• Anonym (Semester)

    Buffert till semester i sommar

    Hur mycket lägger ni i buffert inför sommarens semester (ni som har)?
    Hur länge ska den räcka och till hur många?

    Vår buffert i år är 40 000 och ska räcka 4 veckor till två vuxna och en tonårsdotter. 
    Semesterboende redan betalt (hyrd stuga). 

  • Svar på tråden Buffert till semester i sommar
  • Anonym (Diana)

    Jag hade inte tagit av buffertsparandet för att åka på semester. De pengarna ska finnas där ifall något dyrt och oförutsett inträffar. 

  • Anonym (Semester)
    Anonym (Diana) skrev 2024-05-08 15:52:02 följande:

    Jag hade inte tagit av buffertsparandet för att åka på semester. De pengarna ska finnas där ifall något dyrt och oförutsett inträffar. 


    Detta är semesterbufferten. Pengar sparade till semestern på sommaren. 
    Utöver det har jag annat buffertspar t ex boende, hälsa, barn, vitvaror. 
  • Anonym (Paula)

    Noll kronor, jag bor i ett semesterparadis och min lön räcker till de nöjen jag önskar.

    Vi reser under vinterhalvåret istället, har en årlig budget på 18k för mig, min partner får spara hur han vill till sig

  • Anonym (Well)

    Jag brukar inte kalla pengarna till semester för buffert, buffert för mig är något helt annat. Men semesterpengarna för i år ligger på 10000 för mig och tre barn, dom vi ska göra något roligt för, än så länge. Om inget dramatiskt händer mellan nu och skolavslutningen kan det landa på ca 15.

  • Anonym (olika)

    Det beror helt på vilken semester man vill ha och vilket utrymme som finns.

    Förra året brände vi nog 60 000 på 21 dagar bilsemester runt i flera länder i Europa, 2 vuxna. Fina cityhotel i Köln, Luxemburg, Liechtenstein, Annecy och Schweiz, och 6 nätter i hyrt hus på en vingård i Provence i mitten.

    I år är resebudgeten bara 30 000 (= några weekender hos vänner och lite spa) eftersom vi har köpt en andra bostad och renoverar och fixar möbler för fullt, samt vill vara där på semestern och fixa mer.

  • Anonym (Har ingen semesterkassa)

    Oj det var väl rätt mycket ni  i tråden har till semesterkassan. Vi har inget direkt
    . men vi åker iaf till släkt och vänner runt om landet. fast utomlands lär det inte bli :)  

  • ElaineBenes

    Har inte heller öronmärkta pengar till semester. 
    Åker vi på en resa gör vi ett avvägande hur mycket vi vill lägga på själva resan och vad vi får för det. 
    Väl på plats tycker vi att det får kosta vad det kostar. 

    Delar inte upp sparanden för olika ändamål utan allt på samma ( förutom dotterns som vi inte rör). Behöver vi ta av det för att betala kreditkortsräkningen efter sommaren gör vi det och fyller då upp det under några månader. 

    Kan tillägga att vi bor i hyresrätt, har två relativt bra inkomster, inga lån och inga dyra vanor eller hobbys så vi tycker att vi kan lägga de pengarna när vi åker någonstans. 

    Vi gör även ganska många weekendresor i Sverige, kostar inte så mycket med en 5 åring som delar säng med oss på hotellet och är jättenöjd med lite nya lekplatser som aktivitet.

  • Postman

    Har inga öronmärkta pengar till just semester. Vi tar av våra månadslöner och räcker de inte så tar vi av sparpengarna.  

  • Studentpappa

    Ingen aning, kör en vecka på Gotland i sommar. Blir nog inte så farligt, 20k kanske. Hyrt boende av en bekant. 


    Ride it like you stole it
  • Cereal Killer

    Vi har inget särskilt semestersparande på det sättet. I år bokade vi flyg i januari (ca 8000) och boende och hyrbil i mars (ca 12000), vilket togs direkt från lönekontot. Idag köpte jag säsongskort på den närmsta nöjesparken (3000 kr). Så 23 000 har vi spenderat och vi är tre personer. På själva semestern använder vi våra löner på samma sätt som hemma. Våra semestrar brukar vara ganska stillsamma med sol och bad, picknickar och grillkvällar, inte så många aktiviteter som kostar en massa. 

  • Anonym (Mimmi)

    Inget direkt. Eller barnen ska på läger som kostar några tusen men det är redan betalt. Ingen utlandsresa,; övernattningar hos vänner på Sverigeresor. Klart att det blir lite nöjen och glass mm men det ryms inom normalspenderandet. 

  • Anonym (Snoddas)

    45.000 var budgeten detta år. Mer än vanligt, men här ingår en resa till Grekland för 5 personer.

  • Anonym (J)

    Budget och buffert är ju inte samma sak?
    Men ca 15-20? för resa, sen blir det ju lätt extrautgifter som vi tar från månadens lön, kanske 5? till?

  • Anonym (SP)

    Brukar inte direkt spara till sommarsemester vanligtvis, men i år spararar jag 10-12k till semester. Jag brukar pausa det vanliga månadssparandet semestermånaden så då har jag 10-15k extra att lägga på nöjen. 
    Sparar däremot till att bjuda min partner på en längre/dyrare utomlandsresa i vinter när han fyller jämnt.

Svar på tråden Buffert till semester i sommar