• McStuffins

    Knöl i bröstet, lång väntan på mammografi?

    Hej! Jag är 32 år, upptäckte för ett tag sedan en knöl i mitt högra bröst som jag inte haft förut. Har även känt av en liten knöl i armhålan på samma sida.

    Kontaktade min vårdcentral angående detta och blev då ombedd att omgående kontakta mammografin i min region då det tydligen är så man gör här. Sagt och gjort, jag lade på och ringde dit istället. Fick då prata med en ssk som ställde frågor om knölarna och efter det så sa hon att hon skickar en remiss för mammografi och att det kunde ta en vecka innan jag hörde något. 


    Efter detta har jag haft is i magen, trots min oro och väntat på att få höra något. Nu har det snart gått en månad utan ett ord och jag håller på att bli tokig! I min journal har det inte hänt något med remissen, den står endast som mottagen. Igår ringde jag till vårdcentralen igen för att höra efter om jag kunde får träffa en läkare som kunde känna på knölen och ev skicka en SVF-remiss för att skynda på det hela, men blev tillsagt att nej, läkarna på vårdcentralen säger också att man ska gå via mammografin direkt. De kollade dock upp remissen och sa att de inte kunde se att jag stod på någon väntelista eller något men sa också att det inte var säkert att de kom åt den informationen. Efter det ringde jag till mammografin igen och där fick jag prata med en annan person än förra gången. Av henne fick jag höra att det absolut inte bara skulle ta en vecka utan det handlade om veckor! Hon sa att jag stod på väntelista och att jag skulle räkna med att det kunde ta tid innan jag fick komma, blev dock uppsatt på återbudslista för att kunna komma med kort varsel..

    och här sitter jag nu och funderar, är man inte på något sätt prioriterad i kön om man har känt en knöl, och dessutom när man även har känt en knöl i armhålan? Även om jag vet att det säkert inte är något så är jag såklart väldigt orolig för att det är bröstcancer och ännu mer orolig för att det isåfall redan har spridit sig till lymfkörtlarna. Vill ju bara ha svar på det och i värsta fall behandlas så fort som möjligt. 

    Är det någon som har liknande erfarenhet och kan ge mig råd? Är det såhär det ser ut? Jag är själv ssk och jobbar inom slutenvården, jag vet hur dåligt med resurser och personal vi har, framförallt nu i pågående blockad, men jag känner mig verkligen inte tagen på allvar i den här situationen och jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här. 

  • Svar på tråden Knöl i bröstet, lång väntan på mammografi?
  • Lynx123

    Helt oacceptabelt! Jag skulle råda dig att ligga på. Säg att du är skräckslagen, inte kan sova. Så klart att det här måste kollaa upp omedelbart.

  • McStuffins
    Lynx123 skrev 2024-05-07 18:18:44 följande:

    Helt oacceptabelt! Jag skulle råda dig att ligga på. Säg att du är skräckslagen, inte kan sova. Så klart att det här måste kollaa upp omedelbart.


     


    Tack! Känner mig så himla jobbig och nojig men jag ska ringa imorgon igen och ligga på!

  • Lynx123

    Nej du är inte alls jobbig!!! Absolut inte! Tyvärr måste.man ibland tjata och verkligen betona sin oro för att de ska sätta igång på allvar. Stor kram till dig

  • Cereal Killer

    Alla knölar i bröstet ska utredas med trippeldiagnostik, och där ingår att en läkare undersöker bröstet. Mammografi är en screeningmetod som används på kvinnor utan symptom. Sensitiviteten är inte tillräckligt hög för att man ska kunna släppa en kvinna med normal mammografi om hon har en kännbar knöl eller andra symptom som kan tyda på bröstcancer, utan då behöver man lägga till andra metoder. 

    Det du ska göra i första hand är att kontakta klinikchefen på vårdcentralen med ett klagomål. Håll en artig men allvarlig ton och berätta exakt det du berättar i trådstarten. Antagligen kommer du få en snabb tid så fort man ser ditt meddelande.

    Sedan finns det också andra alternativ. Exempelvis finns det en privat klinik i Stockholm, drottningmottagningen, där man gör trippeldiagnostik under ett och samma besök, men då kostar det ju en del också och jag vet inte hur långt från Stockholm du bor. Du kan ju också höra av dig till en annan vårdcentral. I vissa regioner finns det också särskilda bröstmottagningar dit man kan vända sig direkt om man har en knöl i bröstet. Men jag skulle i alla fall börja med att göra som jag skrev ovan. 

  • Core

    Hur sjukt det än är så måste man ha sjukvårdsför i Sverige för att få snabb vård. Den skillnaden alltså! Förr fick jag gå med konstaterad inflammerad gallblåsa med risk att brista i sex veckor, och äta morfin mot smärtorna.

    När jag tecknade försäkring låg jag för undersökning med slangar i alla entréer två dagar efter jag ringde rådgivande om en fjärt på tvären i princip 

Svar på tråden Knöl i bröstet, lång väntan på mammografi?