• Tom Araya

    Bostadspolitik

    Vad tycker du om nuvarande regeringens bostadspolitik eller den bostadspolitik som förts under de senaste 30 åren?

    Vilken strategi skulle du vilja se från riksdag/regering och kommunerna för att få till bostadsbyggande som motsvarar behoven och vilka behov har samhället och medborgarna?

    Hur har 2000-talets stora invandring haft för betydelse vad det gäller tillgång och efterfrågan på bostäder, framförallt relativt billiga lägenheter på orter nära en arbetsmarknad i behov av arbetskraft?

    Ska vi satsa på de allmännyttiga bostadsbolagen igen eller helt skrota den idén?

    Hur har det sett ut för dig, dina vänner och anhöriga när någon av er haft behov av en annan bostad att flytta till?

    Varför hatar ni billiga bostäder, regeringen? (aftonbladet.se)

  • Svar på tråden Bostadspolitik
  • Anonym (Lucas)

    Svår fråga. Jag finner det som ett stort problem att ungavuxna inte kan påverkas sin ekonomi om lönen äts upp av boendet. Samtidigt är det svårt för förstagångsköpare att komma in i bostadsmarknaden.

    Miljonprojekten som byggdes i Sverige var inte ens attraktivt för svensken. Det blev  segregation från första början.

    En annan sak som blir en flaskhals är folk som bor i en stor villa får ingen ekonomisk vinning i att flytta i en mindre lägenhet. 


    Den dagen kommunerna tar över och ?bygger? billiga boende så anser jag att det redan är uppgjort för segregation. Men jag kan ha fel.

  • Anonym (Mimmi)

    Jag äger mitt boende, har gjort det sedan jag träffade min numera exman. 


    När vi skildes så köpte vi vars en lägenhet. 


    Dottern hyr, bor i Växjö och har aldrig haft problem att få lägenhet. Sonen köpte direkt han flyttade hemifrån. 

  • Tom Araya
    Anonym (Lucas) skrev 2024-05-20 15:57:40 följande:

    Svår fråga. Jag finner det som ett stort problem att ungavuxna inte kan påverkas sin ekonomi om lönen äts upp av boendet. Samtidigt är det svårt för förstagångsköpare att komma in i bostadsmarknaden.

    Miljonprojekten som byggdes i Sverige var inte ens attraktivt för svensken. Det blev  segregation från första början.

    En annan sak som blir en flaskhals är folk som bor i en stor villa får ingen ekonomisk vinning i att flytta i en mindre lägenhet. 


    Den dagen kommunerna tar över och ?bygger? billiga boende så anser jag att det redan är uppgjort för segregation. Men jag kan ha fel.


    Vad många verkar glömma är att det byggdes bostäder under allmännyttans regi även utanför "miljonprogrammen".
    Problemen tror jag härstammar främst från de orter som byggdes upp med miljonprogrammen. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-20 16:01:40 följande:

    Jag äger mitt boende, har gjort det sedan jag träffade min numera exman. 


    När vi skildes så köpte vi vars en lägenhet. 


    Var i landet?
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-20 16:01:40 följande:

     


    Dottern hyr, bor i Växjö och har aldrig haft problem att få lägenhet. Sonen köpte direkt han flyttade hemifrån. 


    Hur kunde er son köpa bostad direkt när han flyttade hemifrån och var?
  • Anonym (B)

    Lag om Hyresreglering infördes 1942.

    Allt inom svensk bostadspolitik efter det är bara detaljer utan egentlig betydelse.

  • Anonym (Mimmi)
    Tom Araya skrev 2024-05-20 16:16:16 följande:
    Var i landet?
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-20 16:01:40 följande:

     


    Dottern hyr, bor i Växjö och har aldrig haft problem att få lägenhet. Sonen köpte direkt han flyttade hemifrån. 


    Hur kunde er son köpa bostad direkt när han flyttade hemifrån och var?

    Han köpte i Malmö. Inte det bästa läget men inte heller det sämsta. Sparade CSN-pengar. 


    Vi bodde i Vellinge kommun. 

  • Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2024-05-21 10:11:51 följande:

    Lag om Hyresreglering infördes 1942.

    Allt inom svensk bostadspolitik efter det är bara detaljer utan egentlig betydelse.


    Vad har lagen medfört för resultat?
  • Tom Araya
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-05-21 11:06:45 följande:

    Han köpte i Malmö. Inte det bästa läget men inte heller det sämsta. Sparade CSN-pengar. 


    Vi bodde i Vellinge kommun. 


    Han pluggade på universitet/högskola i fyra år och sparade ihop CSN-pengar till en lgh? 
    Jag har svårt att få ihop det....
    Hur mycket CSN har han fått ut och hur mycket kostade lägenheten?
    Vad har han levt på under tiden?
  • Anonym (Mimmi)
    Tom Araya skrev 2024-05-21 14:32:13 följande:
    Han pluggade på universitet/högskola i fyra år och sparade ihop CSN-pengar till en lgh? 
    Jag har svårt att få ihop det....
    Hur mycket CSN har han fått ut och hur mycket kostade lägenheten?
    Vad har han levt på under tiden?

    Nej, han fullföljde inte sina studier, så det blev inte fyra år. Han gick på de kurser som intresserade honom och tog lån för dom samt bidraget. Sedan sommarjobbade han. Han bodde hemma. 


    Lägenheten kostade knappt 900 tkr och såldes fyra år senare för 1,2 mkr. 

  • nattuw
    Tom Araya skrev 2024-05-20 00:05:44 följande:
    Bostadspolitik

    Vad tycker du om nuvarande regeringens bostadspolitik eller den bostadspolitik som förts under de senaste 30 åren?

    Vilken strategi skulle du vilja se från riksdag/regering och kommunerna för att få till bostadsbyggande som motsvarar behoven och vilka behov har samhället och medborgarna?


    Problemet med bostäder är att det uppstår en brist på mark i de områden människor dras till. Och det är ett universellt problem. Vilket antagligen är anledningen till att jag hitintills inte hört om något land som haft en bostadspolitik som fungerat bra.

    Möjligen skulle det gå bygga satellitstäder där snabba pendeltåg matar den centrala staden med arbetskraft och nöjeslystna men även den lösningen har sina brister.
  • Anonym (B)
    Tom Araya skrev 2024-05-21 14:28:16 följande:
    Vad har lagen medfört för resultat?
    Att vi har världens längsta(?) bostadsköer, en omfattande svartmarknad med andra- och tredjehandskontrakt och inlåsningseffekter på stora delar av bostadsmarknaden.
  • Tom Araya
    Anonym (B) skrev 2024-05-22 10:15:00 följande:
    Att vi har världens längsta(?) bostadsköer, en omfattande svartmarknad med andra- och tredjehandskontrakt och inlåsningseffekter på stora delar av bostadsmarknaden.
    Så kan man se det...
    Andra sr det som att allt detta kom med avregleringen, utförsäljningen av allmännyttan och i och med att allmännyttan slutade bygga.

    Hur såg det ut före "bostadsreformen"?
Svar på tråden Bostadspolitik