• Anonym (ADD)

    Ångest av ADHD-medicin?

    Hej,

    har stått på concerta 36mg i ca 10 år pga ADD, blev gravid, slutade samma dag som jag plussade och höll därefter uppe med medicinen tills barnet var ca 1,5 år.

    innan uppehållet har det inte varit några problem/biverkningar alls, men nuförtiden har jag mycket lättare att få ångest rent generellt och jag börjar misstänka medicinen.

    Höll uppe en vecka när jag var bortrest på semester och hade då ingen ångest alls.

    Hade gärna slutat med medicinen men har otroligt svårt att koncentrera mig på jobbet utan den. Någon mer som upplevt detta? Kan man byta medicin eller bör man sluta?

  • Svar på tråden Ångest av ADHD-medicin?
  • Anonym (Frida)

    Det är inte alls ovanligt att kvinnor svarar bra på concerta när man är yngre för att sedan få ångest av preparatet.
    Då kan det vara dags att byta till något annat preparat.  om du tar upp detta med läkaren så kan denne ändra recept samma dag som du kontaktar mottagningen. Den biverkan som du har drabbats av är väldigt vanlig.

  • Anonym (Emma)

    Äter concerta 54 mg sen ett halvår pga adhd. Jag upplever ökat fokus vilket är bra för min del, men även en del glädjerus - och en del ångest när medicinen går ur. 

    Har trappat ner från daglig medicinering till enbart en - två gånger i veckan på grund av biverkningarna. Tar den vid ?viktigare? tillfällen på jobbet, typ möten där fokus krävs längre tid eller administrativa uppgifter.

Svar på tråden Ångest av ADHD-medicin?