• 09 11 22

    Snus = 60% missfall

    Jag har haft 3 missfall Ett för 1år sen och 2 nu (Juli, Aug) Varit aktiv snusare i flera år. Nyheterna berättade för en vecka sen att snus ökar chanserna till missfall med 60% Snusade du som vanligt (snus i munnen hela tiden typ) och blev gravid helt utan bekymmer o födde friskt barn? La du av med snus o blev gravid o fick behålla det? Har du många missfall bakom dig? Hur gick du till väga?

    Jag behöver era råd, rönn, tips, svar och erfarenhet! Jag/vi orkar inte gå egenom mer missfall..
    Har slutat snusa, eller försöker, lagt av med dom riktiga och kör onico som jag ska sluta med nu efter dosan jag e på nu för att istället tugga tuggummi (vanliga extra)....
    Jag hoppas att jag nästa gång får behålla ett barn..
    Har aldrig gått längre än mensdagen OCH vid sista tillfället nu i Aug v5+4, då de hade dött i v 4....


    ♥☆° Hoppas på ännu ett mirakel °☆♥
  • Svar på tråden Snus = 60% missfall
  • Happyness

    Puffar för denna tråd.

    Haft 2st mf. Ett i v11 och ett direkt vid mens. Är nu gravid igen, Inga barn sedan tidigare. Och läste oxå detta om snuset. Så har inte tagit en snus efter mitt plus idag, köpte en dosa onico jag med.
    Är oxå väldigt nyfiken på hur det ligger till..

  • Sanna01

    hej.
    jag fick missfall för 5 dagar sen. eller blev skrapad då eftersom mitt foster varit dött i säkert en vecka innan. jag snusade hela tiden tills jag plussade jag tror att mitt snusande gjorde att fostret inte kunde växa som det skulle. jag vill bara rekommendera om ni har svårt att sluta snusa eller röka att läsa Allen Carrs bok äntligen rökfri. kunde med hjälp av den sluta snusa tvärt utan något behov av substitut och det är en enorm lättnad eftersom man har en sak mindre att oroa sig för under en graviditet. Grattis till plusset.

  • Selfish Geene

    Snusning innebär inte att risken för missfall är 60%, det betyder att risken ökar med 60%.

    Risken för missfall är 20% för en frisk, icke-nikotinist, för den som snusar ökar risken 60%

    20%+60%=32% risk

    (med reservation för %-satserna, jag vet inte om "Normal-risken" är 20%, jag antar att det variera med tex kvinnans ålder)

  • gerbera76

    Jag snusade mycket innan jag blev gravid och jag fick ett missfall i v 8. Så fort jag fått positivt slutade jag (vilket inte var några problem alls eftersom blotta tanken på snus gjorde mig illamående).  Vid min andra graviditet, som resulterade i min son, snusade jag på samma sätt (men den gången var det jättesvårt att låta bli snusen).

    Jag har inte läst den artikeln du skriver om, men det kan nog ligga väldigt mycket i det. Vi har försökt i 9 månader nu och jag har inte blivit gravid än, eftersom jag började snusa igen när jag slutat amma håller jag på att sluta och hoppas att det ska ge resultat.

  • sarana

    Jag snusar och har aldrig fått missfall.. Har två barn.

    Har därimot hört att om man e snusare eller rökare och blir gravid så är risken större att det blir missfall om man bara tvärslutar.
    Men jag vet inte..

  • Selfish Geene
    sarana skrev 2010-10-02 21:48:02 följande:
    Jag snusar och har aldrig fått missfall.. Har två barn.

    Har därimot hört att om man e snusare eller rökare och blir gravid så är risken större att det blir missfall om man bara tvärslutar.
    Men jag vet inte..
    Det är en skröna, nikotin är inte en stark drog och abstinensen är inte så kraftig att det kan framkalla missfall
  • bluegrass

    Beklagar era missfall! Jag kedjesnusade fram till plusset båda mina graviditeter. Slutade tvärt när test pos på BIM och har sedan kört onico båda gångerna. Har en dotter och gravid v 15. Rent spontant tror jag varken alkohol eller nikotin kan påverka embryot före BIM. Men det är klart att det ju aldrig är fel att sluta med snuset.

  • Bullan1978
    Selfish Geene skrev 2010-10-02 20:55:18 följande:
    Snusning innebär inte att risken för missfall är 60%, det betyder att risken ökar med 60%.

    Risken för missfall är 20% för en frisk, icke-nikotinist, för den som snusar ökar risken 60%

    20%+60%=32% risk

    (med reservation för %-satserna, jag vet inte om "Normal-risken" är 20%, jag antar att det variera med tex kvinnans ålder)
    Precis när min sambo satt och skulle förklara det här med 60% risk så läste jag ditt inlägg. Vet du var du läst om detta? Läste här: http://www.9manader.nu/gravid/gravid/gkomplikat/missfall att vid 20 år är risken 10% och vid 40 år är risken 30%. Jag är 32 år så för mig är risken kanske 20 % plus det faktum att jag snusar... Så då ökar risken alltså med ca:32%.

    Jag var 29 år när jag blev gravid första gången och då kedjesnusade jag. Slutade tvärt när jag fick reda på att jag var gravid. Prövade med Onico i några dagar men jise vad äckligt! Det var inte alls svårt att sluta snusa när jag fick svart på vitt att jag var gravid.

    Jag har inte haft missfall. Är livrädd för det. Och jag beklagar att du behövt genomlida så många.

    Det är väldigt, väldigt tidigt ännu att säga om jag är gravid igen (är i så fall i vecka 3). Men jag tror att jag är det då jag känner en svag, molande värk hela dagarna sedan flera dagar tillbaka, är mkt törstigare än vanligt och känner mig lite svullen i buken.

    Eftersom jag misstänker att jag är gravid borde jag såklart sluta med snuset på en gång. Men dum i huvudet som jag är så är det svårt att låta bli då jag någonstans ändå inte vågar tro fullt ut på att jag skulle vara gravid. Ska ändå försöka att lägga ner snuset... i morgon... Har inte köt ngn ny snusdosa... Vill inte öka riskerna för missfall pga snuset. Känns så onödigt.
  • Bullan1978
    Bullan1978 skrev 2010-10-02 22:23:33 följande:
    Jag har inte haft missfall. Är livrädd för det. Och jag beklagar att du behövt genomlida så många.
    Vänder mig även till Trådstartaren i mitt inlägg. Så inte "Selfish Geene" tror att hela inlägget är riktat till henne/honom
  • sarana
    Selfish Geene skrev 2010-10-02 21:53:28 följande:
    Det är en skröna, nikotin är inte en stark drog och abstinensen är inte så kraftig att det kan framkalla missfall
    Som sagt, jag vet inte.

    Det e mycket möjligt att det e en skröna.

    Tycker dock att det låter lite väl häftigt att snus skulle framkalla 60% missfall.
Svar på tråden Snus = 60% missfall