oh no! Det är skit i Onico också alltså? Suck!
    Jag är precis som du. En prilla inne avlöser en ny prilla. Alltid snus under läppen. I princip. Fast inte två under läppen Min kompis gör så. Fyra inne på fyllan vid ngt tillfälle. Fast hon är ganska nygravid och slutade lätt med både snus och alkohol.

    Satan vad grinig jag har varit nu när jag försökt sluta snusa. Jag kände det som att jag hade grav PMS, ologisk och jävlig. Så jag var tvungen att fuska igår och idag. Och shit vad skönt det var att få det där nikotinet tillbaka i kroppen... Jag snusar åtminstone mindre! Men visst, jag får dåligt samtvete men lever i ngt slags förnekelsestadie även fast jag verkligen tror att jag är gravid...
    I morgon har jag inte tillgång till snus under hela dagen. Får se hur jag sköter mig då.
  • Happyness
    09 11 22 skrev 2010-10-05 10:07:04 följande:
    Som trådstartare här kan ja skriva att detta om upp till 60% gick på tv4 nyheterna och gick ut i radion.
    Jag tog de allvarligt eftersom jag bara fått missfall och snusar extremt mycket. När jag e klar med en prilla så byter jag ut den mot en ny, dvs jag har alltid en inne. ibland 2 st faktiskt... Jag e extremt fäst vid mina doser och Onico gör mig extremt grinig eftersom jag har svårt att lura mig själv..

    Min BM sa även att det finns skit i Onico som inte är bra för en graviditet men det är mycket bättre än vanlig snus såklart.

    För min egna del försöker ja med onico redan vid ÄL.. Ska börja med de nu när ja får min ÄL, inom en vecka..

    Var likadan. Bytte direkt. Alltid en snus inne. Sov till och med med snus... Ja men tack och hej med det!


    Hade köpt en hel stock 2 dagar innan jag plusade. Så min far blev iaf lycklig när jag slutade snusa. Oj va duktig jag var sa han.


    Dock vet han ju inte att jag är gravid. :P Inte förrens på julafton ska familjen få veta. :)

  • 09 11 22
    Happyness skrev 2010-10-07 08:59:42 följande:

    Var likadan. Bytte direkt. Alltid en snus inne. Sov till och med med snus... Ja men tack och hej med det!


    Hade köpt en hel stock 2 dagar innan jag plusade. Så min far blev iaf lycklig när jag slutade snusa. Oj va duktig jag var sa han.


    Dock vet han ju inte att jag är gravid. :P Inte förrens på julafton ska familjen få veta. :)


    skönt att du blev gravid o kunde sluta. Jag plussade omedvetandes igår jättestarkt, o bör vara snart i v8 trots att ja haft mens o grejer i mellan..
    MEN är nog missfall pågång eftersom jag fått bruna blödningar och lite mensliknande värk..........
    SKa se om jag får VUL idag
    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • lillevi
    09 11 22 skrev 2010-10-07 09:14:22 följande:
    skönt att du blev gravid o kunde sluta. Jag plussade omedvetandes igår jättestarkt, o bör vara snart i v8 trots att ja haft mens o grejer i mellan..
    MEN är nog missfall pågång eftersom jag fått bruna blödningar och lite mensliknande värk..........
    SKa se om jag får VUL idag
    nej!!!!hoppas inte!! jag följde din plus-tråd igår och det var ju helt fantastiskt!!! håller tummsen för dig!!!!
  • 09 11 22
    lillevi skrev 2010-10-07 10:16:29 följande:
    nej!!!!hoppas inte!! jag följde din plus-tråd igår och det var ju helt fantastiskt!!! håller tummsen för dig!!!!
    har VUL på måndag..
    Känns som de e kört, jag har gett upp detta med att försöka få på egen hand nu...

    Man börjar undra om det är Endometriosen som spökar för mig...
    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • lillevi
    09 11 22 skrev 2010-10-07 10:33:22 följande:
    har VUL på måndag..
    Känns som de e kört, jag har gett upp detta med att försöka få på egen hand nu...

    Man börjar undra om det är Endometriosen som spökar för mig...
    hur länge har ni försökt då? du verkar ju kunna bli gravid men är det svårt att behålla? tycker så synd om dig som måste vänta hela helgen..... ursch...
    hur märker man att man har endometrios? vad är det...?
  • Mysgosmys

    Är det nån som blivit gravid medan de snusar? Eller är det svårare? Jag har nämligen slutat röka och snusar nu istället, kommer självklart att sluta snusa när jag blir gravid... men jag funderar på om detta kan vara en faktor till att det tar tid?

  • Fruarna Granath

    hej!
    Någon som vet om ökad risk för missfall finns då man slutat snusa bara någon vecka innan befruktning?

  • 09 11 22
    lillevi skrev 2010-10-07 18:27:41 följande:
    hur länge har ni försökt då? du verkar ju kunna bli gravid men är det svårt att behålla? tycker så synd om dig som måste vänta hela helgen..... ursch...
    hur märker man att man har endometrios? vad är det...?
    Vi har försökt sen juni.. men den 17okt akutoperades jag för utomkvedshavandeskap..
    Googla endometrios... lättare så tror jag...
    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • 09 11 22
    Mysgosmys skrev 2010-11-09 19:28:11 följande:
    Är det nån som blivit gravid medan de snusar? Eller är det svårare? Jag har nämligen slutat röka och snusar nu istället, kommer självklart att sluta snusa när jag blir gravid... men jag funderar på om detta kan vara en faktor till att det tar tid?
    Jag har blivit gravid 4 ggr trots att jag snusat..  jag har 3missfall o ett utomkvedsoperation i bagaget....
    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • 09 11 22
    Fruarna Granath skrev 2010-11-19 14:23:58 följande:
    hej!
    Någon som vet om ökad risk för missfall finns då man slutat snusa bara någon vecka innan befruktning?
    Det beror på hur fort din kropp förbränner gifterna
    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • BebisLycka2011

    Jag fick ett MA i slutet av november. var då i V.13, (14+), men jag slutade direkt med snusen + alkohol då jag fick reda på att jag var gravid. Då var jag typ i V.6 tror jag.


     


    Men har en kompis som snusade under hela hennes graviditet och slutade bara några veckor innan förlossningen.

  • BebisLycka2011
    Mysgosmys skrev 2010-11-09 19:28:11 följande:
    Är det nån som blivit gravid medan de snusar? Eller är det svårare? Jag har nämligen slutat röka och snusar nu istället, kommer självklart att sluta snusa när jag blir gravid... men jag funderar på om detta kan vara en faktor till att det tar tid?
    Jag snusade då jag blev gravid. Slutade med p-piller och trodde det skulle ta minst ett halvår att bli gravid, men blev gravid på andra försöket, (andra månaden). Slutade med snus direkt då jag testat positivt ca. V.6, men fick MA i V.13, (14+).
  • Malena C

    Hej TS. Det beror lite på hur aftonbladet räknat. I sverige slutar 16% av kända graviditeter (man kan ju inte räkna de fall modern inte visste att hon var gravid och fick en sen blödning) i missfall. Det innebär att risken för en snusare skulle vara 25% risk för missfall. Det har gjorts flera studier tidigare på snusning och graviditet och de har inte gett dessa resultat. Det är fortfarande troligare att dina upprepade missfall beror på något annat.
    När det gäller dödfödda barn så räknas det i promille i Sverige så en fördubbling av risken innebär fortfarande en risk på mindre än en promille. Det är tillexempel mer än hundra gånger högre risk att förlora sitt barn i ett missfall orsakat av fostervattenprov än att barnet skulle födas dött.
    Jag är inte för snusning och rökning under graviditeten men snusning är är så här långt ett bättre alternativ än samtliga nikotinersättningsprodukter som finns på marknaden eftersom flera av dem kan ge utvecklingsskador på fostret vilket snusning inte gör. Snusning i liten skala är bättre än rökning i liten skala. Kanske du kan dra ner på snuset och ha snuset inne under kortare stunder.
    När det gäller missfall så har man av misstag kommit på i Kanada att vanliga astmamediciner som ventolin och brikanyl ökar chansen att få behålla barnet för just kvinnor som drabbats av upprepade missfal. Det fanns exempel på kvinnor med fler än tio missfall bakom sig som blev mammor efter att ha fått astmamedicin under graviditeten. Det forskas nu på detta och det ska bli spännande att se resultaten. Tyvärr är det mer än två år sedan jag läste artikeln så jag har ingen länk kvar att erbjuda.

  • WildestChild
    Snusade du som vanligt (snus i munnen hela tiden typ) och blev gravid helt utan bekymmer o födde friskt barn? La du av med snus o blev gravid o fick behålla det? Har du många missfall bakom dig? Hur gick du till väga?

    1. Har än så länge inte fött, men jag vart gravid på första försöket denna gång. Förra gången vart jag också gravid på "första försöket" (ej planerat), men gjorde då abort.

    2. Nej, jag snusade båda gångerna men försöker nu sluta, varvar med onico.

    3. Nej, inga missfall. Dock ett utomkvedshavandeskap.

    4. Som jag skrev på punkt 2.

    Jag har snusat en dosa om dagen i 12 år.

  • WildestChild
    WildestChild skrev 2011-04-26 22:38:40 följande:
    Snusade du som vanligt (snus i munnen hela tiden typ) och blev gravid helt utan bekymmer o födde friskt barn? La du av med snus o blev gravid o fick behålla det? Har du många missfall bakom dig? Hur gick du till väga?

    1. Har än så länge inte fött, men jag vart gravid på första försöket denna gång. Förra gången vart jag också gravid på "första försöket" (ej planerat), men gjorde då abort.

    2. Nej, jag snusade båda gångerna men försöker nu sluta, varvar med onico.

    3. Nej, inga missfall. Dock ett utomkvedshavandeskap.

    4. Som jag skrev på punkt 2.

    Jag har snusat en dosa om dagen i 12 år.
    Ska tillägga att jag är i v13.
  • Ingrid mummy

    Heja dig som kämpar! Det är sant att nikotin ökar risken för missfall. Det påverkar även fertiliteten hos män. Så det är bra att passa på att sluta med snus när man väntar barn/inför att man vill bli gravid. Det kan kännas svårt att bryta en vana, men det går! Dina chanser ökar om du tar hjälp, det är svårt att sluta på egen hand. Den här stödet i mobilen funkar för hundratals personer:
    https://sickofsmoking.app/

  • Anonym (Vår)
    Ingrid mummy skrev 2024-05-06 15:48:48 följande:

    Heja dig som kämpar! Det är sant att nikotin ökar risken för missfall. Det påverkar även fertiliteten hos män. Så det är bra att passa på att sluta med snus när man väntar barn/inför att man vill bli gravid. Det kan kännas svårt att bryta en vana, men det går! Dina chanser ökar om du tar hjälp, det är svårt att sluta på egen hand. Den här stödet i mobilen funkar för hundratals personer:
    https://sickofsmoking.app/


    Tråden är över 13 år gammal
Svar på tråden Snus = 60% missfall