• millers

    Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!

    Jag menar inte att gravida ska ses som handikappade, inte alls, men...
    Att parkera bilen nu är ett sattyg!!

    Alla parkeringsplatser är så j-a trånga. Att få bilen på plats, ja det brukar funka bra. Men sen.. när man ska ut.. Ofta är det ju så tajt mellan bilarna och då försöka komma ut med en jättemage + foglossning som gör att jag måste häva mig ur bilen på ett halvkonstigt vis..

    Och sen ska man ju in i bilen igen.. Samma visa då... trååååångt!! Men jag undrar om det bökigaste ändå inte är när man ska backa ut från p-platsen. Inte kan jag vrida på mig ordentligt och lång kombi har man..
    Visst, jag använder speglarna, men jag vill gärna kika en extra gång bakom axeln så jag inte mejar nån eller nåt..

    Och så finns dom där finfina och rymliga p-platserna! som här är ofta tomma.. Så man borde få ett p-kort på MVC när man går in i 3:e trimestern..

    "Håll undan, jag är höggravid och jag behöver plats" eller nåt :P

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 11:41
    Tydligen så uppfattades inte det här inlägget som jag tänkt det. Jag tycker att parkera bilen är ytterligare en sån här "härlig upplevelse som höggravid".

    Så för att förtydliga: man är inte som rörelsehindrad om man har en normal graviditet, och jag struntar alltså i kriterierna för att få handikappstillstånd och sånt.
    Och inte kan jag väl vara den enda som svär när man ska i och ur bilen heller..?

    Men det blir spännande o se om det blir nån debatt.. kanske blir samma roliga grej som när folk blir skitsura för att man frågar efter alkoholfria dryckes alternativ..

  • Svar på tråden Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!
  • Ejin

    de blir ännu värre sen när ungen är ute och man ska försöka knöka ut ett babyskydd med en bebis i utan att slå upp och förstöra bilen jämte... ibland finns de familje parkeringa men dom brukar vara upptagna av lata gubbar utan familj som är rädda om sin fula bil..

  • V P E

    Upplysning: kriterierna för p-tillståndet har höjts. För fem år sen var kravet att man inte skulle kunna gå på plan mark mer än 200 meter. Det sänktes till 100 meter och nu gäller 50 meter. Alltså: kan man gå mer än 50 meter på plan mark får man inget tillstånd. Varför har kriterierna höjts?
    -För att tillstånden är för många och platserna för få.
    Har vi då fått fler rörelsehindrade, eftersom det blivit så här? Nej, men var och varannan pensionär med ont i knä eller höft får tillstånd, vilket gör att de som av annan orsak har ett varaktigt funktionshinder blir utan parkering.

    Så nej, jag tycker INTE att gravida ska få p-tillstånd.

    Jag tycker däremot att man borde ge färdtjänst till fler gamlingar istället för p-tillstånd.

    Jag har också varit gravid, otymplig med foglossningar och jättemage.
    Men för tusan, man är ju inte rörelsehindrad!

  • Missy E

    Sätena i vår V50 är skålade så det är ett jävla sjå att baxa sig ur. Tar dubbelt så lång tid som vanligt och det är svårt att samtidigt ha koll på hur långt dörren slår upp mot bilen bredvid. Min sambo är snäll och brukar komma runt och hålla i dörren åt mig. Han är extremt kär i sin bil och även rädd om andras lack =)

  • Mammut och Papput

    Jag tycker att du för en bra och fin argumentation men den håller kanske inte i längden. Familjeparkeringar är ju en bra lösning men de finns ju inte överallt - och de är väl inte straffbart att stå där som icke-familj? Dessutom är det väl typ bara stormarknader som har det?

  • millers

    V P E skrev 2009-05-22 09:22:41 följande:


    Upplysning: kriterierna för p-tillståndet har höjts. För fem år sen var kravet att man inte skulle kunna gå på plan mark mer än 200 meter. Det sänktes till 100 meter och nu gäller 50 meter. Alltså: kan man gå mer än 50 meter på plan mark får man inget tillstånd. Varför har kriterierna höjts? -För att tillstånden är för många och platserna för få. Har vi då fått fler rörelsehindrade, eftersom det blivit så här? Nej, men var och varannan pensionär med ont i knä eller höft får tillstånd, vilket gör att de som av annan orsak har ett varaktigt funktionshinder blir utan parkering. Så nej, jag tycker INTE att gravida ska få p-tillstånd. Jag tycker däremot att man borde ge färdtjänst till fler gamlingar istället för p-tillstånd. Jag har också varit gravid, otymplig med foglossningar och jättemage. Men för tusan, man är ju inte rörelsehindrad!
    äh kom igen.. du har ju missuppfattat det hela.. hört talas om den där glimten i ögat och ironi?
    klart att man inte är rörelsehindrad heller...
  • Gilis

    Måste bara berättta=) var på koll för nån vecka sen i örebro(USÖ) o ställde mig på parkeringen. När jag kommer ut hade nån jä-la idiot ställt sig så nära så jag kom inte in i min egen bil... men som tur var så kunde jag klättra in på andra sidan=) visst har jag mage men jag har ingen super mage som många har är i v37 i morron. Men ändå på ett stor LASARETT borde parkeringarna vara lite större.

  • Gilis
    millers skrev 2009-05-22 11:34:13 följande:
    V P E skrev 2009-05-22 09:22:41 följande:
    äh kom igen.. du har ju missuppfattat det hela.. hört talas om den där glimten i ögat och ironi?klart att man inte är rörelsehindrad heller...
    precis=) se de med glimten i ögat
  • siamusen

    Här där jag bor finns det speciella gravid-parkeringar brevid handikapp-parkeringen pa vissa stâllen

Svar på tråden Gravida borde med få parkera på handikappsplatserna!!