• Anonym (Ann)

    Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)

    Jag har gått första året av en tvåårig YH-utbildning och är klar till sommaren 2025. MEN nu har jag gått och plussat och BF är i januari 2025, alltså när jag har ett halvår kvar på utbildningen. Verkligen inte optimalt! 


    lite bakgrund dock: Jag är 40 och vi har försökt få till ett syskon i fyra års tid nu. Hade gett upp och slutat följa ägglossningar, men använder inte preventivmedel heller. Tänkte att det aldrig kommer hända så har vägrat sätta mitt liv på paus. Och nu så händer det. 


    Men jag vet inte hur jag ska lösa det med utbildning nu. Kommer vara mitt i min praktik när BF är. Och det är ju verkligen inte optimalt! 

  • Svar på tråden Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)
  • Mkh1066

    Din man kan väl vara föräldraledig. Är det inte ett  fysiskt krävande jobb du ska utföra på praktiken borde du ju kunna jobba efter 1-2 veckor. Jag var hemma i 10 dagar efter förlossningen, sen började jag jobba så smått igen.

  • Anonym (Ann)
    Mkh1066 skrev 2024-05-08 18:15:58 följande:

    Din man kan väl vara föräldraledig. Är det inte ett  fysiskt krävande jobb du ska utföra på praktiken borde du ju kunna jobba efter 1-2 veckor. Jag var hemma i 10 dagar efter förlossningen, sen började jag jobba så smått igen.


    Nej det vill jag faktiskt inte, jag ska helamma. något annat kommer inte på fråga. Vet att jag kommer vilja vara hemma hela första året, efter det får min man gärna ta över. Men första året kommer jag att vara hemma. Men hur löser man det med skolan liksom? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-08 18:19:05 följande:
    Nej det vill jag faktiskt inte, jag ska helamma. något annat kommer inte på fråga. Vet att jag kommer vilja vara hemma hela första året, efter det får min man gärna ta över. Men första året kommer jag att vara hemma. Men hur löser man det med skolan liksom? 
    Då får du ju ta sabbatsår från skolan.
  • Anonym (?)

    Kommer utbildning gå när du kan börja plugga igen. 

  • Anonym (Ann)
    Anonym (?) skrev 2024-05-08 18:30:57 följande:

    Kommer utbildning gå när du kan börja plugga igen. 


    Det börjar inte någon ny kull till hösten nu, så tyvärr har jag ingen klass att gå med den terminen jag skulle behöva sen. plus att utbildningen ska göras om. Så det är verkligen inte bra. Måste nog kolla med skolan om de kan göra nån individuell termin enbart för ?mig, men det kanske inte funkar. Orolig. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-08 18:44:24 följande:
    Det börjar inte någon ny kull till hösten nu, så tyvärr har jag ingen klass att gå med den terminen jag skulle behöva sen. plus att utbildningen ska göras om. Så det är verkligen inte bra. Måste nog kolla med skolan om de kan göra nån individuell termin enbart för ?mig, men det kanske inte funkar. Orolig. 
    individuell termin enbart för dig (for att du vill heltidsamma och vara fl-ledig)???  Du skämtar väl??
  • Hjelm

    Du kan inte på allvar mena att skolan skulle starta en extra termin bara för dig...?!

  • Sunflora

    Du har ju gjort ditt val så jag förstår inte problemet. Går inte utbildningen att avsluta någon annanstans får du strunta i att avsluta den det är inte mer med det. Antigen har du kastat bort 1 1/2 år eller så har framtida arbetsgivare överseende. Själv hade jag valt att min man skulle vara föräldraledig och pumpat mjölk. 

  • Anonym (Utbildningsledare)

    Hej Ts

    Först och främst - STORT grattis till plusset. Vad fantastiskt roligt för er!

    Jag arbetar själv som utbildningsledare på en Yrkeshögskola och har hjälpt många studerande som blivit gravida under studietiden.

    Någon egen individuell termen kommer din skola inte att annordna för dig, det skulle bli vannsinnigt dyrt


    Men vilka kurser har du har kvar att göra och finns det obligatoriska moment i dem? Har du tur är det bara tentorna obligatoriska, och då kan du plugga hemifrån och bara komma in och tenta av. Det blir tuffare såklart, men kanske bättre än alternativet att inte gå på kurserna alls.

    Alternativt så tar du med dig liten och går på lektionerna. Inte optimalt men vi har haft flertalet Yh-bäbisar på vår skola och det har fungerat bra. Ofta så är det ju inte lektioner hela dagar och inte alla veckodagar heller. 

    Kolla med din utbildningsledare om du kan vara med på distans på lektionerna?
    Om det inte går har du klasskamrater som du kan få låna anteckningar av? Kanske kan de fota av tavlan i klassrummet under lektionerna så det blir lättare för dig att hänga med på distans.

    Kan du komma överrens med skolan att du gör andra halvan av din praktik vid ett senare tillfälle? Kan du själv fixa en praktikplats kanske? 

    Avslutas utbildningen med ett examensarbetet kan du skriva på det hemifrån, och sedan förhoppningsvis bara komma in för redovisning och opponering. 

    För att få ditt examensbevis måste du ha gå alla kurser i utbildningen, men om du inte kan gå alla så kommer du ändå att få ett utbildningsbevis på de kurser som du avklarat.  

    Mitt hetaste tips är att du ringer din utbildingsledare på fredag, och så påbörjar ni en diskussion om hur du går vidare.

    Det finns en massa lösningar tänker jag! Det här klarar du

    Lycka till!

  • Anonym (Ann)
    Tow2Mater skrev 2024-05-08 18:46:07 följande:
    individuell termin enbart för dig (for att du vill heltidsamma och vara fl-ledig)???  Du skämtar väl??
    Vi pratar förbi varandra, jag tänkte om de kunde ordna nån med något individuellt upplägg bara där jag kan tenta av resten. Påstår inte att de ska starta upp en helt ny termin för mig, det fattar ju jag också att det inte går. 
Svar på tråden Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)