• Anonym (Allting kan gå itu)

    Hjärtinfarkt

    Råkade ut för en hjärtinfarkt tidigare denna vecka. Egentligen två.
    Det var en skrämmande upplevelse och jag insåg brutalt att livet kan ta slut..bara sådär och innan man ens fattar vad som händer.
    Jag hade tur. Jag överlevde och är så tack över det. Så så tacksam!
    Vet egentligen inte vad jag vill med tråden men var rädda om er. Tala om för personer som du bryr dig om hur tacksam du är att få ha dem i ditt liv. Var inte tysta.
    Har du någon erfarenhet av hjärtinfarkter. Har du eller någon i din omgivning drabbats av det?

  • Svar på tråden Hjärtinfarkt
  • Mrs Moneybags

    Jag hade en hjärtinfarkt när jag var 46 år och gjorde därefter en akut bypassoperation av hjärtat. Det var tufft! 

    Men så här i efterhand tycker jag att mina sjukdomar har lett till ett betydligt bättre liv (har även haft en cancersjukdom efter infarkten).

    Det gäller att ställa om livet och fokusera mer på sin hälsa: kost, träning, stress, sluta röka (om man gör det), ta sina mediciner och följa de råd man får på hjärtskolan efteråt.

    Jag fick även gå i en grupp med en kurator under ett års tid med andra kvinnor som haft hjärthändelser samt hos fysioterapeut i tre månader när bröstkorgen hade läkt. Det gav enormt mycket så jag rekommenderar verkligen att hänga med på allt som du erbjuds att delta i. 

  • Mrs Moneybags

    Tänkte också säga att jag är med i en facebookgrupp för oss som har haft hjärtinfarkt som drivs av Hjärt- och lungfonden. Den heter Hjärtinfarkt - drabbade och anhöriga. Där kan du ställa alla frågor du har om mediciner och annat. 

  • Anonym (Allting kan gå itu)
    Anonym (S) skrev 2024-05-15 08:39:40 följande:

    Får jag fråga hur gammal du är?


    Jag är 55 och tyvärr har vi hjärt och kärlsjukdomar i släkten.
    Det kom som en blixt från klar himmel. Vaknade upp och kände att något var fel och min kloke man ringde 112 direkt. Annars hade jag inte suttit här.
  • Anonym (Allting kan gå itu)
    Mrs Moneybags skrev 2024-05-15 09:41:07 följande:

    Tänkte också säga att jag är med i en facebookgrupp för oss som har haft hjärtinfarkt som drivs av Hjärt- och lungfonden. Den heter Hjärtinfarkt - drabbade och anhöriga. Där kan du ställa alla frågor du har om mediciner och annat. 


    Tack snälla, jag ska kolla in den.
    Jag tror att du har helt rätt. Är tvungen till livsstilsförändringar. 
    Vad tyckte du om hjärtskolan?
    Jag har fått en erbjudn att gå den och tänker absolut nappa på det.
    Skönt att du mår bättre idag.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Allting kan gå itu) skrev 2024-05-15 12:08:16 följande:
    Tack snälla, jag ska kolla in den.
    Jag tror att du har helt rätt. Är tvungen till livsstilsförändringar. 
    Vad tyckte du om hjärtskolan?
    Jag har fått en erbjudn att gå den och tänker absolut nappa på det.
    Skönt att du mår bättre idag.
    Jag tyckte bra om hjärtskolan! Framförallt för att man kan ställa alla frågor man har och även träffa andra som har haft en infarkt så att man kan utbyta lite tankar. Jag hade stort behov av att prata med andra som haft samma just för att andra inte riktigt kan förstå hur man känner sig när man har varit allvarligt sjuk. 

    Sedan tyckte jag dietisten sa en bra sak - att det kan ta upp till två år att lägga om kosten. Allt behöver inte ske över en natt. 

    Jag hoppas du mår bättre snart! Det är en chock och väldigt omvälvande. En del blir deppiga och ledsna efteråt och andra får ett jäklaranamma och vill genomföra alla sina planer på en gång. Alla reaktioner är normala. 
Svar på tråden Hjärtinfarkt