• Anonym (Kär)

    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? Och att försöka göra något för att få honom? Jag har förstått att vissa här tycker så. Jag undrar vad ni tycker om skilsmässor i allmänhet? Skulle ni helst se att de var förbjudna? Eller är det bara om en gift person träffar en ny och lägger in om skilsmässa av den anledningen, som det är fult och fel?

    Kan det under några omständigheter, enligt er, vara OK att träffa någon ny och skilja sig för hans/hennes skull? Och särskilt om den gifta personen och den nya inte har sökt efter detta, utan bara råkat träffas och bli kära? Till exempel på jobbet.

  • Svar på tråden Alltså, detta med gifta män...
  • Anonym (Uhgi)
    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? 


    Självklart inte! Det är aldrig tabu och förbjudet - man kan ju inte rå för hur man känner.
    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
     Och att försöka göra något för att få honom? 

    Ja där blir det ju genast knepigare... Att skilja sig för att man träffat någon ny tycker jag inte i sig är nåt fult eller förkastligt (så länge det inte varit en massa fiffel och lurande osv inblandat), men att aktivt försöka förföra någon som är gift... njae, där tycker jag nog ändå att det går en gräns, om än en väldigt luddig sådan.
  • Anonym (L)

    Man kan inte rå för hur man känner men man kan rå för sina handlingar. Självklart stöter man inte på en gift man (eller kvinna för den delen).

  • Anonym (Hmmm ...., ,)

    Det är så gott som alltid fel att försöka få till det med en gift man. Den ENDA gången det är okej är om mannen lever i ett öppet förhållande. 
    Skilsmässa för att den ene har träffat en ny är alltid okej så länge mannen INTE varit otrogen innan separationen.

  • Anonym (Stormarknad)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-16 07:15:37 följande:

    Det är så gott som alltid fel att försöka få till det med en gift man. Den ENDA gången det är okej är om mannen lever i ett öppet förhållande. 


    Hur vet man att han gör det? För att han säger det?
  • Anonym (Stormarknad)
    Anonym (Uhgi) skrev 2024-04-16 04:03:21 följande:
    Självklart inte! Det är aldrig tabu och förbjudet - man kan ju inte rå för hur man känner.
    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
     Och att försöka göra något för att få honom? 

    Om en man blir kär i en gift kvinna då?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Stormarknad) skrev 2024-04-16 07:35:58 följande:
    Hur vet man att han gör det? För att han säger det?
    Nej självklart inte! Otrogna män ljuger ALLTID. 
    Man måste prata med frun.
  • Anonym (F)

    Det är aldrig tabu eller förbjudet att bli kär i en gift man, MEN man håller sig ifrån honom! Man flörtar inte eller visar intresse på annat sätt.

    Skilsmässor ska självklart vara tillåtna, annars skulle nog nästan ingen gifta sig längre. Man kan inte binda två personer vid varandra på så sätt, det är totalt fel på alla sätt.

    Skilsmässor är INTE "fult och fel", ändra ditt tankesätt!

    Nej, det är aldrig ok att träffa någon annan och skilja sig på grund av det, för det betyder att man under en längre tid gått omkring med känslor för någon annan och gjort många olämpliga saker längs vägen, med start att just visa intresse för någon annan och tillåta det att eskalera. Otrohet, nej. Ett stort svek mot ens partner och fel på alla sätt, ja!

    Man "råkar" inte bli kär i någon annan, det är sådant som händer när man tillåter sig att bli det! Och om man mår dåligt i sin relation eller känner att man är så attraherad av någon annan så fixar man sin skilsmässa först och är singel ett bra tag innan man går in i något nytt.

  • Agda90
    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? Och att försöka göra något för att få honom? Jag har förstått att vissa här tycker så. Jag undrar vad ni tycker om skilsmässor i allmänhet? Skulle ni helst se att de var förbjudna? Eller är det bara om en gift person träffar en ny och lägger in om skilsmässa av den anledningen, som det är fult och fel?

    Kan det under några omständigheter, enligt er, vara OK att träffa någon ny och skilja sig för hans/hennes skull? Och särskilt om den gifta personen och den nya inte har sökt efter detta, utan bara råkat träffas och bli kära? Till exempel på jobbet.


    Alltså det enda felet här är att jaga efter en gift man. 

    Man kan inte rå för sina känslor men att aktivt jaga en upptagen man är fel. 
  • Anonym (sen)
    Anonym (Kär) skrev 2024-04-16 03:44:25 följande:
    Alltså, detta med gifta män...

    Är det alltid tabu och förbjudet att bli kär i en gift man? Och att försöka göra något för att få honom? Jag har förstått att vissa här tycker så. Jag undrar vad ni tycker om skilsmässor i allmänhet? Skulle ni helst se att de var förbjudna? Eller är det bara om en gift person träffar en ny och lägger in om skilsmässa av den anledningen, som det är fult och fel?

    Kan det under några omständigheter, enligt er, vara OK att träffa någon ny och skilja sig för hans/hennes skull? Och särskilt om den gifta personen och den nya inte har sökt efter detta, utan bara råkat träffas och bli kära? Till exempel på jobbet.


    Det som är tabu är att vara otrogen och leva dubbelliv. Alltså ha någon vid sidan av samtidigt som man lever som vanligt med den man är gift med. Och man kanske lurar båda två, lurar den man är otrogen med att äktenskapet är vidrigt, och hemma ljuger man om att man jobbar över när man istället träffar den andra.

    Men att bli kär, lämna en dålig relation för en bättre, det är inte tabu eller fel.  
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-16 07:15:37 följande:

    Det är så gott som alltid fel att försöka få till det med en gift man. Den ENDA gången det är okej är om mannen lever i ett öppet förhållande. 
    Skilsmässa för att den ene har träffat en ny är alltid okej så länge mannen INTE varit otrogen innan separationen.


    Det där verkar vara en vanlig åsikt, men enligt mig helt orealistisk.

    Hur stor roll spelar sex i ett förhållande? Varför ska man lämna sin partner - särskilt om man har barn och hus osv - innan man har all information? Tänk om glöden försvinner med den nya efter att sex förekommit? Tänk om man inte alls är kompatibla?

    Jag tycker det är ok - om man ändå är beredd att lämna sin partner, att gå 'hela vägen' - bara för att veta. Så man inte fattar dumma beslut.

    (Sedan tycker jag ifs inte att det är så himla farligt, att ha sex med någon... So what liksom? Använd kondom, snacka inte skit om din partner, lev livet fullt ut)
Svar på tråden Alltså, detta med gifta män...