• Anonym (TS)

    Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?

    Går det? Jag ska börja jobba nu den här månaden eftersom min yngsta precis har börjat på förskola. Det är ett nytt jobb på en släktings föredrag och det blir tillsvidareanställning direkt. Finns det någon chans att jag blir godkänd även om jag inte kan visa några lönebesked utan bara anställningsavtal? Vill så gärna ha den här lägenheten.. Det är en lägenhet genom Stockholms Bostadsförmedling. 

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?
  • Anonym (TS)

    Senaste skulle det såklart stå i rubriken inte senare 

  • EnAnonumius

    Det är ju som så att det är ju hyresvärden som bestämmer om det räcker eller inte för att just du skall få lägenheten du vill ha..
    För du söker ju lägenhet via en bostadsförmedling och det är ju flera olika hyresvärdar (fastighets ägare) som lägger upp lägenhet via bostadsförmedlingar.

    Du lär ju knappast var den enda som söker just den lägenheten heller, om man säger så. Så det är ju upp till den aktuella hyresvärden som har lägenheten (du vill ha) som avgör om det räcker med anställningsbevis eller inte.

    Så det går ju inte att säga något om det skulle räckas med anställningsavtal. Hey det går ju inte ens att säga tvärsäkert att du får lägenheten alls även om du skulle nu kunnat visa de tre senaste lönebeskeden.

     


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Kammen320

    Då får du väl visa senaste 3 utbetalningarna från försäkringskassan? Är du o sambon (om du har någon) medköande? Isf ska väl hans/hennes lönebesked också visas?

  • Anonym

    Jag flyttade in i en lägenhet i det stora kommunala bostadsbolaget.
    De frågade inte ens efter inkomst, det enda de gjorde var att kolla att jag var kreditvärdig och inte hade några betalningsanmärkningar.

  • Anonym (Nja)

    Det kan nog bli svårt. Vilken hyresvärd gäller det? Vilken köplats har du?

    Hoppas det går bra för dig, önskar lycka till!

  • PH76

    Det bör inte vara något problem så länge du kan uppvisa ett arbetskontrakt, där lönen står med. så gjorde jag när vi skulle flytta tillbaka till Sverige från utlandet, jag fick ett hyreskontrakt innan jag ens hade börjat jobbet, eller sett lägenheten (jag bodde väldigt långt borta). Du får helt enkelt ringa och prata med dem och förklara din situation, det brukar vara den enklaste lösningen.

  • Anonym (Erwa)

    I vårt fall (privat värd) bad de varken om lönespecar eller gjorde kreditupplysning. 

  • Anonym (TS)

    Tack för alla svar, jag är på förstaplats , har blivit erbjuden bostaden och uppfyller alla andra krav förutom att jag bara kan visa upp anställningsavtal och inte tre senaste lönespecar. Jag och barnets pappa är särbos så han är inte medboende. Jag pluggade innan föräldraledighet så jag hade tyvärr inte nån bra föräldrapenning men lönen kommer vara tillräcklig för att det ska uppfylla kraven. 

  • Anonym (Inja)

    Jag har aldrig visat upp lönespecar när jag sökt lägenhet, bara anställningsavtal där lönen syns. Sedan har de gjort en keditupplysning.

  • Anonym (Inja)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-07 07:38:06 följande:

    Tack för alla svar, jag är på förstaplats , har blivit erbjuden bostaden och uppfyller alla andra krav förutom att jag bara kan visa upp anställningsavtal och inte tre senaste lönespecar. Jag och barnets pappa är särbos så han är inte medboende. Jag pluggade innan föräldraledighet så jag hade tyvärr inte nån bra föräldrapenning men lönen kommer vara tillräcklig för att det ska uppfylla kraven. 


    Då skickar du det du har om de ber om det, dvs din fp OCH ditt anställningsavtal.
Svar på tråden Bli godkänd av hyresvärd utan tre senare lönebesked?