• Anonym (Martin)

    Dottern utnyttjad

    Dottern har blivit sexuellt utnyttjad. Hon är minderårig och den som gjorde det över 15. Vet inte riktigt vem det är, men dottern vet. Hon vill sannolikt inte gå vidare. Vad skulle ni göra?

  • Svar på tråden Dottern utnyttjad
  • Anonym (Martin)
    Anonym skrev 2024-05-08 17:17:31 följande:

    Självklart ska man polisanmäla.


    Är inne på det, men ville bara fundera lite om jag borde tänka på något innan.
  • Anonym (B)

    När jag var 14 blev jag utnyttjad av en 25-årig man och vi polisanmälde vilket senare gick till rätten. Hade MJag kunnat göra om det hade jag faktiskt aldrig anmält för min egen skull. Det var fruktansvärt utlämnande och förnedrande att sitta i rätten. låt din dotter bestämma vad hon tycker känns bäst, man kan gå vidare och läka utan att anmäla också. 

  • Anonym (Martin)
    Anonym (B) skrev 2024-05-08 17:23:20 följande:

    När jag var 14 blev jag utnyttjad av en 25-årig man och vi polisanmälde vilket senare gick till rätten. Hade MJag kunnat göra om det hade jag faktiskt aldrig anmält för min egen skull. Det var fruktansvärt utlämnande och förnedrande att sitta i rätten. låt din dotter bestämma vad hon tycker känns bäst, man kan gå vidare och läka utan att anmäla också. 


    Tack för den aspekten! 
  • Anonym (Ruby)

    Det är en fruktansvärd situation för din dotter.
    Jag var i en liknande situation men till skillnad från anonym B så anmälde jag inte och vid detta laget kan jag inte anmäla. Jag har ångrat det fruktansvärt mycket i efterhand. Tanken på att andra kan ha råkat ut för samma skit för att jag inte anmälde har jagat mig. Och att se honom leva sitt liv som om inget skett har inte heller varit kul...
    Det finns dessvärre ingen utgång för din dotter som är garanterat lycklig. Men jag tror att det viktigaste är hur man ser sig själv i spegeln efteråt. Därför rekommenderar jag att anmäla samt kontakta exempelvis brottsoffermyndigheten eller någon hjälporganisation.

  • Anonym (Martin)
    Anonym (Ruby) skrev 2024-05-08 17:34:36 följande:

    Det är en fruktansvärd situation för din dotter.
    Jag var i en liknande situation men till skillnad från anonym B så anmälde jag inte och vid detta laget kan jag inte anmäla. Jag har ångrat det fruktansvärt mycket i efterhand. Tanken på att andra kan ha råkat ut för samma skit för att jag inte anmälde har jagat mig. Och att se honom leva sitt liv som om inget skett har inte heller varit kul...
    Det finns dessvärre ingen utgång för din dotter som är garanterat lycklig. Men jag tror att det viktigaste är hur man ser sig själv i spegeln efteråt. Därför rekommenderar jag att anmäla samt kontakta exempelvis brottsoffermyndigheten eller någon hjälporganisation.


    Tack för den utlämnande berättelsen!
  • Anonym
    Anonym (Martin) skrev 2024-05-08 17:31:12 följande:
    Tack för den aspekten! 
    Rättegångar idag har förändrats till det bättre.
    Om man är minderårig kommer förhöret att hållas med en person närvarande. Detta spelas in. Vid rättegången kommer förhöret att spelas upp. Den minderåriga kommer alltså inte att frågas ut utan rätten tittar och lyssnar på det som är inspelat.
    Rättegången kommer att ha stängda dörrar. Inga andra än de som jobbar i domstolen kommer att se det inspelade förhöret. 
  • Anonym (M)

    Du har fått ett par svar som är helt motsatta. Den ena ångrar att den anmälde och den andra att den inte gjorde det. Hade de agerat tvärtom kanske bägge fortfarande ångrat sig.

    Låt gärna din dotter Läsa svaren, eller prata med henne om att man kan ångra vilket som och det går inte att veta i förväg vad som känns bäst om 10 år.
    Visa att du stöttar henne hur hon än vill göra, men låt henne välja.

  • Anonym (B)
    Anonym (Ruby) skrev 2024-05-08 17:34:36 följande:

    Det är en fruktansvärd situation för din dotter.
    Jag var i en liknande situation men till skillnad från anonym B så anmälde jag inte och vid detta laget kan jag inte anmäla. Jag har ångrat det fruktansvärt mycket i efterhand. Tanken på att andra kan ha råkat ut för samma skit för att jag inte anmälde har jagat mig. Och att se honom leva sitt liv som om inget skett har inte heller varit kul...
    Det finns dessvärre ingen utgång för din dotter som är garanterat lycklig. Men jag tror att det viktigaste är hur man ser sig själv i spegeln efteråt. Därför rekommenderar jag att anmäla samt kontakta exempelvis brottsoffermyndigheten eller någon hjälporganisation.


    Håller med dig. Men vill tillägga att man som sagt kan gå vidare och se sig i spegeln trots man inte anmäler. Nuförtiden pressar man inte unga brottsoffer med just det du skrev att han annars kan utsätta andra. Man ska utgå från vad man själv orkar i första hand.
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2024-05-08 17:44:56 följande:
    Rättegångar idag har förändrats till det bättre.
    Om man är minderårig kommer förhöret att hållas med en person närvarande. Detta spelas in. Vid rättegången kommer förhöret att spelas upp. Den minderåriga kommer alltså inte att frågas ut utan rätten tittar och lyssnar på det som är inspelat.
    Rättegången kommer att ha stängda dörrar. Inga andra än de som jobbar i domstolen kommer att se det inspelade förhöret. 
    Det var så det var för mig och det var ändå fruktansvärt, i efterhand har jag gått i ptsd-behandling pga detta 
Svar på tråden Dottern utnyttjad