• QnA

    Är det bara jag som INTE gillar Game of Thrones?

    Jag tycker serien är tråkig och förutsägbar, karaktärerna är helt ointressanta, handlingen är grötig och förvirrad och i varje avsnitt finns minst en oprovocerad sexscen. Jag är inte pryd och har inget emot sexscener, men jag vill gärna att de ska ha ett sammanhang. I GoT känns det som de är inslängda bara för att de måste vara där. Vad är det som alla gillar med serien? Jag förstår verkligen inte hypen. Är jag ensam om att tycka så?

  • Svar på tråden Är det bara jag som INTE gillar Game of Thrones?
  • pellepelle

    Det jag gillar är att det är den första serien där det inte finns någon specifik karaktär man "ska hålla på" Alla kan skapa sina favoriter och vilka man "håller på". När de hade ihjäl huvudpersonen (som var just denne hjälte) i slutet av första säsongen så öppnade det upp sig en helt ny värld.

    Sen det här med personligheter och huruvida de är intressanta eller ej är ju en smaksak. Själv tycker jag att dynamiken mellan de väldigt olika karaktärerna är intressant och just det faktum attd e är så olika- samt att det finns ont och gott i alla.

    Handlingen är ganska komplex, det kan jag hålla med om. det går inte att nicka till eller missa ett avsnitt- då kan den lätt bli grötig. Där har du en poäng. Men så länge man är intresserad är den inte svår att följa.

    Gällande sexscenerna så tror jag att det delvis är så att sex säljer och att scenerna är så explicita som de är är på grund av det. Men att det förekommer så mycket sex i serien är ju för att sex i "den världen" (kanske även i vår- den diskussionen låter jag vara oberörd här) är ett maktmedel. Att karaktärerna har sex och vilket sätt de har sex på är inte ett dugg omotiverat eftersom det för handlingen framåt och framförallt maktspelet. Dessutom gör det att karaktärernas personligheter exponeras på ett sätt som inte görs utanför sovrummet.

    Men jag kan hålla med om att dessa scener i allmänhet är onödigt långa och explicita.

  • QnA

    Visst är det en smaksak, men jag förstår inte vad det är folk ser i dessa karaktärer. Jag tycker de är fullständigt och totalt platta och interaktionen mellan den är förutsägbar och tråkig.

    Jag menar inte att handlingen är för komplex, det har jag inga problem med. Med grötig menar jag att allt är onödigt ihopgrötat.

    *Spoilervarning*
    Varför måste till exempel ledaren Beyond the Wall vara son till (eller far eller bror eller vad det nu var) till han som är följeslagare till Dracarys? Det finns många liknande saker. Jag har inte läst böckerna så jag vet inte hur det slutar men jag tycker det är onödigt ihopvävt. Det tillför inget, det blir bara krystat tycker jag. 

    En annan sak jag stör mig på är tidslinjen. Två karaktärer möts någonstans, en tid senare möts de igen. Däremellan verkar den ena ha varit borta någon dag och den andra i månader. Det funkar inte. Sådant stör jag mig på. 

    Angående sexscenerna håller jag med dig. Jag har inget emot att de skildrar en promiskuös värld, men de gör det på ett billigt sätt som bara är tröttsamt. 

  • pellepelle

    Jag har inte heller läst böckerna men antar att de olika släktbanden kommer att tillföra något längs vägen. Det är ju mycket blod är tjockare än vatten över GoT...

    Misstänker att du inte gillade Lost heller va? Apropå tillkrånglade släktband och tidslinjer :)

  • QnA

    Lost har jag faktiskt inte sett, men är inte så sugen på det heller. Krångliga tidslinjer har jag inget emot, bara de går ihop. Filmen Memento tex tycker jag är grym trots att (eller snarare eftersom) tidslinjen är allt annat än linjär.

    Problemet med GoT är att det inte går ihop, jag stör mig på det. Det känns inte genomtänkt. Ett exempel jag minns är när en grupp människor flyr och är på väg bort från huvudstaden hur länge som helst, man får intrycket att det är veckor eller någon månad de är på väg. Sen kommer någon på att de ska jagas, de skickar några soldater och en dag senare har de kommit ifatt. Det funkar inte.

  • Volbeatlover
    Sanna43 skrev 2024-02-16 16:34:23 följande:

    Tycker drakarna är söta annars gillar jag ej serien. Bara sett delar. 


    Då har du missat något:)
  • Postman
    Volbeatlover skrev 2024-02-16 16:33:08 följande:

    Hur kan man inte gilla game of thrones


    Inte så svårt. Man tittar inte på tvserier överhuvudtaget. 
  • fornminne

    Du är inte ensam TS. Game of Thrones blev en oerhört framgångsrik serie, men långt ifrån alla gillade den. Meningarna var delade, som med det mesta. Och även av fans fick den ibland kritik, b la för de många omotiverade sex- och nakenscenerna som du tar upp.

    Det är inte en serie för alla, men det gäller ju även annat. 

    Game of Thrones förnyade fantasygenren och utmanade vad som kunde visas i TV. Vem som helst kunde dö, rättvisan segrade sällan, serien var ofta mörk och brutal. De flesta karaktärer var varken onda eller goda utan komplexa.

    Detta var seriens styrka, samt var möjligt för att många karaktärer fick tid att utvecklas och fördjupas, i alla fall de första säsongerna. Några av seriens bästa scener liknar nästan kammarspel, vilket är ovanligt för genren. 

    Till seriens nackdelar hör den stora mängden karaktärer och bihandlingar, (svårt att hålla reda på alla), att det kändes som en del nakenscener mest var där för att locka tittare, samt att logiken ibland brast, särskilt i senare säsonger.

    I sista säsongen föll korthuset ihop. Visuellt snyggt men manusmässig katastrof. Skaparna ville avsluta så fort som möjligt och gå vidare med andra projekt, vilket blev smärtsamt tydligt. Aldrig har en så framgångsrik (och tidigare över lag välgjord) serie, slutat med ett sådant antiklimax, även om sprickorna syntes redan tidigare.

Svar på tråden Är det bara jag som INTE gillar Game of Thrones?