• Anonym (MC)

    Utrustning till MC förare

    Hej!
    Jag ska skaffa MC kort. Men vad kommer man behöva (och faktiskt använda) för utrustning. Jag kommer främst köra till/från jobbet cirka 3 mil enkel väg samt köra till stugan ca 15 mil enkel väg. Kommer väl säkerligen göra någon form av utflykt osv också. Kommer främst vara min 12-åriga son som åker med.
    Men vad behöver man för utrustning? Är verkligen en djungel. Vad behöver man för skyddsutrustning? Speciella kläder? Skor? Handskar? Hur pratar man med varandra under färd?
    Ge mig alla tips!

  • Svar på tråden Utrustning till MC förare
  • Fjäril kär

    Rekommenderar kevlarjeans med skydd vad gäller byxor och jacka. Perfekt varma sommardagar.  För regn och lite kallare väder ett Goretex-mc-ställ 

    Det finns hjälmar med Bluetooth som kan användas med app för att kunna prata med varandra.  Sen finns det lösa mickar/snäckor att använda också . Det handlar nog mer om vad man tycker känns smidigt att använda. 

    Jag kör i kängor med stålhätta. Inget måste men jag tycker det är skönt med den säkerheten om man fastnar eller får hojen på sig, den kan ju välta från stödet också om man parkerar snett osv och dom väger väldigt mycket.  

    Handskar med förstärkta insider av händerna . Det är händerna man tar emot sig med om man kör omkull. Jag har skinnhandskar med extra tjock insida. 

Svar på tråden Utrustning till MC förare