• Anonym (YG)

    Finns det behov

    av fungerande tekniska hjälpmedel som hjälper till i vardagen (Barn med NPF)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det behov
  • Anonym

    Med tanke på hur frågan är ställd antar jag att syftet med den är att få ett "Nej" och stödja ökad produktion av tekniska hjälpmedel som inte fungerar? Behjärtansvärd tanke!

  • Anonym (Anonym)

    Vilka tekniska hjälpmedel avses? Vad är det för tekniska hjälpmedel som kan hjälpa någon med NPF?

    En som är lam i benen kan ha rullstol. En som har dålig hörsel kan ha hörapparat. Men jag vet inte vilka tekniska hjälpmedel som finns för NPF. Det skulle jag vilja veta innan jag kan svara på frågan.

  • Anonym (YG)
    Anonym (r) skrev 2024-05-06 23:15:29 följande:

    Bra med tydlig plan...


    Absolut. Hur tänker du då? Tänker du på medicintekniska hjälpmedel? Är du arbetsterapeut? 


    Det står att det ska finns god tillgänglighet på hjälp för personer med funktionshinder. 

    Denna fråga är mest riktad till föräldrar. 


    Tror absolut att det är bra med en plan så att man kan utvärdera den och följa upp. 


    Men frågan om det är för komplicerat i vardagen för föräldrar att använda kognitiva hjälpmedel ibland? Gör den mer skada än nytta? 


    Det kan ju självklart vara olika från familj till familj. 

    Detta är en fråga jag undrar för att få ett generellt svar. '
    Gör ett projektarbete. 
    Har själv barn med Autism och ADHD: 

  • Anonym (YG)
    Anonym skrev 2024-05-06 23:19:09 följande:

    Med tanke på hur frågan är ställd antar jag att syftet med den är att få ett "Nej" och stödja ökad produktion av tekniska hjälpmedel som inte fungerar? Behjärtansvärd tank


    Nej, tanken är att folk ska svara hur de själva tycker. Ingen bias hoppas jag att folk har. Jag gör ett projektarbete om tekniska hjälpmedel. Har själv barn med Autism och ADHD. 
    Jag har väntar också på tekniskt hjälpmedel från habiliteringen till mitt barn och hoppas att det hjälper i vardagen.


    Har du kognitiva svårigheter? 


  • Anonym (YG)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-05-07 22:48:47 följande:

    Vilka tekniska hjälpmedel avses? Vad är det för tekniska hjälpmedel som kan hjälpa någon med NPF?

    En som är lam i benen kan ha rullstol. En som har dålig hörsel kan ha hörapparat. Men jag vet inte vilka tekniska hjälpmedel som finns för NPF. Det skulle jag vilja veta innan jag kan svara på frågan.


    Absolut! Jag förstår. Jag kan länka till region Uppsalas Film bibliotek med informationsfilmer om tekniska hjälpmedel som inte kräver några "beställningar" från arbetsterapeut" utan som man kan ladda ner gratis och vissa kostar en liten summa. 

    Hjälpmedel för personer med Autism och ADHD handlar mycket om stöd i kognition då hjärnan fungerar annorlunda och kan behöva mycket stöttning och hjälp med att navigera i vardagen. 
    Det kan t.ex. handla om påminnelse appar, visuella hjälpmedel som timstock (en slags timer)

    Det finns också något som heter memoplaner som personen kan få hem som en stor I-pad som man kan sätta på väggen som man kan lägga in scheman i med bildstöd och påminnelser och som föräldrar eller stödpersoner kan lägga in aktiviteter i.  
Svar på tråden Finns det behov