• Anonym (Ccvvbb)

    Karriär och familj, ok att ändras?

    Vet inte helt vad jag vill med tråden mer än att få lite input och tankar.

    Är ett par år över 40 och har sent i livet fått två barn. Innan jag fick barn var jag nog vad många såg en sån kvinna som inte var en familjekvinna, reste massor, jobbade och skaffade mig ett avancerat jobb som lätt skulle gå att jobba 60 h i veckan på, köpte mkt mat ute etc. Jag prioriterade mig själv mycket också med skönhetsbehandlingar, många h på gymmet och att uppfylla drömmar.

    Så kom barnen tätt när jag var i gränslandet mot 40 år. Och jag vet inte, men något i mig ändrades. Jag har haft svårt att sedan hitta samma driv i jobbet, utan jag vill maximera timmarna jag har med barnen. Innan barnen kom hade jag en lista på ouppfyllda drömmar om resor och liknande - som nu känts irrelevant. Jag vill hellre ge mig ut i skogen med barnen än flyga till andra sidan jorden och se något storslaget.

    Har märkt att folk reagerar på detta, att jag förändrats så mycket och en del verkar anse att jag givit upp mig själv. Men jag vet inte, jag känner mig ju rätt ändras i grunden. En del av mig kan sakna att ha stora drömmar för egen del - men samtidigt finns inte längtan kvar där som den gjorde innan barnen kom.

    Någon annan som upplevt detta? Hur blev det för er, kom det tillbaka när barnen blev äldre? Jag vill ju ge mina barn allt, samtidigt som jag vill visa dem på allt det storslagna som man också kan uppleva (som jag gjorde innan de kom och älskade). Vill inte minska deras vyer heller.

  • Svar på tråden Karriär och familj, ok att ändras?
  • Anonym (F)

    Nej du har verkligen inte givit upp dig själv. Livet har olika faser med olika prioriteringar och man vill olika saker under dessa faser. Var istället glad att du får uppleva familjefasen, den kommer hänga med resten av livet i olika former. Barnen växer, du kan få barnbarn etc.
    När barnen blir större kan se välja att se andra delar av världen och jag tror du kommer få tillbaka lusten till detta. 
    Jag fyller snart 60 år och har varit lite som i din sits, avancerat jobb med mycket resor världen över. Lusten kom tillbaka när barnen blev större och de fick också inspiration till studier utomlands m.m. Så din livserfarenhet innan barnen kom kommer ni ha nytta av när de blir äldre. Fast för nu, om de är små, njut av skogen, dofterna och ljudet av naturen och kottarna :)

  • Anonym (Mia)

    Det låter ju som en helt normal utveckling. Inte alls konstigt att ens prioriteringar förändras när man får barn.

    Och det är ju inte slut med resandet för all framtid. Tänk när barnen är äldre och själva vill se sig om i den stora världen - så mycket roligt ni kan göra ihop!

  • Fjäril kär

    Det är väl ganska självklart att fokus ändras när man får barn och man prioriterar annorlunda.  

    Självklart kan man uppleva äventyr och upptäcka världen även tillsammans med sina barn men det kräver ju lite andra förutsättningar som i sin tur kräver uppoffringar.  Det kanske du inte just nu tycker är relevant eller praktiskt möjligt. 

    Däremot finns det ju ingen motsättning i att fortsätta leva för sin egen skull samtidigt som man har barn. Det kanske bara blir andra saker än du tidigare tänkte dig. Att tex läsa en kvällskurs i fysik kan vara nog så utmanande med en familj att ta hand om samtidigt .  Jag vet en del föräldrar som tex fortsätter att  köra En svensk klassiker (Vansbrosim, Vasaloppet,  Vätternrundan och Stockholm maraton) för att överhuvudtaget kunna vara en bra förälder och kunna fokusera ordentligt på resterande vardag.   

  • Anonym (Ccvvbb)
    Fjäril kär skrev 2024-05-07 10:52:10 följande:

    Det är väl ganska självklart att fokus ändras när man får barn och man prioriterar annorlunda.  

    Självklart kan man uppleva äventyr och upptäcka världen även tillsammans med sina barn men det kräver ju lite andra förutsättningar som i sin tur kräver uppoffringar.  Det kanske du inte just nu tycker är relevant eller praktiskt möjligt. 

    Däremot finns det ju ingen motsättning i att fortsätta leva för sin egen skull samtidigt som man har barn. Det kanske bara blir andra saker än du tidigare tänkte dig. Att tex läsa en kvällskurs i fysik kan vara nog så utmanande med en familj att ta hand om samtidigt .  Jag vet en del föräldrar som tex fortsätter att  köra En svensk klassiker (Vansbrosim, Vasaloppet,  Vätternrundan och Stockholm maraton) för att överhuvudtaget kunna vara en bra förälder och kunna fokusera ordentligt på resterande vardag.   


    Jo, jag tränar ändå och har som mål att genomföra något lopp per år egentligen mest för att se till att hålla uppe träningen och hålla mig fysiskt i duglig form för familjen. Min man tränar också av samma skäl.
  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (F) skrev 2024-05-07 10:47:24 följande:

    Nej du har verkligen inte givit upp dig själv. Livet har olika faser med olika prioriteringar och man vill olika saker under dessa faser. Var istället glad att du får uppleva familjefasen, den kommer hänga med resten av livet i olika former. Barnen växer, du kan få barnbarn etc.
    När barnen blir större kan se välja att se andra delar av världen och jag tror du kommer få tillbaka lusten till detta. 
    Jag fyller snart 60 år och har varit lite som i din sits, avancerat jobb med mycket resor världen över. Lusten kom tillbaka när barnen blev större och de fick också inspiration till studier utomlands m.m. Så din livserfarenhet innan barnen kom kommer ni ha nytta av när de blir äldre. Fast för nu, om de är små, njut av skogen, dofterna och ljudet av naturen och kottarna :)


    Tack för input  och din erfarenhet! Jag började fundera och reflektera just över hur jag förändrats utåt när såna kommentarer kom in.

    Jo, mina är små än och jag vill ju uppleva magin med dem i att hjälpa en daggmask till säkerhet, att åka en rutschkana, att springa så fort man kan och hoppa högt (och sen blir buren av förälder när man inte orkar mer). Att en häftig helg kanske består i att besöka en 4h-gård och äta pannkaka utomhus. 
  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-07 10:50:37 följande:

    Det låter ju som en helt normal utveckling. Inte alls konstigt att ens prioriteringar förändras när man får barn.

    Och det är ju inte slut med resandet för all framtid. Tänk när barnen är äldre och själva vill se sig om i den stora världen - så mycket roligt ni kan göra ihop!


    Ja det är min dröm om de vill.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ccvvbb) skrev 2024-05-07 11:06:15 följande:
    Tack för input  och din erfarenhet! Jag började fundera och reflektera just över hur jag förändrats utåt när såna kommentarer kom in.

    Jo, mina är små än och jag vill ju uppleva magin med dem i att hjälpa en daggmask till säkerhet, att åka en rutschkana, att springa så fort man kan och hoppa högt (och sen blir buren av förälder när man inte orkar mer). Att en häftig helg kanske består i att besöka en 4h-gård och äta pannkaka utomhus. 
    Jag blev mormor för ett par år sedan och får uppleva maskarna och pannkakorna igen. Det är helt fantastiskt :) Så här i efterhand slår det stora event i Las Vegas. Fast det var också kul, då. Inte nu.
  • Anonym (Ccvvbb)
    Anonym (F) skrev 2024-05-07 11:19:14 följande:
    Jag blev mormor för ett par år sedan och får uppleva maskarna och pannkakorna igen. Det är helt fantastiskt :) Så här i efterhand slår det stora event i Las Vegas. Fast det var också kul, då. Inte nu.
    Ja, det är ju det, just att jag känner ett sånt sug efter de här små vardagssakerna och inte efter de stora äventyren (just nu). 
  • Anonym

    Så är det att bli förälder
    Man vill vara tillsammans med sina barn så mycket man kan

  • Anonym (Rosalee)

    Inget konstigt alls att förändras i och med föräldraskapet.
    Jag har inte direkt haft någon karriär men hade massor av hobbies i mitt liv och tränade mycket innan barnen och tyckte även innan om att roa mig genom att gå ut och äta, konserter och teater men det var inte alls lika lockande när barnen kom.
    Istället började jag att umgås med andra småbarnsfamiljer och vi fokuserade på barnen och olika upptäckter i skog och mark, återupptäckte allt igen med barnen som jag gjorde som barn och tyckte om, gav mig så mycket tillfredställelse!
    Saknade inte alls mitt tidigare liv!
    När barnen blev 4-5 år började vi att resa igen och nu har vi rest 1 ggr år i flera år!
    Men jag kan lika gärna dra iväg och campa också på någon ö och njuta av det lika mycket.
    Var också äldre när jag gick min första.
    Nu är barnen tonåringar och de har verkligen uppskattat alla våra trapatser och tycker ännu mycket om att upptäcka världen med mig, både i närmiljön som på hemmaplan.
    Mitt ena barn uttryckte senast i veckan att hon kommer absolut att vilja uppfostra sina barn så som jag har uppfostrat hen, värmer gott i mammahjärtat! 


    Eftersom jag också fick barn som äldre bestämde jag att min nya karriär är att bli den bästa mamman jag bara kan, närvarande. 


    och jag har, ännu gör, njutit av varje sekund! 

Svar på tråden Karriär och familj, ok att ändras?