• KristenTjej84

    Om man köper en ny mobil

    Och är med i tele2, kan man då ta ut tele2 chippet från gamla mobilen och lägga det i den nya mobilen, utan att det blir något krångel? Eller har nya mobiler ett nytt chip som inte går att ta bort eller ersätta med något annat?
    Min gamla mobil strular ordentligt och måste köpa en ny..
    någon som har tips på en bra mobil som är billig? helst med kamera!?
    Tacksam för svar, mvh/ tekniskt okunnig:)

  • Svar på tråden Om man köper en ny mobil
  • Zhara

    jo visst men dåå betalar du full pris för luren
    ca 3200:- för SonyEricsson k850 som har en bra kamera

  • Zhara

    sedan finns det billiga under 1000:- MEN då är dom oftast låsta till olika operatörer finns säkert någon låst till tele2 som du kan använda

  • Pappatilltwins

    Du måste köpa en olåst telefon (eller en som är låst till just tele2).
    Det kan du göra genom begagnat marknaden eller som ny.
    Man kan få en olåst telefon från 300kr och uppåt.

    Om du köper en nyare telefon kan det tänka sig att du behöver beställa ett nytt chip från tele2 (kostar några kronor).
    Tex om den nya telefonen har 3G funktion så brukar man behöva beställa ett nytt simkort.

  • Som snö
    Svar på #11
    Fullpris i stället för överpris alltså. Som det allt som oftast blir om man köper en "billig", bunden telefon...
  • Pappatilltwins
    Zhara skrev 2008-07-23 13:51:33 följande:
    jo visst men dåå betalar du full pris för lurenca 3200:- för SonyEricsson k850 som har en bra kamera
    Numera så är det sällan man hittar telefoner med abonnemang som blir billigare än att köpa den löst.
    Jag har själv haft en k850i och den har grymt dålig kamera om man jämför med deras äldre modell k810i (även om den har färr megapixlar) Så den sålde jag direkt.
  • c0ol

    Säg inte det, jag fick ca 500:- rabatt av affären så min telefon blev 600:- billigare med bundet abb än om jag köpt det kontant, för jag skulle vilket fall som ha ett abb.


    Pappatilltwins skrev 2008-07-23 14:05:17 följande:
    Numera så är det sällan man hittar telefoner med abonnemang som blir billigare än att köpa den löst.Jag har själv haft en k850i och den har grymt dålig kamera om man jämför med deras äldre modell k810i (även om den har färr megapixlar) Så den sålde jag direkt.
  • c0ol

    Visst köp då en obunden, grejjen med bunden är ju att du binder den till operatören med ett abonnemang.


    KristenTjej84 skrev 2008-07-23 13:46:46 följande:
    Nu är jag väldigt förvirrad!Går det inte att köpa en ny mobil,dit tele2 simkortet passar in, utan att få med ett nytt tele2 abonnemang?
  • Zhara

    det beror ju på hur man räknar oxå
    om ts redan har ett ab så betalar hon ju en kostnad för det, om hon då förlänger så betalar man en kostnad för mobilen oxå under bindningstiden och om räknar på den så blir det i regel alltid billigare än lösköp

  • Pappatilltwins
    c0ol skrev 2008-07-23 14:58:10 följande:
    Säg inte det, jag fick ca 500:- rabatt av affären så min telefon blev 600:- billigare med bundet abb än om jag köpt det kontant, för jag skulle vilket fall som ha ett abb.
    Ja, om man räknar som du kan man absolut få en "billigare" telefon. För en krona.
    Men de flesta räknar nog totala priset inkl abonnemangskostnaden.
  • c0ol

    Ja de flesta gör så och behöver man inte ett abonnemang så är det ju dumt att köpa en telefon med ett sånt, då blir det så klart dyrare


    Pappatilltwins skrev 2008-07-23 15:44:44 följande:
    Ja, om man räknar som du kan man absolut få en "billigare" telefon. För en krona.Men de flesta räknar nog totala priset inkl abonnemangskostnaden.
  • Zhara

    det är ju klart att om man räknar till total priset blirdet dyrare men varför det när hon redan betalar abonemanget?

  • SVejsan
    KristenTjej84 skrev 2008-07-23 13:46:46 följande:
    Nu är jag väldigt förvirrad!Går det inte att köpa en ny mobil,dit tele2 simkortet passar in, utan att få med ett nytt tele2 abonnemang?
    Om du har ett abbonnemang hos tele2 som du är nöjd med, så kan du gå till en återförsäljare som säljer tele2 låsta mobiler och om du vill be dem förlänga dit abbonemang, inga problem... då kan du få göra som tidigare betala en struntsumma som köp (1kr) och sedan få en förhöjd månadsavgift) och du kan använda ditt gamla sim-kort. (den förhöjda avgiften är ju som en avbetalning)

    Du kan också köpa en obunden telefon och då betalar du hela telefonen på en gång (det priset står väldigt sällan i annonser), då kan du också använda dit abbonemang på en gång...

    Du kan också köpa en kontantkortstelefon från tele2 som är bunden till tele2 och plocka ur kontantkortet, och ersätta med ditt simkort, ev "Brinner ev någon summa på kortet inne" men då måste du låsa upp telefonen om du skulle vilja byta operatör...

    Sedan är frågan vill du ha kvar Tele 2 som operatör eller vill du byta? Men ditt tfn-vill du ha kvar. Då kan du "portera" nummret till nya operatören, när du skaffar abbonemang hos den nya operatören.
  • inze

    Har du kontantkort eller abonnemang nu?

    Jag har abonnemang och tycker jag fått mina nya telefoner (förlängt mitt abonnemang) till väldigt bra pris när jag gjort det. Har i alla fall inte kostat mer (ofta lite mindre) än om jag skulle köpt motsvarande telefon kontant.

  • KristenTjej84

    Köpte en ny Nokia mobil idag, med kontantkort.
    Tänker försöka avsluta tele2 abonnemang-skiten har kontaktat dem via email. Var ingen bestämd bindnings-tid, fick avsluta abonnemmanget när jag ville, sa tjejen när jag skaffade tele2 abonnemanget för kanske 4månader sedan.
    Vill ha kontantkort, blivit så mycket strul med tele2
    Hur avslutar man abonnemanget om de ej svarar på mail eller ringer upp en?

  • KristenTjej84

    Köpte en ny Nokia mobil idag, med kontantkort.
    Tänker försöka avsluta tele2 abonnemang-skiten har kontaktat dem via email. Var ingen bestämd bindnings-tid, fick avsluta abonnemmanget när jag ville, sa tjejen när jag skaffade tele2 abonnemanget för kanske 4månader sedan.
    Vill ha kontantkort, blivit så mycket strul med tele2
    Hur avslutar man abonnemanget om de ej svarar på mail eller ringer upp en?

  • Mint
    KristenTjej84 skrev 2008-07-23 19:57:41 följande:
    Köpte en ny Nokia mobil idag, med kontantkort.Tänker försöka avsluta tele2 abonnemang-skiten har kontaktat dem via email. Var ingen bestämd bindnings-tid, fick avsluta abonnemmanget när jag ville, sa tjejen när jag skaffade tele2 abonnemanget för kanske 4månader sedan.Vill ha kontantkort, blivit så mycket strul med tele2Hur avslutar man abonnemanget om de ej svarar på mail eller ringer upp en?
    Varför ringer du inte till kundtjänst själv och får det fixat direkt?

    Ska du säga upp ditt abonnemang måste du ringa kundtjänst eller skicka in ett pappersbrev med din underskrift på. Då kan du ju också säga att du vill ha ett kontantkort med samma nummer på.

    Det är förresten alltid tre månaders uppsägningstid, så antingen får du dras med abonnemanget i tre månader till eller så blir det en slutfaktura på tre månadsavgifter.
Svar på tråden Om man köper en ny mobil