• Anonym (Ensamvargen)

    Bli gammal utan barn - Väldigt ensam?

    Jag är en snart medelålders man som inte har någon partner eller barn. Många gånger tycker jag att det är skönt men också många gånger känner man sig ensam. Särskilt vid högtider.

    Jag har tänkt på hur det är när jag börjar passera medelåldern och bli äldre att man kanske känner sig ensam när alla andra har sitt? Man ser gamla kompisar lägga ut bilder på sociala medier när dom firar födelsedagar, midsommar och allt vad det kan vara. Då känner man sig sjukt ensam.

    Vad har ni för tankar gällande detta?

  • Svar på tråden Bli gammal utan barn - Väldigt ensam?
  • Anonym (Typen)

    Vad menar du med tankar? Menar du råd för att överkomma din ensamhet?

  • Anonym (Ensamvargen)

    Allmänna tankar om min situation och alla andra i min situation. Tror ni mitt liv blir tragiskt när jag blir äldre? Eller väldigt ensamt?

  • Anonym (Typen)
    Anonym (Ensamvargen) skrev 2024-05-07 16:11:33 följande:

    Allmänna tankar om min situation och alla andra i min situation. Tror ni mitt liv blir tragiskt när jag blir äldre? Eller väldigt ensamt?


    Du säger ju att du känner dig ensam nu. 


    Eller är syftet med tråden något annat? Har sett en del trådar där någon som har en offerkofta på sig fiskar efter saker som gör att denne kan svepa om offerkoftan tajtare. Är det en sån tråd? (jag hoppas inte det)

  • Mandel
    Anonym (Ensamvargen) skrev 2024-05-07 16:11:33 följande:

    Allmänna tankar om min situation och alla andra i min situation. Tror ni mitt liv blir tragiskt när jag blir äldre? Eller väldigt ensamt?


    Hur upplever du ditt eget liv och din situation?
    Det viktiga är väl vad du själv tycker och känner. Är du medelålders så har du ju hunnit med x-antal år utan barn och partner och bara du kan ju svara på hur du känner för det och om du vill ha det så resterande år av ditt liv eller om du vill ha en förändring.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Man)

    Jag tänker att jag alltid varit mer eller mindre ensam. Känslan har alltid funnits där även med vänner och förhållande, låter kanske konstigt, men det är så det känns. Förväntar mig att känna mig ensam även som gammal. Samtidigt skulle jag aldrig skaffa barn bara för att inte känna mig ensam, jag hade känt mig självisk.

  • Anonym (V)

    Ja, det lär bli väldigt ensamt eftersom det redan nu är ensamt. Du får försöka skaffa nya vänner att umgås med. Börja någon hobbykurs eller liknande där man träffar folk. När du bli pensionär finns pensionärsföreningar som hittar på aktiviteter flera gånger i veckan. Kyrkan brukar anordna gemensamt julfirande som vem som helst får vara med på, gå på offentligt firande under midsommar, gå till gemensam påskeld osv. Om du inte redan gör det så börja dejta om du vill träffa någon. Man vet ju inte om du kanske träffar någon i framtiden att dela ditt liv med. Denne kanske har barn och barnbarn och en familj du kan bli del av på ett sätt eller i alla fall fira högtider med. Det finns skolor som har klassmorfar/klassfarfar och folk som söker en extramorfar/farfar till sina barn t.ex pga deras egna föräldrar har gått bort eller inte finns med i bilden.

  • Anonym (Jessica)

    Att man inte kan skaffa barn bara för att inte vilja vara ensam. 


    Min mamma har blockat mig (och massa andra) helt utan anledning. Så det där med familj känner jag ur oerhört lurad på.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ensamvargen) skrev 2024-05-07 16:11:33 följande:

    Allmänna tankar om min situation och alla andra i min situation. Tror ni mitt liv blir tragiskt när jag blir äldre? Eller väldigt ensamt?


    Skaffa vänner. Hobby. Ett djur 
  • Anonym (Ensamvargen)
    Mandel skrev 2024-05-07 16:57:58 följande:
    Hur upplever du ditt eget liv och din situation?
    Det viktiga är väl vad du själv tycker och känner. Är du medelålders så har du ju hunnit med x-antal år utan barn och partner och bara du kan ju svara på hur du känner för det och om du vill ha det så resterande år av ditt liv eller om du vill ha en förändring.
    Jag tror jag vill ha en förändring. Men jag har aldrig varit någon tjejtjusare direkt.


  • Mandel
    Anonym (Ensamvargen) skrev 2024-05-07 20:55:11 följande:
    Jag tror jag vill ha en förändring. Men jag har aldrig varit någon tjejtjusare direkt.
    Man behöver inte leva med en kvinna i en kärleksrelation för att bli lycklig.
    En vän oavsett kön funkar utmärkt.
    Man kan bo tillsammans,  resa, träna ihop osv
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Bli gammal utan barn - Väldigt ensam?