• Anonym (Mamma)

    Hur uppmärksamma studenten?

    Hur uppmärksammade du som förälder studenten under studentfirandet? 


    Höll du tal?
    Tipsrunda med frågor om studenten? 
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 


    Vad var lyckat? Några tips? 


    Jag känner att jag inte är så bra på att hålla tal. 

  • Svar på tråden Hur uppmärksamma studenten?
  • Anonym (Studenten)

    Mina föräldrar gjorde inget sånt alls, tacka gudarna. Hade de gjort något sånt hde jag gått och inte kommit tillbaka innan jg fick en ursäkt.

    Prata med ungdomen om vad hen skulle vara ok med. Om svaret är "inget", respektera det. 

  • Anonym (Krubb)

    På de studentmottagningar jag varit på har föräldrarna fixat mat. Mycket lyckat!

  • Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 00:10:56 följande:
    Hur uppmärksamma studenten?

    Hur uppmärksammade du som förälder studenten under studentfirandet? 


    Höll du tal?
    Tipsrunda med frågor om studenten? 
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 


    Vad var lyckat? Några tips? 


    Jag känner att jag inte är så bra på att hålla tal. 


    Alltså, vad som blir lyckat beror ju helt på studenten själv. Av mina fyra ungar är det en (vår äldsta) som velat ha hela paketet, så att säga, med typ allt det du skriver (utom tipsrundan). Tvåan ville ha mottagning med mat, men inget specifikt som handlade om just honom, och trean och fyran ville och vill inte ens ha någon mottagning. Så, som sagt: vad som blir lyckat beror på studenten själv. Förhoppningsvis känner ni föräldrar henom tillräckligt bra för att veta vad som kan gå hem; om inte får ni helt enkelt fråga - och, som nån annan skrev: respektera det svar ni får.

    Lycka till! 
  • Anonym (Gammal)

    Med tanke på att studentexamen inte existerar längre så vetekatten... studenterna måste ju vara i 75-årsåldern idag. Tungan ute

  • Mrs Green

    Vi har haft samma funderingar här, men dottern ville ha det så lugnt som möjlig, de är ändå igång och firar nästan ett dygn så när hon är hemma 2-3 timmar under tidig kväll ville hon mest ha mat och ta det lite lugnt. Vi kommer bjuda de närmaste och ordna lite enkel plockmat  

  • Anonym (litet)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 00:10:56 följande:
    Hur uppmärksamma studenten?

    Hur uppmärksammade du som förälder studenten under studentfirandet? 


    Höll du tal?
    Tipsrunda med frågor om studenten? 
    Fotocollage? 
    Bildspel?
    Annat? 


    Vad var lyckat? Några tips? 


    Jag känner att jag inte är så bra på att hålla tal. 


    Vi hade ett bildspel i bakgrunden, på TV:n i vardagsrummet. Så man kunde stanna till där och kolla när man ville. Musik som vi tyckte passade vårt barn till bildspelet.

    I övrigt så skålade vi, ett lite kort tal då, men bara typ bra jobbat, lycka till, inget långrandigt. Vårt barn hade inte velat det.

    Efteråt gjorde vi en fotobok med bilder från studentdagen som barnet fick under sommaren (när den var klar). 
  • Anonym (Mamma)

    Hen är normalt sett inte den som sticker ut och vill ha nåt extraordinärt på jul, födelsedag eller liknande. Men kan ändå uppskatta nåt lite extra ibland. Just när det gäller studenten (eller vad ni nu föredrar att kalla det, men jag tror alla fattar) går hen all in. Allt från bal till flak är tydligen superviktigt. 

    Dom jag varit på på senare år har hyrt stora tält och fyllt hela trädgården. Och föräldrarna har hållit väl förberedda tal, men det känner jag som sagt inte att jag är så bra på. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gammal) skrev 2024-05-13 05:42:55 följande:

    Med tanke på att studentexamen inte existerar längre så vetekatten... studenterna måste ju vara i 75-årsåldern idag. Tungan ute


    Och vad skiver du på inbjudan till släkten när ditt barn går ut gymnasiet? Eller du kanske inte tycker att nåt sånt är värt att fira?
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 18:55:27 följande:
    Och vad skiver du på inbjudan till släkten när ditt barn går ut gymnasiet? Eller du kanske inte tycker att nåt sånt är värt att fira?
    Inte studentfest iallafall.
    Till och med jag, som numera har vuxna barn är för ung för att ha kunnat tagit studenten.

    Skrev inga inbjudningar när det begav sig heller.
  • TvillingmammaVästgöte

    Vi bjöd på god mat, buffé med goda drycker, vin och bubbel. Vi bjöd in många, det var nog 40-50 som kom, så det blev festligt. 
    Vi dekorerade en hel del, det var trevligt.
    Vi gjorde studentplakat och mötte upp vid utspringet.
    De fick en fin studentpresent. 


    Mer än så gjorde vi inte, men det räckte !

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Gammal) skrev 2024-05-13 19:52:28 följande:
    Inte studentfest iallafall.
    Till och med jag, som numera har vuxna barn är för ung för att ha kunnat tagit studenten.

    Skrev inga inbjudningar när det begav sig heller.
    Men vad kallar du det för? Gå ut gymnasiet-fest? Med en gå ut tredje ring-mössa? Hade du ett sluta gymnasiet-plakat? Kanske köpte du en lång klänning till en "det begav sig"-bal?
  • Anonym (Också gammal)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 21:07:12 följande:
    Men vad kallar du det för? Gå ut gymnasiet-fest? Med en gå ut tredje ring-mössa? Hade du ett sluta gymnasiet-plakat? Kanske köpte du en lång klänning till en "det begav sig"-bal?
    Oavsett så har ju "gammal" rätt.
    Sen om dagens föräldrar till gymnasieungdomar vill kalla sina ungdomars gymnasieexamen för något det inte är så får ni väl göra det.

    Men någon student är det inte och det vet du också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Också gammal) skrev 2024-05-13 21:45:44 följande:
    Oavsett så har ju "gammal" rätt.
    Sen om dagens föräldrar till gymnasieungdomar vill kalla sina ungdomars gymnasieexamen för något det inte är så får ni väl göra det.

    Men någon student är det inte och det vet du också.

    Alltså jag har uppfattningen att efter att studentexamen avskaffades 1968 heter det studenten. Det är det ordet alla jag känner använder, men nyfiken på vilket ord man använder annars. Kanske gymnasieavslutning? 

  • Anonym (Studenten)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 18:50:34 följande:

    Hen är normalt sett inte den som sticker ut och vill ha nåt extraordinärt på jul, födelsedag eller liknande. Men kan ändå uppskatta nåt lite extra ibland. Just när det gäller studenten (eller vad ni nu föredrar att kalla det, men jag tror alla fattar) går hen all in. Allt från bal till flak är tydligen superviktigt. 

    Dom jag varit på på senare år har hyrt stora tält och fyllt hela trädgården. Och föräldrarna har hållit väl förberedda tal, men det känner jag som sagt inte att jag är så bra på. 


    Men bal och flak är inte en studentmottagning med 100% fokus på en enda student. Det är kul happenings med kompisarna. 

    Prata med ditt barn.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Studenten) skrev 2024-05-13 22:50:03 följande:
    Men bal och flak är inte en studentmottagning med 100% fokus på en enda student. Det är kul happenings med kompisarna. 

    Prata med ditt barn.
    Jag har gjort det nu. Hen säger att jag får göra allt det där om jag vill. Fick uppfattning att hen uppskattar allt. Ännu mer press på mig att hålla tal, vilket jag inte vill. Samtidigt vill jag att det ska bli nåt alldeles extra. Det är hen verkligen värd.
  • Anonym (Johanna)

    Min son tog studenten för två år sedan,  och han hade inte uppskattat det där med tal, bildspel och tipsrunda.   Han ville ha ett lugnt firande med sina vänner och familj hemma på altanen.   Så vi hade en matbuffé, efterrättbuffé, snacks, läsk, öl, cider vin och såklart pyntat med ballonger etc. 
    Blev väldigt lyckat, och precis som han ville ha det! 
    Det är så olika och individuellt, du känner din son bäst, och jag tycker att du ska fråga honom hur han önskar ha sitt studentfirande.
    Jag personligen hade tyckt att det var väldigt pinsamt och obekvämt om mina föräldrar gjorde tipsrunda och bildspel om mig när jag tog studenten.

  • Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 21:07:12 följande:
    Men vad kallar du det för? Gå ut gymnasiet-fest? Med en gå ut tredje ring-mössa? Hade du ett sluta gymnasiet-plakat? Kanske köpte du en lång klänning till en "det begav sig"-bal?
    Fullt befogade frågor! Jag är också nyfiken 😊
    Anonym (Också gammal) skrev 2024-05-13 21:45:44 följande:
    Oavsett så har ju "gammal" rätt.
    Sen om dagens föräldrar till gymnasieungdomar vill kalla sina ungdomars gymnasieexamen för något det inte är så får ni väl göra det.

    Men någon student är det inte och det vet du också.
    Haha va? Vaddå "vet"? De flesta av oss vet ju tvärtom att en av betydelserna av "student" är just 'person som avslutat gymnasieutbildning' (oavsett om den avlagt studentexamen eller inte), och att "ta studenten" i äldre tid betydde 'avlägga studentexamen', medan det numera betyder 'gå ut gymnasieskolan'...  vad baserar du ditt sk vetande på?
  • Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-13 23:40:19 följande:
    Jag har gjort det nu. Hen säger att jag får göra allt det där om jag vill. Fick uppfattning att hen uppskattar allt. Ännu mer press på mig att hålla tal, vilket jag inte vill. Samtidigt vill jag att det ska bli nåt alldeles extra. Det är hen verkligen värd.
    Hur är det med barnets far? Är han bättre på det där med tal? Finns det annars nåt syskon eller annan närstående som skulle kunna hålla tal? Eller skulle du kunna göra det i form av en bordsvisa i stället, som ni alla kan sjunga för studenten (om det är just själva framförandet du tycker är jobbigt, menar jag)? Sen är det ju inte nödvändigt ändå med just tal - jag är helt övertygad om att din unge kommer att tycka att allt ni gör är kanon, oavsett vad exakt det är 😊


  • Anonym (Också gammal)
    Anonym (Väldigt olika) skrev 2024-05-14 05:12:29 följande:
    Fullt befogade frågor! Jag är också nyfiken 😊
    Anonym (Också gammal) skrev 2024-05-13 21:45:44 följande:
    Oavsett så har ju "gammal" rätt.
    Sen om dagens föräldrar till gymnasieungdomar vill kalla sina ungdomars gymnasieexamen för något det inte är så får ni väl göra det.

    Men någon student är det inte och det vet du också.
    Haha va? Vaddå "vet"? De flesta av oss vet ju tvärtom att en av betydelserna av "student" är just 'person som avslutat gymnasieutbildning' (oavsett om den avlagt studentexamen eller inte), och att "ta studenten" i äldre tid betydde 'avlägga studentexamen', medan det numera betyder 'gå ut gymnasieskolan'...  vad baserar du ditt sk vetande på?
    Haha, ja du... det kan du ju fundera på.
    Man kan ju kalla det för kosläpp också. Eller något annat som man tycker passar.
    För någon "student" är inte. Även om du önskar det.
  • Anonym (Väldigt olika)
    Anonym (Också gammal) skrev 2024-05-14 05:28:39 följande:
    Haha, ja du... det kan du ju fundera på.
    Ja, det kan jag så klart, men det hade varit roligare att få veta 😊 Du har ju inga problem med att förklara andra saker för oss (som vad en inte längre giltig definition av "student" är, till exempel), så varför vill du inte dela med dig av vad du kallar studentfest, studentmössa och studentplakat? Om du hade gjort det hade du ju bidragit med nåt intressant och potentiellt underhållande.
    Anonym (Också gammal) skrev 2024-05-14 05:28:39 följande:
    Man kan ju kalla det för kosläpp också. Eller något annat som man tycker passar.
    För någon "student" är inte. Även om du önskar det.

    Nä, du säger det. Jag är fortfarande nyfiken på vad du baserar detta på - vad är din källa/dina källor? För du slänger väl inte bara ur dig saker utan att ha belägg för det? 
Svar på tråden Hur uppmärksamma studenten?