• Anonym (Miljöångest)

    Vågar jag skaffa barn?

    Jag lider av enorm klimatångest som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Jag är så orolig för hur världen kommer vara i framtiden. Mitt i allt detta vill min sambo skaffa barn. Jag vill men ändå vill jag inte. Vilken värld kommer barnet få leva i? Massvält, flykt, väderkatastrofer. Allt vi ser nu är bara börja. För vems skull skaffar jag barnet? Är det en egoistisk handling med att uppleva föräldraskapet?

  • Svar på tråden Vågar jag skaffa barn?
  • Fjäril kär

    Börja med att sluta skrämma upp dig med propaganda. Ja det händer skit i världen men det har det alltid gjort. Men att det poff händer något i Sverige om 70 år är föga troligt. Och krig kommer det alltid vara nånstans på jorden oavsett hur många barn som föds eller inte. Det blir ju inte automatiskt fred eller avstannad klimatkris för att du avstår barn. Det är inte så det funkar. 

    Läs istället på genom rätt nyhetskällor runt om i världen om kriget, klimatet och annat . Ja det är kris på sina håll men inget som är direkt hot mot din personliga existens dom närmaste 70 åren. 

  • Anonym (Qr)

    Nej, låt bli. Är man så lättlurad och labil att man går på all sjuk propaganda och dessutom får ångest för det så är barnaskaffande inget man bör ägna sig åt.

  • Anonym (O)

    Det är väl självklart att inte kriserna avstannar för att ta inte skaffar barn, det är ju inte det det handlar om - snarare om man kan motivera sig själv till att sätta barn till världen när den ser ut som den gör. Själv har jag avstått då jag inte har samma positiva tro på framtiden som du har, Fjäril. Jag tror att vi kommer att se enorma förändringar inom de när 70 åren. Men jag hoppas innerligen att jag har fel!

  • Anniepannie92

    Men snälla människa skärp till dig.

    Media är en stor bransch, vet du vad de tjänar pengar på? Att skrämmas. 


    Skaffa en hobby. Typ segling. Finns fina sjöar i Sverige. Och nej inga barn, skaffa en hund eller katt. 

Svar på tråden Vågar jag skaffa barn?