• Anonym (VällingMamma)

    Istället för välling på morgonen

    Hallå där alla föräldrar finns det någon som kan hjälpa en mamma i nöd? 🤗

    Min son är ca 8.5 månad. Vi har sakta men säkert fasat ut amning och har nu natten och morgonamningen kvar. 
    Jag har alltid tänkt att amningen han gör på morgonen direkt när han vaknar kommer bli lätt att ersätta med välling. Tji fick jag för han ratar välling helt. 
    Grejen är den att äter han inte nått direkt så blir han skitsur hela morgonen.
    Han äter gröt ca 2h efter att han vaknat och den har vi provat att ge tidigare men då är han absolut inte sugen. 
    Så det jag undrar är, ni som har barn som inte gillar välling, har ni hittat nått annat liknande välling som funkar? 

    (Vi har provat olika sorter och att ge lite då och då för att han ska vänja sig vid smaken, så ingen tror att jag skriver detta efter första smakprovet)

  • Svar på tråden Istället för välling på morgonen
  • Anonym (VällingMamma)
    Aliona skrev 2024-05-13 08:34:36 följande:

    Mitt barn gillade heller aldrig välling, och då hoppade vi glatt över det för att slippa riskera att hamna i vällingträsket. Vi gav doch ersättning ett tag då jag slutade helt att amma vid 4-5 mån. På morgonen fick han gröt, mosad banan, vitt bröd med leverpastej eller medsmör. Vaknade han långt innan frukost kunde vi ge klämmis först, men generellt var det frukost på morgonen och då fick han äta. Barn vänjer sig fort vid rutiner. 


    Jag har tänkt att det är väl så man helst vill göra, vi vaknar och chillar ett tag och så blir det frukostgröt när han är redo för den, men just nu klättrar han bara runt på mig och är lite allmänt gnällig om han inte har fått amma innan vi går upp. Men det kanske "bara" är att jobba på att bryta vanan då? :)
  • Anonym (VällingMamma)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-13 08:49:19 följande:

    Jag har själv inte barn men jag tänker att det kanske går att göra gröten smaskigare? Göra den lösare, som ett mellanting mellan välling och gröt. Lite grädde i kanske, mosade bananer eller nåt annat. Jag minns jag åt nån slags fruktgröt som barn, har för mig det var äpplesmak, men minns inte riktigt. Provat mannagrynsgröt?


    "Problemet" ligger ju i att han inte vill ha välling. Gröten är absolut inga problem, den älskar han, men inte för tidigt på morgonen Tungan ute det är därför jag tänkte att han kunde få lite välling direkt medans han vaknar till så han håller 2h fram tills han är tillräckligt vaken för att äta gröt men det går ju sådär 
  • Anonym (Loop)
    Anonym (VällingMamma) skrev 2024-05-13 09:10:43 följande:
    "Problemet" ligger ju i att han inte vill ha välling. Gröten är absolut inga problem, den älskar han, men inte för tidigt på morgonen Tungan ute det är därför jag tänkte att han kunde få lite välling direkt medans han vaknar till så han håller 2h fram tills han är tillräckligt vaken för att äta gröt men det går ju sådär 
    Amning är ju väldigt mycket närhet. Ligger ni tätt och myser medan han vaknar till?
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (VällingMamma) skrev 2024-05-13 09:10:43 följande:
    "Problemet" ligger ju i att han inte vill ha välling. Gröten är absolut inga problem, den älskar han, men inte för tidigt på morgonen Tungan ute det är därför jag tänkte att han kunde få lite välling direkt medans han vaknar till så han håller 2h fram tills han är tillräckligt vaken för att äta gröt men det går ju sådär 
    Nåt mer drickbart direkt alltså. Borde finnas massor av alternativ. Nån slags smoothie kanske, nån nämnde yoghurt, drickyoghurt? 
  • Anonym (VällingMamma)
    Anonym (.) skrev 2024-05-13 08:42:51 följande:

    Ersättning har använts hos oss.
    Det bästa är väl att vänja barnet vid ersättning (eller välling) dagtid, och inte gå direkt på det när barnet väntar sig amning. När det sedan är gott att få kan man prova att ge det direkt på morgonen. 
    Har du provat grötklämmisarna?


    Ja jag har testat att ge honom lite då och då men så fort han känner vad det är i flaskan så trycker han bort den Tungan ute
    Grötklämmis är nog den enda "snabbmaten" han inte äter. 
  • Anonym (VällingMamma)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-13 09:15:31 följande:
    Nåt mer drickbart direkt alltså. Borde finnas massor av alternativ. Nån slags smoothie kanske, nån nämnde yoghurt, drickyoghurt? 
    Ja grejen är bara att han har blivit utredd för mjölkallergi för bara ett par månader sen för att han blev väldigt fisig och knasig i magen när han var liten och jag åt mjölk. Han fick aldrig den diagnosen men bvc har rekommenderat att inte ge honom youghurt eller ren mjölk än så det måste nog vänta.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (VällingMamma) skrev 2024-05-13 09:19:04 följande:
    Ja grejen är bara att han har blivit utredd för mjölkallergi för bara ett par månader sen för att han blev väldigt fisig och knasig i magen när han var liten och jag åt mjölk. Han fick aldrig den diagnosen men bvc har rekommenderat att inte ge honom youghurt eller ren mjölk än så det måste nog vänta.
    Ja, läste just om små barn och det stod att man kan börja med fil och yoghurt strax innan 1 års ålder. Helst ska man undvika söta drycker också, med tanke på hål i tänderna. Inte lätt det här Förvånad
  • Anonym (VällingMamma)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-13 09:23:37 följande:
    Ja, läste just om små barn och det stod att man kan börja med fil och yoghurt strax innan 1 års ålder. Helst ska man undvika söta drycker också, med tanke på hål i tänderna. Inte lätt det här Förvånad
    Haha nej det är det verkligen inte ibland! Men det är skönt att sånna här forum finns, det blev ändå några tips att testa Skrattande
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (VällingMamma) skrev 2024-05-13 09:25:57 följande:
    Haha nej det är det verkligen inte ibland! Men det är skönt att sånna här forum finns, det blev ändå några tips att testa Skrattande
    Ja, hoppas ni hittar nån bra lösning där Skrattande
  • Anonym (.)

    Är det ett problem att han ammar lite på morgonen? Kanske lättast att fortsätta några månader till, om du inte mår dåligt av det såklart.

  • Anonym (Inte välling)

    Vi gav aldrig våra barn välling. Eftersom det ökar risken för övervikt så skippade vi det. Med tanke på de problem som barn och unga idag har med övervikt och fetma så tycker jag det är tveksamt att ge barnen välling. Det finns ju bättre alternativ, från sex månader kan man börja introducera vanlig mat och komplettera med ersättning och lite barngröt. 

    Välling ökar risken för övervikt | Vårdfokus (vardfokus.se)
    Risk för övervikt hos femåringar som druckit välling som små - forskning.se
    Välling kan öka risken för fetma | SVT Nyheter
    Välling kan öka risken för övervikt - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio
    V
    älling är det stora problemet - Bild 1 (hb.se)

  • Anonym (Inte välling)
    Anonym (Inte välling) skrev 2024-05-13 10:43:41 följande:

    Vi gav aldrig våra barn välling. Eftersom det ökar risken för övervikt så skippade vi det. Med tanke på de problem som barn och unga idag har med övervikt och fetma så tycker jag det är tveksamt att ge barnen välling. Det finns ju bättre alternativ, från sex månader kan man börja introducera vanlig mat och komplettera med ersättning och lite barngröt. 

    Välling ökar risken för övervikt | Vårdfokus (vardfokus.se)
    Risk för övervikt hos femåringar som druckit välling som små - forskning.se
    Välling kan öka risken för fetma | SVT Nyheter
    Välling kan öka risken för övervikt - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio
    V
    älling är det stora problemet - Bild 1 (hb.se)


    Om man kan amma är det förstås ännu bättre än att komplettera med ersättning. Men välling behövs inte alls. Vi har aldrig gett våra två barn någon välling alls, och i de flesta länder i världen ger man inte välling. 
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Inte välling) skrev 2024-05-13 10:43:41 följande:

    Vi gav aldrig våra barn välling. Eftersom det ökar risken för övervikt så skippade vi det. Med tanke på de problem som barn och unga idag har med övervikt och fetma så tycker jag det är tveksamt att ge barnen välling. Det finns ju bättre alternativ, från sex månader kan man börja introducera vanlig mat och komplettera med ersättning och lite barngröt. 

    Välling ökar risken för övervikt | Vårdfokus (vardfokus.se)
    Risk för övervikt hos femåringar som druckit välling som små - forskning.se
    Välling kan öka risken för fetma | SVT Nyheter
    Välling kan öka risken för övervikt - Vetenskapsradion Nyheter | Sveriges Radio
    V
    älling är det stora problemet - Bild 1 (hb.se)


    Jag har som sagt inga barn, men låter inte det lite överdrivet? Välling? Barn rör på sig mycket, hur ofta ser du ett barn som sitter still? De dricker ju inte välling hela dagen. Det är inte som att de häller i sig cola och äter onyttigt hela dagarna.
  • Anonym (Inte välling)
    Anonym (Janne Max) skrev 2024-05-13 10:47:54 följande:
    Jag har som sagt inga barn, men låter inte det lite överdrivet? Välling? Barn rör på sig mycket, hur ofta ser du ett barn som sitter still? De dricker ju inte välling hela dagen. Det är inte som att de häller i sig cola och äter onyttigt hela dagarna.
    Det finns mycket forskning som visar att välling till små barn ökar risken för fetma vid både 18 månaders ålder och fem års ålder. Vi vet också att tidig fetma ofta följer med i vuxen ålder. Jag bifogade länkar där du kan läsa mer, om du vill.
  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Inte välling) skrev 2024-05-13 11:06:32 följande:
    Det finns mycket forskning som visar att välling till små barn ökar risken för fetma vid både 18 månaders ålder och fem års ålder. Vi vet också att tidig fetma ofta följer med i vuxen ålder. Jag bifogade länkar där du kan läsa mer, om du vill.
    Jag kollade en av artiklarna och det står att det handlar om stora volymer välling. Det kan man ju undvika. Gröt och pure var bättre. TS barn gillar tydligen gröt men inte direkt på morgonen. Välling var väl inte heller nån favorit. Måste ju finnas nåt bra alternativ där, men vad?
  • Anonym (Janne Max)

    Havredryck? Jag testade det ett tag och tyckte det var gott. Den vanliga är ju berikad med vitaminer och sånt. Inte så mättande som välling förstås.

Svar på tråden Istället för välling på morgonen