• Tulpanlök

    Släppa ut småbarn själva

    Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 

  • Svar på tråden Släppa ut småbarn själva
  • Anonym (A)

    Jag växte upp i en förort med hus och gårdar, ingen direkt biltrafik, så vi var ute själva från den åldern. 
    Nu bor jag i stan så vår dotter har inte fått vara ute själv på samma sätt av förklarliga skäl.
    Skulle säga att det beror på hur man bor helt enkelt,.

  • Tulpanlök

    Ja men självklart, då är något helt annat. Här där jag bor är det ett litet samhälle utanför större stan. Här finns pizzeria, skolor, massa vägar, fotbollsplaner, liten affär. Här är det ju rörelse på ett helt annat sätt. 

  • Anonym (jag)
    Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
    Släppa ut småbarn själva

    Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 


    Jag upplever att man fick göra så mycket mer förr. Jag är född på 70-talet och då var små barn ute själva och inga vuxna hade nån koll. Men nu får barnen knappt gå ner för trappan i sitt eget hus av rädlsa för att de ska skada sig. 
  • Anonym (jag)
    Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
    Släppa ut småbarn själva

    Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 


    Jag upplever att man fick göra så mycket mer förr. Jag är född på 70-talet och då var små barn ute själva och inga vuxna hade nån koll. Men nu får barnen knappt gå ner för trappan i sitt eget hus av rädlsa för att de ska skada sig. 
  • Anonym (Love)

    Jag fick absolut vara ute själv i den åldern. Hela området var vår lekplats. Vi fick inte gå över E4:an (500 meter bort) var regeln. 


    Gick även hem från fritids själv när jag gick i ettan. Nu hade jag visserligen en storebror som gick i 4an hemma på eftermiddagen, men gick från skolan själv över en 50 väg. 


    Min son är nu 7 år, och han får röra sig fritt i närområdet (villaområdet). Han får inte gå över "stora vägen". 

  • Tow2Mater

    Inte jag. Man följdes till skolan i första klass, vi lekte själva på gården och eventuellt om det fanns liten skogsdunge invid, men ingen annanstans.

  • Anonym (Urbana)
    Anonym (A) skrev 2024-05-16 10:54:16 följande:

    Jag växte upp i en förort med hus och gårdar, ingen direkt biltrafik, så vi var ute själva från den åldern. 
    Nu bor jag i stan så vår dotter har inte fått vara ute själv på samma sätt av förklarliga skäl.
    Skulle säga att det beror på hur man bor helt enkelt,.


    Du säger att du fick gå ut runt 6-7
    men klagar på föräldrar idag när de släpper ut
    Har du skällt på dina föräldrar 😂

    Men de beror på helt vart man bor i Sverige 
    Själv bor jag i ett lugnt område i Dalarna 
    Mina barn har fått vara ute själv sen 5år kanske, leka med kompisar och gå till dom. Självklart kollar man med de andra föräldrarna mm

    De blir självständiga och vågar mer i livet 
    Har en släkting som har barn i samma ålder, dem kan inte göra nåt utan föräldrar och då är hon 10år.
  • Tom Araya
    Tulpanlök skrev 2024-05-16 10:51:28 följande:
    Släppa ut småbarn själva

    Fick vi gå omkring i bygden/området själva när vi var små i åldrarna 6-7?  Det känns som att majoriteten av föräldrar bara släpper ut sina 6åringar utan bevakning. Alldeles själva om dom ska gå en bit till en kompis tex, leka ute med kompisar, gå över en 50 väg. Jag kan förstå om man håller sig på tomten. Men utan koll där man inte ser vad som kan hända. Dom är ju fortfarande små!  Är jag den enda? Är föräldrar för bekväma nu för tiden? 


    Det beror på vilka du menar som "vi"...
    Jag som precis har passerat 50 var ute själv på gården (skilda föräldrar, först hyreshus/villa sedan radhus/villa) från ca 5-6 års ålder. Jag gick också till förskolan själv vid 6 års ålder och det gjorde de flesta andra barn också.
    Vi snackar alltså 1978-79 då, på en då relativt tätbefolkad ort i en av Stockholms kranskommuner.

    På landet gick jag och cyklade själv till närmsta grannar (släkt som bodde några hundra meter bort längs vägen) vid 3-4 års ålder.
    En gång gick jag fel. Jag skulle hälsa på min faster som bodda ca 1,5 km bort och gick dit själv som treåring. Men jag hade ju glömt att hon flyttat och nu bodde en knapp km åt andra hållet.

    Jag upplever snarare 2000-talets föräldrar som överbeskyddande, men har i vissa fall förståelse för det förändrade samhället.

    Bekvämlighet vet jag inte om det är... kanske.
    Exempelvis tror jag att det är mer ovanligt idag att lära barn cykla på tvåhjuling utan cykelstöd än vad det var när jag var barn. Det är bättre utan, men kräver inledningsvis mer uppmärksamhet och stöd från föräldrarna. Så där är det stödhjulen som är den bekväma lösningen.
    Även i fostran upplever jag att dagens föräldrar är mer bekväma än föräldrarna förr.
  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Vi fick gå ut men då bodde vi också i en förort byggd enligt SCAFT-modellen. Dvs ingen biltrafik i området utan det var en kringled där parkeringarna inte låg i direkt anknytning till husen.


    Sen har samhället också förändrats en hel del. Förorten vid bodde har förslummats och barn beter sig mycket mer illa mot varandra. Nu bor det främst invandrare där. När vi växte upp var det kanske 10% som var invandrare.


     

Svar på tråden Släppa ut småbarn själva