• Anonym (Powerless)

    Hur ska man orka?

    Ensamstående farsa, xet vägrar se sitt barn, jag (pappa) går på en arbetspraktik får ca 13-14k varje månad.

    Nu är Bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag indragna pga omplacering. (Tar inte upp några detaljer nu, det här inte hit)

    Förlorar nu nästan 6300:- varje månad och ska dessutom betala soc för placeringen. Har nästan 6k i bara hyra.
    Skuldberget hos kronofogden stiger ( orsaken hör inte heller hit nu)

    Vars ska jag hitta styrkan att fortsätta kliva upp varje dag?
    Känns meningslöst kämpa just nu.
    "Nej, tänker inte lägga ut en häftig slant för att gå till en psykolog".
    Känslan att bara skriva ett brev till mitt barn som soc får ta hand om så han får det när han kan förstå innehållet.
    Och sen bara ge upp ta till flykt i fjällen och leva i vildmarken.

  • Svar på tråden Hur ska man orka?
  • Anonym (Powerless)
    Gaskarl skrev 2024-05-07 13:01:38 följande:

    Du får fråga en av alla kvinnor som gått igenom precis samma sak, och bara gör det.


    Känner ingen.
  • Anonym (Powerless)
    Gaskarl skrev 2024-05-07 13:01:38 följande:

    Du får fråga en av alla kvinnor som gått igenom precis samma sak, och bara gör det.


    Känner ingen.
  • Bergegardh

    Förstår att det blir tufft, speciellt utan ditt barn där hos dig. Men vad blir det för liv att leva i vildmarken. Annan sak om man står utan ansvar och kan välja när man vill komma tillbaka till samhället. 

    Hans mamma har redan övergett honom, tänker du verkligen göra samma sak? Hans chanser att bli en normalfungerade människa som kan leva ett okej liv minskar drastiskt. 

    Tänk dig själv och få ett brev en dag där det står att man kostade för mycket. Tror du får försöka lägga känslorna åt sidan och tänka logiskt. Hur ska du kunna leva med dig själv om du gör så mot ditt barn? 

  • Anonym (Powerless)
    Bergegardh skrev 2024-05-07 15:52:58 följande:

    Förstår att det blir tufft, speciellt utan ditt barn där hos dig. Men vad blir det för liv att leva i vildmarken. Annan sak om man står utan ansvar och kan välja när man vill komma tillbaka till samhället. 

    Hans mamma har redan övergett honom, tänker du verkligen göra samma sak? Hans chanser att bli en normalfungerade människa som kan leva ett okej liv minskar drastiskt. 

    Tänk dig själv och få ett brev en dag där det står att man kostade för mycket. Tror du får försöka lägga känslorna åt sidan och tänka logiskt. Hur ska du kunna leva med dig själv om du gör så mot ditt barn? 


    Har aldrig sagt att jag skulle påstå att mitt barn kostade för mycket.
    Soc har meddelat att dom mest troligt inte ser att mitt barn kommer att få flytta hem igen i framtiden.
    Jag anser inte att jag gjort fel, har aldrig fått erbjudanden om hjälp från dom heller.
    Bara en häxjakt på mig om att dittan och dattan måste ändras, och dom verkade tro att allt blir bra på 2 veckor.
    Ringer hela tiden och spelar ingen roll vad jag gjorde på dagarna, jag skulle släppa ALLT och svara.
  • Anonym (Omle)

    Förstår att det är tufft! Verkar det som att barnet kommer att vara omhändertaget lång tid framöver? I så fall kan du leta billigare boende. Kanske kan du hyra ut din nuvarande lght så att den finns kvar när/om du och barnet kan bo tillsammans igen. 


    Hur ser dina möjligheter till skuldsanering ut? 

    Avgiften till soc delas väl med mamman? 


    Håll ut och kämpa på för ditt barns skull! 

  • Anonym (Omle)
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:11:28 följande:
    Har aldrig sagt att jag skulle påstå att mitt barn kostade för mycket.
    Soc har meddelat att dom mest troligt inte ser att mitt barn kommer att få flytta hem igen i framtiden.
    Jag anser inte att jag gjort fel, har aldrig fått erbjudanden om hjälp från dom heller.
    Bara en häxjakt på mig om att dittan och dattan måste ändras, och dom verkade tro att allt blir bra på 2 veckor.
    Ringer hela tiden och spelar ingen roll vad jag gjorde på dagarna, jag skulle släppa ALLT och svara.

    Har du bett om hjälp? 


    Vad är det de tycker måste ändras? 


    Jag har själv blivit utredd av Soc och vet hur de kan vara. 

  • Anonym (Powerless)
    Anonym (Omle) skrev 2024-05-07 16:12:33 följande:

    Förstår att det är tufft! Verkar det som att barnet kommer att vara omhändertaget lång tid framöver? I så fall kan du leta billigare boende. Kanske kan du hyra ut din nuvarande lght så att den finns kvar när/om du och barnet kan bo tillsammans igen. 


    Hur ser dina möjligheter till skuldsanering ut? 

    Avgiften till soc delas väl med mamman? 


    Håll ut och kämpa på för ditt barns skull! 


    Svårt skulle jag tro, redan haft en gång för ca 13 år sen.
    .. xet? Haha, hon är okontaktbar, det enda spår som finns är att hon registrerade sig elektroniskt på arbetsförmedlingen i Stockholm, ingen adress ingenting.
    Kan nog vara svårt hitta ett mindre boende med anmärkning i registret.
  • Anonym (Powerless)
    Anonym (Omle) skrev 2024-05-07 16:18:01 följande:

    Har du bett om hjälp? 


    Vad är det de tycker måste ändras? 


    Jag har själv blivit utredd av Soc och vet hur de kan vara. 


    Jag har bett om hjälp -JA!

    De frågar jag varje möte, och varje möte säger dom bara det står i utredningen.
    Jag har läst utredningen flera gånger, många i släkten har läst t om grannen har läst och hon är pensionerad social arbetare, samtliga hittar ingenting.

    Påstås också att jag gett mitt barn strössel och choklad till frukost, ren lögn.
  • Anonym (S)

    Kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare! 

Svar på tråden Hur ska man orka?