• OxANON

    Utplanad tillväxtkurva 9-åring.

    Hej,

    Under de senaste tre åren har min sons tillväxtkurva planat ut på längd och vikt. Mest på vikten. Skolläkaren såg inget oro-väckande och saker lät bra generellt. Han äter bra, är pigg och glad generellt. Men fick remiss för blodprov.

    Min fru är från ett asiatiskt land och väldigt liten (kort, smal) och jag var extremt smal upp till övre tonåren, även fast jag åt extremt mycket. (Jag blev retad, vågade inte visa mig utan tröja o.s.v.). Så det rimliga torde väl vara att det går i generna?


    Men man börjat såklart måla upp allehanda mardröms-scenarion i huvudet. Fler som haft samma problem med tillväxt? Vad är de vanligaste orsakerna när det inte kommer från energi-underskott? Sonen hade mjölkallergi i yngre ålder. 

  • Svar på tråden Utplanad tillväxtkurva 9-åring.
  • cosinus

    De brukar kolla ev glutenintollerans via blodprov, men också tillväxthormoner.

    Generellt är det ju så att vikten driver längden. Även om man tycker att ens barn äter ordentligt så är det inte säkert att det räcker. 

    Min ena son visade sig vid 10 års ålder ha reflux och inte tåla mjölk men det visade sig enbart som magont och sura uppstötningar och det var inget han någonsin klagat på. Han visste ju inget annat. När han fick medicin mot reflux och mjölkfri kost började han äta mycket mycket mer fastän jag tyckt att han ätit bra hela tiden. Han började då också växa på längden.

  • Anonym (Sheila)

    Om din fru är kort och smal är det ju sannolikt att er son har ärvt efter henne. Min son har en klasskamrat som är Japan/Europé och extremt kort och liten. Han tar helt efter sin mor istället för sin far som är rätt stor och tung, ca 185 lång. 

    Titta på din frus manliga släktingar så har du säkert svaret där. 

  • Anonym (S)

    BVC vill hålla lite extra koll på våran minsting. Han är lite tunn. 10 månader väger runt 8 kg. vi får gå på tätare kontroller han har bytt kurva någon gång. Inget vi föräldrar oroar oss för. Jag var både smal och kort som barn, mannen var smal. Vår.grabb äter bra, är pigg osv...

Svar på tråden Utplanad tillväxtkurva 9-åring.