• FoldTrend

    Är min sambo otrogen.

    Hejsan.

    Jag hade hoppats på att inte behöva vända mig hit men jag behöver anonyma råd .

    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 7 år och haft bostad tillsammans i ca 5 år.
    Under vår tid har det varit mycket upp och ner som för de flesta relationer, men tyvärr har vissa saker varit sämre.
    Exempelvis har jag kommit på min partner att vara otrogen muntligt/i chatt med andra personer, detta två gånger.
    Det har även under hela vårt dejtande och förhållande varit en viss tendens till att det kan ha hänt något också men har för lite att gå på för att säga säkert .

    Men nu den senaste tiden har det blivit värre.
    Sen förra sommaren har min partner fått in en ny gammal kollega i sitt liv som sin vän. Denna person uttryckte sig rätt tidigt att han har känslor för min partner. Och sen dess har jag varit på min vakt. Och tur eller otur det men det är massor av märkliga händelser och beteenden som inte stämmer eller är bra alls från min sambo.
    Min sambo har ljugit för mig så många gånger att jag tappat räkningen, sexlusten från hennes sida har försvunnit helt men har det gärna mysigt själv. Och sen är det så mycket andra saker att jag får en riktigt dålig magkänsla av att hon också har känslor för denna kollega/vän. Men jag har inga bevis.

    En annan sak som är mysko är att jag aldrig får kolla min sambos telefon längre. Tidigare har jag kunnat koden, men den har hon ändrat också så jag kör med inte åt någonting längre även om jag velat kolla när hon inte ser.

    Tyvärr är också att varje gång jag konfronterar henne så får jag en känsla av att hon ljuger och inte talar sanning.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte om jag övertänker att hon kanske är otrogen eller så, för jag har som sagt inga bevis men det är så mycket runt om henne som pekar åt det hållet. Samtidigt så älskar jag henne och enligt henne själv så älskar hon mig med, men är det bara en lögn? Vad vet jag!

    Jag är helt lost.
    Så vad hade ni gjort i min sits?

  • Svar på tråden Är min sambo otrogen.
  • Dimisi

    Jag skulle ha väldigt svårt att leva ihop med någon som ljuger. Vad har hon för värderingar kring ärlighet och öppenhet? Och hur skulle du reagera om hon vågade lägga alla korten på bordet och exempelvis berättade att hon har behov av bekräftelse från andra män eller att hon är beroende av spänning?

    Det låter som att hon har något destruktivt inom sig. Du kommer aldrig att kunna kontrollera det åt henne. Enda sättet är att hon själv tar kontrollen, men då måste hon först erkänna att hon har ett problem. Om du förklarar hur lögnerna skadar dig och ert förhållande, kanske hennes empati tvingar henne till insikt. Ingen vill vara giftig för andra, men många lever hellre i förnekelse hela livet än att ta tag i sina problem.

  • Anonym (Tyvärr)

    Hon gör väl som hon alltid har gjort, är du förvånad...? Det här riskerar att eskalera, har hon inte varit fysiskt otrogen så lär hon vara det i framtiden. En zebra blir inte av med ränderna vet du...

  • Anonym (Maggan)

    Huruvida hon är otrogen fysiskt eller inte är kanske inte så viktigt.  Det viktiga här är att det finns så mycket lögner och hemligheter från hennes håll som påverkar ert förhållande.  Det är inte värt det att ha det så här.

  • Anonym (fdPåJakt)

    En bra relation bygger mycket på trygghet och tillit. Det måste din partner också förstå.
    Eftersom du inte har några bevis, men har mycket indikationer på att något är fel så bör du antingen:
    1. Bida din tid och se om du kan luska ut något för att få bevis. Du kanske kan kolla på er router vilka appar och sidor din partner besöker på nätet. Du kanske kan stalka henne och spåra henne med GPS; finns små enheter som gör att du kan övervaka och se var hon befinner sig. Det här är ju inte helt friskt att hålla på med sådant här, så du bör verkligen tänka dig för innan du börjar med det.
    2. Kommunicera med henne och förklara hur osäker du känner dig på henne, och att hon måste ge dig trygghet. Om det krävs att hon låter dig kika lite i hennes telefon så kanske hon tycker att det är värt det för att rädda er relation. Går hon inte med på det så har hon antagligen något att dölja och då är det nog bäst att försöka avsluta relationen eftersom du inte mår bra av det som ni har det nu.

  • Anonym (jag)
    FoldTrend skrev 2024-05-06 23:40:47 följande:
    Är min sambo otrogen.

    Hejsan.

    Jag hade hoppats på att inte behöva vända mig hit men jag behöver anonyma råd .

    Jag och min sambo har varit tillsammans i ca 7 år och haft bostad tillsammans i ca 5 år.
    Under vår tid har det varit mycket upp och ner som för de flesta relationer, men tyvärr har vissa saker varit sämre.
    Exempelvis har jag kommit på min partner att vara otrogen muntligt/i chatt med andra personer, detta två gånger.
    Det har även under hela vårt dejtande och förhållande varit en viss tendens till att det kan ha hänt något också men har för lite att gå på för att säga säkert .

    Men nu den senaste tiden har det blivit värre.
    Sen förra sommaren har min partner fått in en ny gammal kollega i sitt liv som sin vän. Denna person uttryckte sig rätt tidigt att han har känslor för min partner. Och sen dess har jag varit på min vakt. Och tur eller otur det men det är massor av märkliga händelser och beteenden som inte stämmer eller är bra alls från min sambo.
    Min sambo har ljugit för mig så många gånger att jag tappat räkningen, sexlusten från hennes sida har försvunnit helt men har det gärna mysigt själv. Och sen är det så mycket andra saker att jag får en riktigt dålig magkänsla av att hon också har känslor för denna kollega/vän. Men jag har inga bevis.

    En annan sak som är mysko är att jag aldrig får kolla min sambos telefon längre. Tidigare har jag kunnat koden, men den har hon ändrat också så jag kör med inte åt någonting längre även om jag velat kolla när hon inte ser.

    Tyvärr är också att varje gång jag konfronterar henne så får jag en känsla av att hon ljuger och inte talar sanning.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vet inte om jag övertänker att hon kanske är otrogen eller så, för jag har som sagt inga bevis men det är så mycket runt om henne som pekar åt det hållet. Samtidigt så älskar jag henne och enligt henne själv så älskar hon mig med, men är det bara en lögn? Vad vet jag!

    Jag är helt lost.
    Så vad hade ni gjort i min sits?


    Du gjorde väl det vanligaste rookie misstaget som nästan alla gör, konfrontera utan bevis och tro att man kommer få sanningen bara för att man frågar för inte an slkulle väl min älskling kunna ljuga mig rakt i fejset? och sen inte förstå varför telefonen helt otippad blev låst och man inte längre har access till den.

    En fråga, varför tror du polisen samlar bevis först och konfronterar sen?

    Kan det ha nåt att göra med att folk som gör nåt dumt sällan eller aldrig erkänner det bara för att man frågar snällt? Typ... hörrö Gurra, har du eller har du inte sålt droger? Svarar du ja så åker du i finkan, nekar du så går du fri. Vad tror du Gurra kommer svara?

    Kan det ha något att göra med att om du inte har bevis så kan du ju heller inte veta om det personen säger är sant eller falskt?

    Som svar på din fråga, vad skulle jag göra. Hmm fåse nu, en partner som.... smusslar med telefonen, ingen öppenhet, ljuger, och du förstår fortfarande inte vad du borde göra?... jag hade lämnat för länge lääääääänge sen. 

    Du skriver att du inte förstår nånting. Förstår du inte eller förstår du men är bara inte stark nog att ta steget? Det sista kommer inte någon här kunna hjälpa dig med.
Svar på tråden Är min sambo otrogen.