• Anonym (Lotta)

    Försöker lämna våldsam relation

    Jag försöker nu lämna den våldsamma relation jag haft några år. Han har haft tendenser sedan start, men alltid varit ångerfull och sökt hjälp och försökt sluta med det som skadat mig. Det är främst psykiskt, men också vid nåra tillfällen fysiskt, då han dragit i mig, puttat mig. 
    För några veckor sedan hände det igen. Han försökte knuffa ut mig och kallade mig olika förnedrande saker. Jag åkte hem och har inte åkt tillbaka. Han anser inte att han gjort något fel. Utan tycker att jag är den dåliga som inte svarat i telefon när han försökt ringa. De första veckor har gått ganska bra. Jag har tydligt förklarat för honom på sms att jag inte tänker ha kontakt med honom så länge han är våldsam eller hotfull och så länge han inte är ångerfull och tar tag i sina problem. Han har bara ignorerat det och skyllt på mig. Men så nu idag, när jag inser att jag blivit försämrad i min kroniska sjukdom, blir jag rädd och behöver stöd, smsar jag honom. Han är mest bara elak. Och jag bara fortsätter skriva och tiger och ber om stöd. Jag inser att det inte var så lätt att lämna. Jag vill inte vara med om våldet längre, men jag vill inte heller vara utan honom. Jag känner mig svag och fast. 
    Ni som lyckats lämna dessa våldsamma relationer, har ni tips på vad jag ska göra? Jag har jobb. Inga vänner att prata om det här med dock. 

  • Svar på tråden Försöker lämna våldsam relation
  • Evalenabena

    Oj, ja vilken knepig situation. desvärre blir inte din situation bättre när du inte har något att prata med. hur kommer det sig att du inte har någon att prata med?

    Jag ställer gärna upp på att prata om du skulle behöva det<3
    Jag är genuin. Skicka ett PM till mig

    Du har hamnat i en beroende ställning, vilket din partner vet om och nyttjar. Jag vet att det inte är så enkelt som att bara lämna, för annars hade du inte skrivit denna tråd.  Kanske tror du att du är mer ensam än vad du redan är, det kan vara så enkelt som att din partner har sett till att du ska vara ensam och inte ha någon att vända dig till, vilket gör att du blir extra utsatt.

    Man kan också vända sig till sin kommun. Det brukar vara ett stort och svårt steg att ta, men du ska veta att möjligheten finns.<3

  • Anonym (Vet hur det kan vara)

    Det är svår sits för dig.Det blir som normalisering hans beteende tyvärr.Du ska tänka på din egen bästa .Vad ger han till dig när han beter sig illa?Han kommer inte sluta tyvärr .Var rädd om dig .Du behöver stöd någon annanstans .

  • Anonym (Kollega?)

    Du har ingen kollega du kan prata med? Om inte annat så kan du vända dig till familjerådgivningen och boka enskilt samtal för stöd. Alternativt ring närmaste kyrka. 

    Du behöver stöd, skaffa det. Kram!

  • Anonym (lena)

    Kontakta kvinnojour, du kan prata med dem. Vet inte var du bor men det finns kvinnojour i måga olika städer. Det finns också kvinnofridslinjen, du kan ringa och prata med dem, telefonnumer 020505050. Du kan kontakta vårdcentral och säga att du behöver träffa psykolog eller samtalsterapeut. 
    Det blir bättre om några månader. 

  • Soligakatten

    Ja jag har ett jättebra tips! 
    Vänd om och gå aldrig tillbaka. Du riskerar ditt liv, hälsa och välbefinnande om du stannar, vilket 95% av kvinnorna gör. Snälla var drn kvinnan som lämnar redan nu, han håller på att knäcka dig, du kommer bli mer och mer intrasslad i detta. 
    Nej du älskar inte honom
    Nej han behöver inte dig
    Nej du behöver inte det
    Nej det är inte ok att han snäll ibland.
    Sluta göra detta mot dig själv. Jag var fast i många jävla år, speciellt psykiskt. Jag LEVDE inte längre, mitt liv fanns inte. Allt handlade om honom. Vad han kände, vad han behövde. Nu är jag 40år och har äntligen börjat leva mitt liv, precis som jag vill. Är ute och reser och gör roliga saker. Nu fattar jag vad jag gått miste om i 20år.

  • Anonym (Nattuggla)

    Han kommer aldrig förändra sig. Hade han kunnat förändra sig så hade han gjort det vid det här laget. Det går bara inte. 

    Han kommer aldrig kunna vara den mannen du behöver och förtjänar. 

Svar på tråden Försöker lämna våldsam relation