• Anonym (Mamma)

    Bebis namn

     

    Jag och min sambo kommer inte överens om våra bebis namn. 
    Våran bebis har nu varit utan namn i en månad. 
    jag personligen tycker att vi mammor ska få bestämma namnet om man inte kommer överens, eftersom det är jag som har haft barnet i 9 månader med alla komplikationer och sedan fick jag genomlida en förlossning då kan jag åtminstone få bestämma över ett namn iallafal!!!! 
    jag menar vad gör en pappa? Nä inte mycket. 

  • Svar på tråden Bebis namn
  • Anonym (Kulör)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 22:11:41 följande:
    Bebis namn  

    Jag och min sambo kommer inte överens om våra bebis namn. 
    Våran bebis har nu varit utan namn i en månad. 
    jag personligen tycker att vi mammor ska få bestämma namnet om man inte kommer överens, eftersom det är jag som har haft barnet i 9 månader med alla komplikationer och sedan fick jag genomlida en förlossning då kan jag åtminstone få bestämma över ett namn iallafal!!!! 
    jag menar vad gör en pappa? Nä inte mycket. 


    😂 ännu en mamma som tror hon står över pappan

    Av mina 4 barn så jag jag valt namn, frun fick självklart komma med förslag men hon tyckte mina var bätter

    Ett av barn så kivades vi lite men fick de sista ordet 
  • Anonym (Mami)

    Klart mamman står över pappan. Vad har han gjort? Ett ligg liksom

  • Tow2Mater

    Skilj er, och så kan han kalla barnet det han vill på sina veckor och du det du vill på dina veckor. Fokbokför barnet under ett namn ingen av er gillar. Dra lott bland er 10-i-botten-namnlista.

  • Anonym (Mamma)

    Tow2 så du tycker man ska skiljas bara för man inte kommer överens om ett namn? woow 

  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 22:50:22 följande:

    Tow2 så du tycker man ska skiljas bara för man inte kommer överens om ett namn? woow 


    I ert fall japp.
  • Anonym (Lis)

    Du skulle ha skickat in namnpappret innan du gav bort vårdnaden då.
    Men känns taskigt att utestänga ena föräldern från den delen. 
    Män har svårare i början att knyta an eftersom de inte burit barnet i 9 mån. ett tips är att du gör pappan delaktig i såna saker istället för att stänga honom ute.

  • Xenia
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 22:11:41 följande:
    Bebis namn  

    Jag och min sambo kommer inte överens om våra bebis namn. 
    Våran bebis har nu varit utan namn i en månad. 
    jag personligen tycker att vi mammor ska få bestämma namnet om man inte kommer överens, eftersom det är jag som har haft barnet i 9 månader med alla komplikationer och sedan fick jag genomlida en förlossning då kan jag åtminstone få bestämma över ett namn iallafal!!!! 
    jag menar vad gör en pappa? Nä inte mycket. 


    Ni far val kompromissa.

    Han har bidragit lika mycket med gener som du och han alskar ocksa och tar ansvar for barnet. Ni ar bagge foraldrar.

    Har inte han tagit hand om och stottat dig under graviditet och forlossning? Avlastar han inte dig under den forsta tiden? Tror du inte att han kommer att bli mer och mer delaktig nar du inte langre ammar? Tror du inte att han alskar barnet lika mycket som du? Ar han mindre foralder an du?

    Ni kan valja ett namn ni bagge tycker om aven om det inte ar nagons favoritnamn. Du kan valja fornamnet och han andranamnet, och tvartom vid andra barnet.

    Men du kan inte (borde iaf inte) saga Jag ar mer foralder an du.
  • OlgaElvira
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 22:11:41 följande:
    Bebis namn  

    Jag och min sambo kommer inte överens om våra bebis namn. 
    Våran bebis har nu varit utan namn i en månad. 
    jag personligen tycker att vi mammor ska få bestämma namnet om man inte kommer överens, eftersom det är jag som har haft barnet i 9 månader med alla komplikationer och sedan fick jag genomlida en förlossning då kan jag åtminstone få bestämma över ett namn iallafal!!!! 
    jag menar vad gör en pappa? Nä inte mycket. 


    Ta det lugnt, ni har tre månader på er efter barnets födelse. Lägg ner diskussion några veckor. Ni är båda vårdnadshavare med samma rättigheter och skyldigheter enligt lag. Vad man tycker själv har ingen betydelse där. Om ni inte kan komma överens delegera beslutet till mor- och farföräldrar. 
    Lycka till, ni kommer att komma till en kompromiss ni båda kan acceptera.


    Om ni inte anmäler så få ni först en påminnelse, om ni ändå inte skickar in nåt så får ni betala vite. Det baseras på inkomst så det kan ju bli en del.

  • Anonym (Kulör)
    Anonym (Mami) skrev 2024-05-15 22:42:52 följande:

    Klart mamman står över pappan. Vad har han gjort? Ett ligg liksom


    😂
  • Cathariiina

    Om du har ensam vårdnad kan du, rent juridiskt, bestämma namnen själv. Om det är första barnet har du ensam vårdnad när barnet föds, om ni bara är sambos. Då måste ni ansöka om gemensam vårdnad (eller pappan måste begära sin del i vårdnaden om du vägrar). Är ni gifta så gäller gemensam vårdnad från barnets första levnadsdag, och då har ni lika stor beslutanderätt. 

    ...sedan kan man ju ändå vara lite smidig, om man vill att pappan ska känna sig delaktig. Visst, du har precis gått igenom mycket, men föräldraskapet är inte slut än. Det är 18-21 år kvar på det, och på ett sätt resten av livet. 

  • Anonym (qwerty)

    Om man inte ens kan enas om namn så ska man inte skaffa barn ihop.

  • trollhona
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-15 22:11:41 följande:
    Bebis namn  

    Jag och min sambo kommer inte överens om våra bebis namn. 
    Våran bebis har nu varit utan namn i en månad. 


    Vad har ni för förslag då? Kanske ni behöver hjälp att komma på ett namn ingen av er tänkt på om ni nu avskyr varandras förslag.
  • Cathariiina
    Anonym (qwerty) skrev 2024-05-28 21:50:18 följande:

    Om man inte ens kan enas om namn så ska man inte skaffa barn ihop.


    Lite hårt, men i min erfarenhet är det faktiskt en röd flagga när par vill ha helt olika typer av namn, och inte kan tänka sig den andra partens typ av namn. Jag menar, då finns det andra skillnader också dem emellan - i begåvningsnivå, utbildning, bakgrund, kultur, vänskapskrets, ambitioner, värderingar... och dessa skillnader kommer snart att visa sig ÄVEN om de lyckas kompromissa just om barnets namn.

    Sedan är det en annan sak, att man kan ogilla ett visst namn av väldigt speciella, personliga skäl (som att man känt en avskyvärd människa som burit namnet), trots att namnet egentligen tillhör den typ av namn som man normalt föredrar. (För mig är ett sådant namn t.ex. Eleonore - det är ett sådant långt, stiligt, högklassiskt och europeiskt namn som jag egentligen föredrar, men ett av de sista namn jag skulle ha gett en dotter ändå, då en avskyvärd universitetslärare jag hade för länge sedan hette det.)

    Men den andra parten måste ju i så fall också kunna ge upp sitt favvisnamn, även om han eller hon (vanligen hon i sådana här fall) har planerat sina barns namn sedan femårsåldern...
  • Anonym (qwerty)
    Cathariiina skrev 2024-05-29 01:53:01 följande:
    Lite hårt, men i min erfarenhet är det faktiskt en röd flagga när par vill ha helt olika typer av namn, och inte kan tänka sig den andra partens typ av namn. Jag menar, då finns det andra skillnader också dem emellan - i begåvningsnivå, utbildning, bakgrund, kultur, vänskapskrets, ambitioner, värderingar... och dessa skillnader kommer snart att visa sig ÄVEN om de lyckas kompromissa just om barnets namn.

    Sedan är det en annan sak, att man kan ogilla ett visst namn av väldigt speciella, personliga skäl (som att man känt en avskyvärd människa som burit namnet), trots att namnet egentligen tillhör den typ av namn som man normalt föredrar. (För mig är ett sådant namn t.ex. Eleonore - det är ett sådant långt, stiligt, högklassiskt och europeiskt namn som jag egentligen föredrar, men ett av de sista namn jag skulle ha gett en dotter ändå, då en avskyvärd universitetslärare jag hade för länge sedan hette det.)

    Men den andra parten måste ju i så fall också kunna ge upp sitt favvisnamn, även om han eller hon (vanligen hon i sådana här fall) har planerat sina barns namn sedan femårsåldern...
    Men det är fakta. Om en förälder vill döpa till Mohammed och en till Jesus så har man redan där problem för det indikerar att man kommer få ett helvete när barnet bli äldre, idéer och traditioner och utbildning och allt kommer ställas på ända när barnen ska uppfostras, blir sjuka, ska börja skola och allt annat.
    Kan man inte enas om något så simpelt så har man problem och man borde inte skaffat barn ihop.

    Speciellt om man som TS tycker att någon ska ha veto och bestämma över den andre.
    Är det så illa att TS vill ha Kevin och killen vill ha Örjan då får man ge ungen de bägge som "mellan namn" och så tar man något annat som förnamn. Typ kolla i kalendern det datum barnet är född och ta det namn som har namnsdag. Vuxna människor som är normalt funtade ska kunna kompromissa inom tre månader. Pinsamt annars.
  • Anonym (Orange and the green)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-06-01 22:46:54 följande:
    Men det är fakta. Om en förälder vill döpa till Mohammed och en till Jesus så har man redan där problem för det indikerar att man kommer få ett helvete när barnet bli äldre, idéer och traditioner och utbildning och allt kommer ställas på ända när barnen ska uppfostras, blir sjuka, ska börja skola och allt annat.
    Kan man inte enas om något så simpelt så har man problem och man borde inte skaffat barn ihop.

    Speciellt om man som TS tycker att någon ska ha veto och bestämma över den andre.
    Är det så illa att TS vill ha Kevin och killen vill ha Örjan då får man ge ungen de bägge som "mellan namn" och så tar man något annat som förnamn. Typ kolla i kalendern det datum barnet är född och ta det namn som har namnsdag. Vuxna människor som är normalt funtade ska kunna kompromissa inom tre månader. Pinsamt annars.
    Påminner om sången "the orange and the green"

    I was christened "David Anthony, " but still, inspite of that,
    To me father, I was William, while my mother called me Pat.
    Oh, it is the biggest mix-up that you have ever seen.
    My father, he was Orange and me mother, she was green.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Orange and the green) skrev 2024-06-01 22:55:08 följande:
    Påminner om sången "the orange and the green"

    I was christened "David Anthony, " but still, inspite of that,
    To me father, I was William, while my mother called me Pat.
    Oh, it is the biggest mix-up that you have ever seen.
    My father, he was Orange and me mother, she was green.
    Eller som låten: du ska heta.
    (Hasse Alfredsson)
    Härmed döper jag dig din lille parvel
    Och du skall heta som följer
    Du ska heta Daniel Walter Kalle Nisse
    Bertil Evert Sune Viktor
    Manne Sigurd Axel Anders
    Hasse Lasse Vilgot Erik
    Gusten Fredrik Anton Pelle Torsten
    Folke Sture Adam Olle Patrick
    Efraim Alexander
    Stig Oskar Sven
    Emrik Bert Kenneth
    Åke Karl Signe Fingal Kurt
    Alfred John Ludwig
    Wolfgang Jim Lennart Herbert
    Algot Johan Lisa Harry Tage Tomas
    Elmer Petter Kristian Yngve
    Arvid Sölve Malte Styrbjörn
    Gunnar Valfrid Staffan Orvar
    Eskil Albert Janne Välling Bosse Allan
    Öivind Ivar Laban Henrik
    Joakim Amadeus
    Mats Arne Knut
    Leslie Jean Werner
    Adolf Max Alvar Totte Glenn Buster Claes Rune
    Göran Dag Ulrik Bengtsson
    Men du ska kallas Plutten
Svar på tråden Bebis namn