• Yonnnn

    Svälld tryckande känsla i huvud och näsa?

    Hej, vad kan det vara? Har ingen huvudvärk.

    Mer spänd känsla över axlar/nack. En känsla av svälld och spänt huvud. Lite tryckande känsla.

    Kan det vara intrakraniala tryck eller något annat? Vattenskalle? Vilka symtom ger det?

    Har gjort vanlig hälsoundersökning, tagit vanliga blodprov och EKG. Men inga djupgående.

    Har som sagt ingen huvudvärk, men spänd/trycksnde känsla i huvudet, ibland över käke/näsa/bihålor, harklar lite slem ibland.

    Ibland en tryckkänsla över bröst. Men det är mest huvud, nacke som är mest framträdande. Det gör inte ont, men störande tryck/svälld känsla under dagen.

    Känt så här till och från i ett år nu. Jobbar och är lite stressad ibland.

    Någon som känner igen sig? Är detta vanligt?
  • Svar på tråden Svälld tryckande känsla i huvud och näsa?
  • Yonnnn

    Läste att någon sa att det kunde mildra känslan om man rapar eller gäspar? Vid intrakraniala tryck.

    vet inte om det stämmer? Men ibland känns det bättre efter rapning, gäspning, gapa.

    Kan även känna nån typ av knastrande eller mer sjaskig ljud i nacke också ibland, lite kolsyra aktigt ibland.

    Någon som har nån erfarenhet eller idéer? Uppskattar svar!

  • Nyponet01

    Låter som stressrelaterad. Troligen spänner du dig då och får stel nacke. Så har det varit för mig i perioder. Varit så stel i nacken, så andra hört det där knastret, som suttit bredvid.
    Testa avslappnings övningar. Stretscha och rulla nacke huvud. Huvudet mot bröstet och sidorna. Flera gånger per dag. Dra upp axlarna hårt och släpp efter, då är det lättare och känna när du slappnar av sen. Det gör avslappnings övningar lättare.
    Bra kudde och liggställning.
    Lycka till!

  • Yonnnn
    Nyponet01 skrev 2024-02-28 21:01:12 följande:

    Låter som stressrelaterad. Troligen spänner du dig då och får stel nacke. Så har det varit för mig i perioder. Varit så stel i nacken, så andra hört det där knastret, som suttit bredvid.
    Testa avslappnings övningar. Stretscha och rulla nacke huvud. Huvudet mot bröstet och sidorna. Flera gånger per dag. Dra upp axlarna hårt och släpp efter, då är det lättare och känna när du slappnar av sen. Det gör avslappnings övningar lättare.
    Bra kudde och liggställning.
    Lycka till!


    Tack för dina tips. Det kanske är så. Kom från ingenstans för ett år sedan, symtom har hållit i sig sedan dess. Varken värre eller bättre, eller ja något bättre.

    Men kan det vara oro/stress? Är lycklig och nöjd med livet, dock stressigt jobb. Har en tjej jag älskar, många intressen, vänner och fin familj.

    Just spändhets känsla i skallen, typ ett stramt band över huvud, en svälld känsla inuti huvudet, tryckkänsla i huvud/bröst, känsla av trång över bihåla/käke, lätt yr ibland, tung känsla över bröst.

    Fler som känner igen sig i det? Vill typ gapa och gäspa ibland för att då kan det ibland släppa lite.

    Kan även rycka i små muskler, och ibland när jag blir ?skrämd/överraskad? så rycker jag till i huvud/nacke, huvudet kan rycka tvärt mot vänster eller höger tex.

    Någon som känner igen det? Låter märkligt tycker jag!
  • Yonnnn

    Kan det vara  höjt inkraniellt tryck borrelia? Det gör dock inte ont.

    Känns nästan som huvudet ibland kan vara lätt ?bortdomnad?, tryck/svälld känsla.

    Tung i huvudet och mör i kroppen ibland, tung känsla över bihålor. Känsla av högvarv inuti mig osv.

    Även lite känsla av att det pirrar, är stramt över huvud/nacke. Lite lätt ?frånkopplad? i sammanhang.

    Är vältränad och ung i övrigt.

Svar på tråden Svälld tryckande känsla i huvud och näsa?