• Anonym (festlig)

    Alkohol på studentmottagning?

    Bland mina vänner gillar det flesta att sippa på några glas vin hela kvällen. I släkten är det ofta öl och vin till maten när det är fest. Kring jul och midsommar kan det bli snaps. Bland de äldre kan det bjudas på nåt starkare till kaffet. Groggbord är ovanligt numera, men har förekommit på nån student jag varit på. 

    Planerar nu studentmottagning. Det är ju absolut en större högtid, så jag funderar på att bjuda på nåt mer än öl, vin och bubbel. Vill inte att nån ska sakna nåt och bjuder gärna på det som förväntas men vill inte riskera massa fyllon (vilket är osannolikt). Konjak och whiskey känns lite omodernt.  Groggbord? Drinkar? Shot verkar vara inne bland yngre. 

    Vad har ni bjudit på och vad förväntas?

  • Svar på tråden Alkohol på studentmottagning?
  • Anonym

    Barnen som slutat gymnasiet är för unga, de får vänta med alkohol tills de fyllt 20.
    Att langa till dessa är olagligt.

  • Anonym (Haha)
    Anonym skrev 2024-05-15 11:57:29 följande:

    Barnen som slutat gymnasiet är för unga, de får vänta med alkohol tills de fyllt 20.
    Att langa till dessa är olagligt.


     


    Man får bjuda 18-åringar på alkohol hemma. 

  • Anonym (V)

    Alkohol är skadligt. Tycker inte du ska bjuda på alkohol alls. 

  • Anonym (Jessica)

    Cider och shottar! Aldrig druckit vin eller öl. 


    Men alkoholfria alternativ med, läsk som fanta och cola.

  • Anonym (Granbarr)
    Anonym skrev 2024-05-15 11:57:29 följande:

    Barnen som slutat gymnasiet är för unga, de får vänta med alkohol tills de fyllt 20.
    Att langa till dessa är olagligt.


    Du får dricka alkohol från det att du fyller 18 så att bjuda på ett glas bubbel hemma eller en öl till maten är inte brottsligt. 
    Langning däremot är något helt annat 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-15 11:39:52 följande:

    Det beror ju helt på hur upplägget är. 


    Här åker hela klasserna runt till allas studentmottagningar, det är ju det som är festen, så självklart finns det alkohol hos dom flesta...


    Ok , så är det inte i vår stad och andra städer där jag varit på studentmottagningen. Hos oss är mottagningen stillsamoch högtidlig, studenten är bara med ett par , tre timmar, se har de en jättestor studentfest tillsammans. 
  • Anonym (student)
    Anonym skrev 2024-05-15 11:57:29 följande:

    Barnen som slutat gymnasiet är för unga, de får vänta med alkohol tills de fyllt 20.
    Att langa till dessa är olagligt.


    De flesta som slutar gymnasiet har fyllt 18 eller 19 år. Och man får dricka och köpa på krogen från 18 år. Det är systemet som har 20 års gräns. Att bjuda en 18-åring på alkohol hemma är inte att langa, det är inte olagligt varken att bjuda eller för 18-åringen att dricka. 
  • Anonym (B)
    Anonym skrev 2024-05-15 11:57:29 följande:

    Barnen som slutat gymnasiet är för unga, de får vänta med alkohol tills de fyllt 20.
    Att langa till dessa är olagligt.


    Vet du vad langa betyder?
  • Räkan77

    Öl, cider, bubbel, vin och likör/punsch tycker jag hör hemma på ett studentfirande.

    Om ni har tradition att studenterna åker runt till mottagningarna så kan ni göra svaga shots om det önskas av er student.

  • Anonym (papegojan)

    Vi var på fem studentfester förra året, samtliga med alkohol men ingen som spårade ur.

    Det finns färdigblandade drinkar på BIB på Bolaget, det var både gott och då doserar man inte starkspriten själv.

    På en fest bjöds det shottar men de var små, och det var ingen som gick igång på det riktigt.

    Alkoholfri Ginger Joe och alkoholfri Somersby Cider går bra hos vår son och hans vänner, även om de är goda även med alkohol. Alkoholfri Carlsberg är gott till buffe och smörgåstårta, t.ex.
    Köp lite av varje så att det finns "vuxen" alkoholfri dryck också, om det finns budget till det.
     

  • Anonym (papegojan)

    Not: En flaska konjak och några likörer (Baileys, Disaronno, Cointreau och Midori (sonen bad särskilt om det) ställde jag fram till kaffet, men det var inte hela barskåpet ut.

Svar på tråden Alkohol på studentmottagning?