• Anonym (Trött mamma)

    Sluta amma för att öka matlust? Bebis ammar nu hela nätter

    Mitt barn är 10 månader och har väldigt låg matlust. Jag har de senaste dagarna trappat ner amningen på dagen till bara morgon och kväll för att öka matlusten. Jag tycker att det har hjälpt lite men hon har nu börjat öka amningen på natten (samsover). Hon kan därmed amma varje timme i ungefär 20 min från 01:30 och framåt, vilket gör att det är svårt att få nån sömn själv. Har fått tipsen: 1. att sluta samsova men har endast fått henne att somna i sele - lägger jag ner henne vaknar hon. Eller 2. att sluta amma på natten men vill liksom inte svälta henne(?) Behöver lite råd och hjälp..

  • Svar på tråden Sluta amma för att öka matlust? Bebis ammar nu hela nätter
  • Anonym (Trött mamma)

    Jag ger henne allt möjligt, hon får i sig lite men tappar intresset fort. Hon tar inte flaska men har druckit några klunkar välling i flaska med sugrör eller vanligt glas. Annars rån med olika pålägg, blodpudding, gröt (ingen hit alls), den mat vi äter osv. Burkmat går aldrig hem. Hon äter lite av allt möjligt men liksom aldrig en hel portion eller vad man ska säga. :/ 

  • Maymom

    Har du testat blanda i bröstmjölk i gröten och vällingen? Kan ju även blandas i puréer.

  • Anonym (mitt)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-05-19 09:36:48 följande:
    Sluta amma för att öka matlust? Bebis ammar nu hela nätter

    Mitt barn är 10 månader och har väldigt låg matlust. Jag har de senaste dagarna trappat ner amningen på dagen till bara morgon och kväll för att öka matlusten. Jag tycker att det har hjälpt lite men hon har nu börjat öka amningen på natten (samsover). Hon kan därmed amma varje timme i ungefär 20 min från 01:30 och framåt, vilket gör att det är svårt att få nån sömn själv. Har fått tipsen: 1. att sluta samsova men har endast fått henne att somna i sele - lägger jag ner henne vaknar hon. Eller 2. att sluta amma på natten men vill liksom inte svälta henne(?) Behöver lite råd och hjälp..


    Jo, det är dags att sluta amma på natten. Bröstmjölken ger otillräckligt med näring nu, men mättar tillräckligt för att hon inte ska vilja börja äta annat. Hon kommer inte att svälta om du slutar amma, utan tvärtom börja äta annat.

    Finns det en pappa med i bilden, för i så fall kan det vara läge att han tar henne en natt så att amning inte finns tillgängligt. Det kan bli en eller ett par jobbiga nätter innan hon accepterar läget, men oftast så blir det inte så jobbigt som föräldern befarade innan. 
  • Anonym (Mja)
    Anonym (mitt) skrev 2024-05-21 09:09:53 följande:
    Jo, det är dags att sluta amma på natten. Bröstmjölken ger otillräckligt med näring nu, men mättar tillräckligt för att hon inte ska vilja börja äta annat. Hon kommer inte att svälta om du slutar amma, utan tvärtom börja äta annat.

    Finns det en pappa med i bilden, för i så fall kan det vara läge att han tar henne en natt så att amning inte finns tillgängligt. Det kan bli en eller ett par jobbiga nätter innan hon accepterar läget, men oftast så blir det inte så jobbigt som föräldern befarade innan. 
    Källa på att bröstmjölken inte ger nog om TS bebis också äter i den utsträckning som beskrivs?
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2024-05-19 09:36:48 följande:
    Sluta amma för att öka matlust? Bebis ammar nu hela nätter

    Mitt barn är 10 månader och har väldigt låg matlust. Jag har de senaste dagarna trappat ner amningen på dagen till bara morgon och kväll för att öka matlusten. Jag tycker att det har hjälpt lite men hon har nu börjat öka amningen på natten (samsover). Hon kan därmed amma varje timme i ungefär 20 min från 01:30 och framåt, vilket gör att det är svårt att få nån sömn själv. Har fått tipsen: 1. att sluta samsova men har endast fått henne att somna i sele - lägger jag ner henne vaknar hon. Eller 2. att sluta amma på natten men vill liksom inte svälta henne(?) Behöver lite råd och hjälp..


    Det låter jobbigt. Jag har lite liknande sits med en 9-månaders bebis som trots rejält matintag dagtid ändå vill amma många gånger varje natt. Flaska har inte heller varit ett alternativ här.

    Jag tänker att det nog är en utvecklingsfas med, där det är en del törst, en del näring och en del närhetsbehov. Därför har jag inte tänkt att jag ska ändra det själv. Min erfarenhet från äldre barn är också att just sömnen ofta ändå ändras vips av sig självt, lite oavhänget vad jag gjort .

    Vi har löst det genom att jag dels går i säng samtidigt med barnet vid 19, och då får sömn innan amningem drar igång mer där runt kl 02 och framåt. Dels ger jag sen barnet till pappan på morgonen vid 05 och fram så jag får sova lite mer då, och han tar bebis och ger något annat till frukost eller leker eller bär. På så vis får jag också sova mer, är faktiskt rätt pigg dagtid nu och bebis får den närhet hen önskar på natten.
  • Anonym (mitt)
    Anonym (Mja) skrev 2024-05-21 09:14:07 följande:
    Källa på att bröstmjölken inte ger nog om TS bebis också äter i den utsträckning som beskrivs?
    Hmm, bebisen verkar ju inte äta särskilt mycket av annat. Utan bröstmjölken kommer i vägen för annat intag. Och bröstmjölken räcker inte till för att vara det huvudsakliga intaget för en 10-månaders bebis. 
  • Anonym (Mja)
    Anonym (mitt) skrev 2024-05-21 09:31:57 följande:
    Hmm, bebisen verkar ju inte äta särskilt mycket av annat. Utan bröstmjölken kommer i vägen för annat intag. Och bröstmjölken räcker inte till för att vara det huvudsakliga intaget för en 10-månaders bebis. 
    Fast jag läste det som att bebisen åt lite av mycket men inte mycket av något.
  • Anonym (mitt)
    Anonym (Mja) skrev 2024-05-21 09:52:19 följande:
    Fast jag läste det som att bebisen åt lite av mycket men inte mycket av något.
    Okej.

    Jag läste det som att barnet inte äter tillräckligt och att amningen stör matlusten på annan mat. 
  • Anonym (Mera mat)

    Testa att proppa i henne mat under dagen, så att hon omöjligt kan vara hungrig på natten. Amma några gånger under dagen de första dagarna om det krävs. Sedan får pappan ta natten, alternativt du med en tight tröja. Vaknar hon erbjuds vatten. Du får säkert acceptera att morgonen startar väldigt tidigt och att du ammar då, men försök dra ut på det. 
    Förhoppningsvis tar det inte många dagar innan hon fattar vad som gäller.

  • Anonym (Mja)
    Anonym (Mera mat) skrev 2024-05-21 10:03:16 följande:

    Testa att proppa i henne mat under dagen, så att hon omöjligt kan vara hungrig på natten. Amma några gånger under dagen de första dagarna om det krävs. Sedan får pappan ta natten, alternativt du med en tight tröja. Vaknar hon erbjuds vatten. Du får säkert acceptera att morgonen startar väldigt tidigt och att du ammar då, men försök dra ut på det. 
    Förhoppningsvis tar det inte många dagar innan hon fattar vad som gäller.


    Eller så låter man barnet få den närheten som söks med amning några månader till. En bebis har inte direkt ett konsekvenstänk. 
    Gå i säng tidigt, få sömn innan 0130, sov sedan lite upphackat några h, ge barnet till pappan på tidig morgon och få lite mer sömn så själv.
  • Anonym (Mera mat)
    Anonym (Mja) skrev 2024-05-21 10:07:43 följande:
    Eller så låter man barnet få den närheten som söks med amning några månader till. En bebis har inte direkt ett konsekvenstänk. 
    Gå i säng tidigt, få sömn innan 0130, sov sedan lite upphackat några h, ge barnet till pappan på tidig morgon och få lite mer sömn så själv.
    Fast nu var det vä intaget av riktig mat som var problemet, inte främst sömnen?
  • Anonym (Louise)

    Äsch, amma på om det känns okej. Bröstmjölk är supernyttigt och näringsrikt fortfarande. Slutar du finns risken att det ersätts med välling och det är verkligen inte bättre. Vill DU sluta för att du är trött på det kan du göra det, men för bebisens skull kan du amma på och erbjuda mat och bebisen äter litegrann. 

  • Bergegardh

    Du alltså få ditt barn att börja äta mer mat. Kan du istället för att sluta amma försöka öka aktivitetsnivån? Vissa barn behöver dricka mer för att äta oxå. Testa att erbjuda mer vatten under dagen. 

    När du ammar får ditt barn i sig massa bra vitaminer som kompletterar deras ej ännu utvecklade immunförsvar. Vid 2 år ålder får de ett mer utvecklat immunförsvar ooch först då är det rekommenderat att sluta amma helt. 

    Att barnet kan amma underlättar oxå väldigt när det är väldigt varmt och när barnet är väldigt sjukt. 

    I råden jag har gett utgår jag från att ditt barn är friskt i övrigt. 

  • Anonym (Mja)
    Anonym (Mera mat) skrev 2024-05-21 10:11:06 följande:
    Fast nu var det vä intaget av riktig mat som var problemet, inte främst sömnen?
    Eftersom Ts nick är "trött mamma" känns sömnen i fokus.
  • Anonym (mitt)
    Anonym (Mja) skrev 2024-05-21 10:28:04 följande:
    Eftersom Ts nick är "trött mamma" känns sömnen i fokus.
    Man kan också bli trött på/av en situation, som att barnet inte äter. Helt klart maten som är i fokus. 
Svar på tråden Sluta amma för att öka matlust? Bebis ammar nu hela nätter