• Anonym (Jobb)

    Hur kan en 11-åring tjäna pengar?

    Min son vill göra något för att tjäna pengar och jag har inte råd att ge honom en lön varje månad för att hjälpa till hemma. Han får redan månadspeng.

    Det jag vet är att man kan sälja jultidningar eller majblommor, men finns det andra liknande saker man kan göra nu under sommaren?

  • Svar på tråden Hur kan en 11-åring tjäna pengar?
  • Anonym (Lillemor)

    Jag har betalat barn för att ta hand om våra djur när vi är på semester - alltså sommarveckorna som närmar sig nu i första hand. Lättskötta burdjur, men de behöver mat och vatten varje dag. Gäller väl att hitta de djurägarna förstås, men tipsa vänner och bekanta, ev sätta up lappar

  • Anonym (Kassako)

    11 år är inte så lätt att tjäna pengar då.
    förslag
    panta burkar, du får nog följa med och leta (promenad på köpet)
    baka, bröd, bullar sälja till grannar.
    Passa djur

    Vad mina ungar fått pengar för.
    Måla utomhus, rensa plattgången, tvätta bilar.
    Hjälpa äldre släktingar.
    Dessutom betalar vi för bra betyg, A och B.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (Kassako) skrev 2024-05-14 18:53:09 följande:

    11 år är inte så lätt att tjäna pengar då.
    förslag
    panta burkar, du får nog följa med och leta (promenad på köpet)
    baka, bröd, bullar sälja till grannar.
    Passa djur

    Vad mina ungar fått pengar för.
    Måla utomhus, rensa plattgången, tvätta bilar.
    Hjälpa äldre släktingar.
    Dessutom betalar vi för bra betyg, A och B.


    Jag skulle inte vilja äta bullar som en 11-åring kladdat på.
  • Anonym (Aktersnurra)

    Jag sålde fröer (/fröpåsar) såhär på försommaren. Alltså via företag liknande jultidningsförlagen. Sålde rätt mycket och tjänade rätt bra för den åldern.
    Det finns tydligen fortfarande - googla "sälja fröer".

  • Anonym (Aktersnurra)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-14 19:23:13 följande:
    Jag skulle inte vilja äta bullar som en 11-åring kladdat på.
    Vi tar denna information med oss.
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-05-14 18:19:04 följande:
    Hur kan en 11-åring tjäna pengar?

    Min son vill göra något för att tjäna pengar och jag har inte råd att ge honom en lön varje månad för att hjälpa till hemma. Han får redan månadspeng.

    Det jag vet är att man kan sälja jultidningar eller majblommor, men finns det andra liknande saker man kan göra nu under sommaren?


    Är inte barnarbete förbjudet i Sverige?

    Vad är det han måste tjäna egna pengar till vid 11 års ålder redan? 

    Är det något han behöver som inte ni kan köpa till honom så är det ju förfärligt.Det var väl ändå du som skaffade stackarn från början, men nu vill du att han ska börja arbeta redan vid 11 års ålder..för att du inte kan köpa det han behöver..
    Jag upphör aldrig att förvånas över vissa föräldrar. _hur gäääärna- ni vill vara föräldrar. Not!
    Men skicka iväg han till ett utländskt internat i 10 år så slipper du både honom och oroa dig över sånt.
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Elena) skrev 2024-05-14 19:35:34 följande:
    Är inte barnarbete förbjudet i Sverige?

    Vad är det han måste tjäna egna pengar till vid 11 års ålder redan? 

    Är det något han behöver som inte ni kan köpa till honom så är det ju förfärligt.Det var väl ändå du som skaffade stackarn från början, men nu vill du att han ska börja arbeta redan vid 11 års ålder..för att du inte kan köpa det han behöver..
    Jag upphör aldrig att förvånas över vissa föräldrar. _hur gäääärna- ni vill vara föräldrar. Not!
    Men skicka iväg han till ett utländskt internat i 10 år så slipper du både honom och oroa dig över sånt.
    Han behöver tjäna pengar till att köpa kläder, mat, en ny skolväska, vi har tyvärr inte råd till det. Behöver en till inkomst i hushållet....
    Nä, självklart har han allt han behöver och mer därtill. En hel garderob med kläder, dator, egen TV, eget tv-spel, eget VR-spel, studsmatta, egen elkick, mtb cykel, bmx cykel, inlines, fyrhjuling, snöskoter och all utrustning där till osv. Men vi har inte råd att köpa en ny dator för 12 000:- när han precis fått ny skärm för 4000:-. Det är han själv som efterfrågar sätt att tjäna pengar på. Han vill tjäna lite extrapengar till att köpa en bättre gamingdator än den han redan har. Han får 300:- i månadspeng som han köper vad han vill för, men den räcker inte långt. Stackars barnet! Är så synd om honom!
  • Anonym (Jobb)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-14 19:23:13 följande:
    Jag skulle inte vilja äta bullar som en 11-åring kladdat på.
    Vi bakar mycket hemma. Sonen är väldigt bra på att baka bullar och väldigt noga med hygienen. Han kan baka sockerkaka, chokladbollar och kärleksmums på egen hand utan hjälp. Varför skulle man inte kunna äta den en 11-åring bakar? Skulle vara mer tveksam till en 5-åring som sätter händerna i munnen och näsan och sen i degen. Det gör ju inte en 11-åring.
  • Anonym (Elena)
    Anonym (Jobb) skrev 2024-05-14 21:57:16 följande:
    Han behöver tjäna pengar till att köpa kläder, mat, en ny skolväska, vi har tyvärr inte råd till det. Behöver en till inkomst i hushållet....
    Nä, självklart har han allt han behöver och mer därtill. En hel garderob med kläder, dator, egen TV, eget tv-spel, eget VR-spel, studsmatta, egen elkick, mtb cykel, bmx cykel, inlines, fyrhjuling, snöskoter och all utrustning där till osv. Men vi har inte råd att köpa en ny dator för 12 000:- när han precis fått ny skärm för 4000:-. Det är han själv som efterfrågar sätt att tjäna pengar på. Han vill tjäna lite extrapengar till att köpa en bättre gamingdator än den han redan har. Han får 300:- i månadspeng som han köper vad han vill för, men den räcker inte långt. Stackars barnet! Är så synd om honom!
    Ok ok jag ändrar mig..Det är inte ett dugg synd om honom..

    Han har allt, men vill ha mer, vilket inte måste vara fel och han verkar vara villig att jobba för det..
    Jag ser en framtida driven egenföretagare här som börjar tidigt..Snart börjar han "löneförhandla" för högre månadspeng..😂 
  • Anonym (Lo)

    Barnvakt, baka med små barn? Granne som behöver någon som bär prylar, städar garage, putsar fönster, handlar mat? 

  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-14 19:23:13 följande:
    Jag skulle inte vilja äta bullar som en 11-åring kladdat på.

    Det kan vara stora skillnader mellan olika 11-åringars bakningsfärdigheter. Har man ett stort intresse kan man vara lika duktig som en vuxen.


     

  • Meddelande borttaget
  • Core
    Anonym (Hej) skrev 2024-05-14 19:23:13 följande:
    Jag skulle inte vilja äta bullar som en 11-åring kladdat på.
    Du har inte barn va? Jag är också lättäcklad, skulle inte äta något en sju-åttaåring gjort. Men 11, de är snarare generellt renligare än en vuxen, de har det fortfarande i sig att tvätta händer ofta osv. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Lillemor) skrev 2024-05-14 18:28:16 följande:

    Jag har betalat barn för att ta hand om våra djur när vi är på semester - alltså sommarveckorna som närmar sig nu i första hand. Lättskötta burdjur, men de behöver mat och vatten varje dag. Gäller väl att hitta de djurägarna förstås, men tipsa vänner och bekanta, ev sätta up lappar


    Anonym (Lo) skrev 2024-05-14 23:45:09 följande:

    Barnvakt, baka med små barn? Granne som behöver någon som bär prylar, städar garage, putsar fönster, handlar mat? 



    Bra idé att lägga upp i lokal Facebook-grupp vad han kan tänka sig att göra. Så hittade vi kaninvakt förra sommaren.
Svar på tråden Hur kan en 11-åring tjäna pengar?