• Anonym (Hjälp)

    Hur hjälper man en alkoholist

    Hej,

    Min pappa är alkohlist men vill inte inse det själv. Hur hjälper jag honom på bästa sätt? Jag måste hjälpa honom och få honom att sluta. Så kommentarer om att han måste inse det själv undanbedes. Finns det tips på någon form av terapi?

  • Svar på tråden Hur hjälper man en alkoholist
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-11 18:54:41 följande:

    Kommer han på varför så är det kanske lättare att sluta. Men han måste komma på det isåfall.


    Han vet varför, hans uppväxt har inte varit den lättaste. Men det verkar inte spela någon roll. Han dricker inte för att det är gott, utan för att bli full.
  • Anonym (Hjälp)

    Det är både sorg och ångest 


    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-11 18:52:51 följande:

    Sen kan du påpeka att det är farligt också för hälsan osv. Fråga honom Varför han dricker. För oftast finns det säkert en anledning. Fråga om han vet varför. Vet han inte så får han fundera. Det är kanskw något kan försöker döva. En ensamhet eller sorg? Oro eller ångest? Kan ju vara vad som. 


    Men, som sagt . Inte ditt ansvar 


  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-11 18:51:35 följande:

    Först och främst kan du tyvärr inte göra så mycket om inte han själv vill eller förstår att han behöver sluta. Du ska inte ta ansvar över honom.


    Har själv tagit alldeles för mycket ansvar för mina föräldrar, slitit sönder mig själv mer eller mindre. Men av andra anledningar. Ångrar inte det på så vis. Men nu i efterhand skulle jag inte ha gjort det vissa gånger när jag själv mådde skit. Så tänk efter först bara så du är noga med att du verkligen orkar och har energi över till det. Man har ingen skyldighet som barn att ta hand om sina föräldrar, så är det bara. Sen vill man kanske, det är en annan sak. Men bra att ha det i bakhuvudet. 


    Men mitt tips är att iallafall inte säga saker som att han bara Måste sluta osv. Det kommer inte funka ändå. Prata lugnt. Säg att Du är orolig. Att Han gör sitt barn orolig. Fråga om han kan dra ned på det/sluta för Din skull. Fråga om han kan ta hjälp av tex vården eller soc. Gör en anonym orossnmälan hos soc. Det gjorde jag på min mamma och min morbror. Min morbror var alkis. Han har fått hjälp nu. Super en del än, men iallafall fått hjälp för det. Det är väl mina tips iallafall.


    Förstår helt vad du säger. Känner bara att jag inte kan ge upp just nu. Har sån ångest över det och vill så gärna göra något. Annars blir det att jag inte kan ha en relation till min pappa och jag vill verkligen ha det.
  • Anonym (Min pappa också)

    Det bästa du kan göra för att hjälpa honom är att ställa krav och inte låtsas som ingenting. Var tydlig med dina gränser och säg ifrån. Har du inte pratat med honom om hans drickande är det såklart första steget. Det sämsta du kan göra är att underlätta hans drickande genom att bortförklara och täcka upp för honom. Räkna inte med att du lyckas min pappa valde tyvärr spriten framför mig. 

  • Censur

    Ring socialtjänsten och orosanmäl.
    Sök samtalsstöd för dig själv.
    Läs på om medberoende.

    Ta ett allvarligt samtal med din pappa. Säg att du älskar honom, men att han inte är välkommen att höra av sig mer förrän han slutar dricka. Håll fast vid det. Har du syskon så försök få dem på samma båt som du. Printa ut papper med telefonnummer han kan ringa:

    AA-möten i er kommun
    Stödenheten på socialtjänsten för drogmissbruk
    + eventuell kontaktperson där
    Psykiatrin inriktning missbruk
    Akutpsykiatrin
    2 eller fler behandlingshem

    Stor kram, vet hur svårt det är. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Min pappa också) skrev 2024-05-11 20:09:22 följande:

    Det bästa du kan göra för att hjälpa honom är att ställa krav och inte låtsas som ingenting. Var tydlig med dina gränser och säg ifrån. Har du inte pratat med honom om hans drickande är det såklart första steget. Det sämsta du kan göra är att underlätta hans drickande genom att bortförklara och täcka upp för honom. Räkna inte med att du lyckas min pappa valde tyvärr spriten framför mig. 


    Tack! Jag försöker göra den ändringen nu. Har i 35 år bara varit arg försvarat och sen glömt. Innerst inne vet jag att det är de som kommer hända mig också och har hänt många gånger att han valt spriten framför oss din familj, jag är bara inte redo att acceptera det än.
  • Anonym (Hjälp)
    Censur skrev 2024-05-11 20:14:25 följande:

    Ring socialtjänsten och orosanmäl.
    Sök samtalsstöd för dig själv.
    Läs på om medberoende.

    Ta ett allvarligt samtal med din pappa. Säg att du älskar honom, men att han inte är välkommen att höra av sig mer förrän han slutar dricka. Håll fast vid det. Har du syskon så försök få dem på samma båt som du. Printa ut papper med telefonnummer han kan ringa:

    AA-möten i er kommun
    Stödenheten på socialtjänsten för drogmissbruk
    + eventuell kontaktperson där
    Psykiatrin inriktning missbruk
    Akutpsykiatrin
    2 eller fler behandlingshem

    Stor kram, vet hur svårt det är. 


    Tack så hemskt mycket för tipsen!
  • Anonym (Min pappa också)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-05-12 08:34:12 följande:
    Tack! Jag försöker göra den ändringen nu. Har i 35 år bara varit arg försvarat och sen glömt. Innerst inne vet jag att det är de som kommer hända mig också och har hänt många gånger att han valt spriten framför oss din familj, jag är bara inte redo att acceptera det än.

    Låt det ta den tid det tar. Jag tyckte det var hjälpsamt att gå på AA möten för anhöriga, jag ringde deras stödlinje en gång och gick på två möten. Man fick alla möjliga perspektiv och höra hur andra gjort. Sen tog jag hjälp av vänner som inte kände min pappa. Det finns en organisation som heter Al Anon också men jag kände inte att de var för mig. Jag förstår att det är tungt för dig just nu och lider med dig. Hjärta

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-05-12 12:20:25 följande:

    Hur ska du göra nu i fortsättningen?


    Jag vet inte.. först tänkte jag att jag skulle vara stöttande prata lite om hur det påverkar mig samtidigt som jag är hård. Han drack för mycket en dag och blev otroligt full. Han bad om ursäkt och sa att han skämdes. Jag såg det som en vändning för jag han har aldrig bett om ursäkt förr. Han drack dessutom inte den helgen, sen efter några dagar så kändes det som att allt han sa var en lögn och vi bråka. Nu har han iallfall sagt att han inte ska dricka men är surig och pratar inte så mycket med mig. Någonstans känner jag redan nu att jag börjar skita i, det är jag som är barnet. Det är min barndom hab har förstört... Så nu tänker jag att jag bara får se hur han gör och är han besvärlig så får jag nog bara kapa kontakten.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Min pappa också) skrev 2024-05-12 13:16:34 följande:

    Låt det ta den tid det tar. Jag tyckte det var hjälpsamt att gå på AA möten för anhöriga, jag ringde deras stödlinje en gång och gick på två möten. Man fick alla möjliga perspektiv och höra hur andra gjort. Sen tog jag hjälp av vänner som inte kände min pappa. Det finns en organisation som heter Al Anon också men jag kände inte att de var för mig. Jag förstår att det är tungt för dig just nu och lider med dig.  // Hjärta


    Tack så jättemycket ska kolla upp der, tror jag behöver söka stöd för mig själv. ❤️❤️
Svar på tråden Hur hjälper man en alkoholist