• Anonym (Kompis)

    Är jag snål som inte vill betala för att få besök?

    Jag har alltid varit en ganska ensam person under hela mitt liv. Jag har man och barn men inga vänner som vi umgås med. En gammal vän från barndomen men vi ses sporadiskt med ibland flera års mellanrum. Hon bor 45 mil bort. 
    Det var likadant för mina föräldrar, vi hade aldrig några gäster hemma utöver äldre släktingar och min mamma hade inga väninnor. Det känns som att jag har ärvt deras liv. 
    Min man har bekanta men inte några som kommer hem. Vet att både han och jag försöker tex frågar om någon vill komma hem på en kopp kaffe men alla har fullt upp med sitt.

    Nu har jag sedan ett par år haft kontakt med en jämnårig kvinna på nätet genom ett gemensamt intresse. Vi hörs dagligen. Hon har nyligen skaffat sambo och de vill hälsa på oss. De har en bilresa på 40-50 mil hit. Om de kommer så bor de här några nätter och vi bjuder givetvis på mat mm 

    Igår när vi skrev till varandra och planerade så tyckte hon att resan blir dyr och ville att vi delar på bensinen. Jag blev helt ställd. Hur ska jag reagera?
    Vill blåsa av allt.
    Jag är säker på att de tar för givet att vi bjuder på matt mm Jag är så socialt ovan. Hjälp mig!

  • Svar på tråden Är jag snål som inte vill betala för att få besök?
  • Anonym (Nej!)

    Så hon får gratis boende och mat och vill även ha resan betald?

    Det låter som att du blir utnyttjad av den sk väninnan. Jag har aldrig råkat ut för att gäster vill få resan betald. Gå inte med på det!

  • Anonym (Va)

    Vilken snåljåp! Nä, om de väljer att ta sig till er så betalar självklart de kostnaden för det! Herregud... Dags att fasa ut den där personen.

  • Anonym (Kompis)
    Anonym (Nej!) skrev 2024-05-19 08:54:15 följande:

    Så hon får gratis boende och mat och vill även ha resan betald?

    Det låter som att du blir utnyttjad av den sk väninnan. Jag har aldrig råkat ut för att gäster vill få resan betald. Gå inte med på det!


    Ja, vi har en gäststuga på tomten som de fått bilder på. Det låter väl konstigt att ha en gäststuga och inga gäster men den fanns när vi köpte huset och jag har inrett den. Det är vårt gemensamma intresse, inredning och design. 
  • Anonym (Kompis)
    Anonym (Va) skrev 2024-05-19 08:54:29 följande:

    Vilken snåljåp! Nä, om de väljer att ta sig till er så betalar självklart de kostnaden för det! Herregud... Dags att fasa ut den där personen.


    Det var min direkta reaktion men vet inte om jag överreagerar. Jag kan visst säga ifrån och vägra men vill jag ha sådana vänner som ens kommer med detta förslag. Glädjen över besöket försvann. 
  • Aliona

    Nej, det är verkligen inget vanligt att man betalar halva resan för gäster. Det är faktiskt väldigt udda. Jag har sett någon tråd om det innan, men jag har aldrig varit med om det i verkliga livet, och då har jag ändå släkt och vänner utspridda över Sverige och världen som hälsar på varandra. 


    Jag tycker att du kan förklara att ni gärna bjuder på mat och husrum, men att ni tyvärr inte kan hjälpa till med resan. Nästa gång blir det kanske tvärt om, att ni får bekosta resa och de gästfrihet. 

  • Anonym (Dela även annat?)

    Har ni sagt att ni står för mat eller tror hon att ni ska dela på matkostnaden mm?
    För det blir ju en kostnad, själva boendet får dom på köpet, just det blir ju inte en merkostnad för er men mat mm kostar ju mycket om dom stannar några dagar.
    Märkligt om hon tycker att ni ska dela deras transportkostnad och stå för allt annat. Ska ni dela deras kostnader får ni ju även dela era.

  • Anonym (Va)

    Enda orsaken för mig att betala halva resan vore om det är en släkting eller väldigt nära vän som har riktigt svårt med ekonomin. Annars räknar man med att var och en betalar för sin resa.

  • Cathariiina

    Nej, att priset för resan ska delas när en vän åker och hälsar på en annan vän, det förekommer inte. Jag har hört om etablerade par med långdistansförhållande som har sådana överenskommelser, om den ena gör resan oftare än den andra, men det är ju en helt annan sak än vänskap. 

  • Anonym (Kompis)
    Anonym (Dela även annat?) skrev 2024-05-19 09:03:26 följande:

    Har ni sagt att ni står för mat eller tror hon att ni ska dela på matkostnaden mm?
    För det blir ju en kostnad, själva boendet får dom på köpet, just det blir ju inte en merkostnad för er men mat mm kostar ju mycket om dom stannar några dagar.
    Märkligt om hon tycker att ni ska dela deras transportkostnad och stå för allt annat. Ska ni dela deras kostnader får ni ju även dela era.


    De har specialkost så mat har vi diskuterat noga och de vet att jag ska handla. Det har inte diskuterats att de ska vara med och betala. 
    Jag har även skrivit att de inte behöver ta med lakan, handdukar mm
    Det känns som att de utnyttjar oss. Gratis semester. Jag såg så mycket fram emot detta men nu blev det tvärtom. Hon märkte att jag var tveksam och då började hon övertala. Ville att jag skulle ringa henne så hon fick förklara osv. Det blev mycket påstridigt.
Svar på tråden Är jag snål som inte vill betala för att få besök?