• Solstjärna96

    Inget foster på VUL 8+3

    Hej Jag har mycket oro och vill veta om någon har varit i samma situation.
    jag har tidigare haft 1 utomkvedshavandeskap samt två MA. jag har testat positivt igen och min senaste mens var 17/3. Enligt beräkningar är jag i v 8+3 men vet dock inte när jag hade ÄL men brukar ha regelbunden mens med ca 33 dagars menscykel och hade idag 5/8 VUL. De kunde inte se något foster alls men där fanns en liten hinnsäck men inget foster eller hjärtslag kunde hon se men det kändes som att hon konstaterade det väldigt snabbt efter ca 1 min. Nu har jag fått en tid om 12 dagar och jag är mycket orolig för ytterligare ett till missfall. förövrigt Har jag inte haft några blödningar vilket jag haft mina tidigare graviditeter. jag tog dessutom ett nytt test igår och jag fick ett tydligt streck efter några sekunder. Läkaren sa att det kan va så att man har räknat fel på veckan eller att fostret slutat utveckla sig i tidigt skede och därav inga hjärtslag eller foster syntes på VUL.

  • Svar på tråden Inget foster på VUL 8+3
  • Anonym (Hoppas)

    Förstår verkligen oron av att vara gravid efter missfall ❤️ Jag räknade att du bör vara i 7+3 enligt sista mensen. Men du kan också haft ägglossning lite senare än cd 14, omkring cd 21 istället och då är graviditeten inte längre än 6+3 istället eller något kortare ändå. Och isåfall är det inte alls konstigt att inget foster syntes! Ber för att du får se en liten böna om 12 dagar 🙏💕

  • Solstjärna96
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-08 17:56:00 följande:

    Förstår verkligen oron av att vara gravid efter missfall ❤️ Jag räknade att du bör vara i 7+3 enligt sista mensen. Men du kan också haft ägglossning lite senare än cd 14, omkring cd 21 istället och då är graviditeten inte längre än 6+3 istället eller något kortare ändå. Och isåfall är det inte alls konstigt att inget foster syntes! Ber för att du får se en liten böna om 12 dagar 🙏💕


    Tack så mycket för din input❤️ jag känner mig lite lugnare efter din kommentar 🙏🏻
  • Solstjärna96
    Anonym (Hoppas) skrev 2024-05-08 17:56:00 följande:

    Förstår verkligen oron av att vara gravid efter missfall ❤️ Jag räknade att du bör vara i 7+3 enligt sista mensen. Men du kan också haft ägglossning lite senare än cd 14, omkring cd 21 istället och då är graviditeten inte längre än 6+3 istället eller något kortare ändå. Och isåfall är det inte alls konstigt att inget foster syntes! Ber för att du får se en liten böna om 12 dagar 🙏💕


    Tack så mycket för din input❤️ jag känner mig lite lugnare efter din kommentar 🙏🏻
  • Anonym4848
    Solstjärna96 skrev 2024-05-08 18:52:11 följande:
    Tack så mycket för din input❤️ jag känner mig lite lugnare efter din kommentar 🙏🏻
    Hur gick det sen? ❤️
  • IamGabs

    Hur har det gått för dig? 


    Jag är inte i samma situation, men liknande. På vul 8+3 såg man ett foster men inget tydligt slående hjärta. Jag är väldigt säker på när jag hade äl samt blev befruktad, men givetvis inte datum då det fäste. Har ett återbesök inbokat men kommer nog hinna bli galen innan dess. Känslomässig bergochdalbana att inte veta vad som pågår där inne! Inga blödningar och fortsatta symptom och molvärk. 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-08 19:23:04 följande:

    Hur har det gått för dig? 


    Jag är inte i samma situation, men liknande. På vul 8+3 såg man ett foster men inget tydligt slående hjärta. Jag är väldigt säker på när jag hade äl samt blev befruktad, men givetvis inte datum då det fäste. Har ett återbesök inbokat men kommer nog hinna bli galen innan dess. Känslomässig bergochdalbana att inte veta vad som pågår där inne! Inga blödningar och fortsatta symptom och molvärk. 


    Jag undrade också, men gå kan ju vi kanske stötta varann iaf!

    Jag har också koll på vilket samlag det var som "tog" och plussade 14 dagar efter.
    Var på VUL 7+1 och såg inget foster, hinnsäck och gulesäck såg ut att vara i v. 5+nånting. Fick återbesök 10 dagar senare, vilket var igår i v 8+5. Vidrig väntan verkligen, och då tycker de att det växt så mycket det ska och ser ut att vara i v. 6+ med hjärtslag. Fattar ingenting, kan ju aldrig bli friskt när det ligger 2 veckor efter?! Så denna sjukt jobbiga väntan igen till på fredag nästa vecka. Har haft 2 st småblödningar med en vecka emellan vilket jag inte haft under tidigare graviditeter. 

    Vet hur jobbigt det känns! När har du återbesök?
  • IamGabs
    Anonym4848 skrev 2024-06-08 19:44:32 följande:
    Jag undrade också, men gå kan ju vi kanske stötta varann iaf!

    Jag har också koll på vilket samlag det var som "tog" och plussade 14 dagar efter.
    Var på VUL 7+1 och såg inget foster, hinnsäck och gulesäck såg ut att vara i v. 5+nånting. Fick återbesök 10 dagar senare, vilket var igår i v 8+5. Vidrig väntan verkligen, och då tycker de att det växt så mycket det ska och ser ut att vara i v. 6+ med hjärtslag. Fattar ingenting, kan ju aldrig bli friskt när det ligger 2 veckor efter?! Så denna sjukt jobbiga väntan igen till på fredag nästa vecka. Har haft 2 st småblödningar med en vecka emellan vilket jag inte haft under tidigare graviditeter. 

    Vet hur jobbigt det känns! När har du återbesök?

    Åh vilka fantastiska nyheter! Då är vi verkligen i liknande sits och måste haft typ samma beräknade bf fram tills ul-förvirringen. Härligt att höra det lilla hjärtat!!! Jag var som sagt på ul i veckan och var då beräknad ca 8+3. Där fanns ett foster men inget tydligt hjärta vilket man absolut ska kunna se i den veckan. Hon sa dock att jag var svårundersökt och att fostret kan ?gömma sig?. Idag 9+0 och återbesök 17/6, då beräknad i 10+2. 


    Din bebis är alltså 2 veckor mindre än beräknat? Efter all sökning nu efter mitt ul har jag läst att det kan ta upp till 13 dagar innan det fäster. Kan det förklara förskjutningen? 


    Jisses jag kände att det väcktes ett litet hopp nu! 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-08 20:16:04 följande:

    Åh vilka fantastiska nyheter! Då är vi verkligen i liknande sits och måste haft typ samma beräknade bf fram tills ul-förvirringen. Härligt att höra det lilla hjärtat!!! Jag var som sagt på ul i veckan och var då beräknad ca 8+3. Där fanns ett foster men inget tydligt hjärta vilket man absolut ska kunna se i den veckan. Hon sa dock att jag var svårundersökt och att fostret kan ?gömma sig?. Idag 9+0 och återbesök 17/6, då beräknad i 10+2. 


    Din bebis är alltså 2 veckor mindre än beräknat? Efter all sökning nu efter mitt ul har jag läst att det kan ta upp till 13 dagar innan det fäster. Kan det förklara förskjutningen? 


    Jisses jag kände att det väcktes ett litet hopp nu! 


    Ja va sjukt att vi ligger så nära varann också!
    Jag var så inställd på att det skulle se likadant ut som förra veckan och hade liksom förlikat mig med det så känner mig helt rådvill nu, fattar ingenting. Vet liksom inte om jag är gravid fast jag tydligen är det? Men ok, då ska du dit 3 dagar efter mig så då hinner du ju se hur det gick för mig innan..

    Till mig sa de inte att JAG var svårundersökt, men de (de var 2 läkare då den första ville att en till skulle kolla), tyckte verkligen att det var svårt att se. Grävde runt med den där staven som bara den så vet inte?

    De sa inte exakt men v. 6+nånting så ja typ 2 veckor efter. Jo de försökte ju också säga att man vet inte, och det kan ta tid innan det fäster osv men isåfall skulle jag ju testat positivt typ dagen efter det fäste?

    Härligt att du fick hopp! Jag känner typ bara ångest och att detta aldrig kommer gå och då vill jag ju veta det så fort som möjligt. Helt fel inställning jag vet haha
  • IamGabs

    Ja men exakt samma här angående plussningen! Jag plussade på äl+11 eller 12, så så jäkla långt efter kan jag ju inte ligga. 


    Åh jag har haft samma inställning som du fram tills typ idag. Jag tror det är lite för att skydda sig själv och förbereda sig mentalt på besvikelse. Känner dock att jag kommer bli jättebesviken oavsett om det visar sig att det inte ser bra ut. Det går liksom inte förbereda sig på det. 


    Känner igen det där med staven. Jag blev typ desperat i jakt på en bra bild så jag ville typ att de bara skulle köra runt mer och vinkla den 90 grader om det så behövdes 😂


    Nu får vi stå ut i veckan då. Men mycket talar väl för att det ser bra ut för dig? Du har ju sett ett hjärta! 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-08 20:40:46 följande:

    Ja men exakt samma här angående plussningen! Jag plussade på äl+11 eller 12, så så jäkla långt efter kan jag ju inte ligga. 


    Åh jag har haft samma inställning som du fram tills typ idag. Jag tror det är lite för att skydda sig själv och förbereda sig mentalt på besvikelse. Känner dock att jag kommer bli jättebesviken oavsett om det visar sig att det inte ser bra ut. Det går liksom inte förbereda sig på det. 


    Känner igen det där med staven. Jag blev typ desperat i jakt på en bra bild så jag ville typ att de bara skulle köra runt mer och vinkla den 90 grader om det så behövdes 😂


    Nu får vi stå ut i veckan då. Men mycket talar väl för att det ser bra ut för dig? Du har ju sett ett hjärta! 


    Absolut är det för att skydda sig, jag har haft en missed abortion innan första barnet så vet ju hur det går till så att säga. Men jag har också vänt mina tankar till att typ bli lite "glad" om det skiter sig - då får jag nämligen börja snusa igen (är ju skitjobbigt att ha slutat). Så tänker liksom åh men på fredag kväll ska jag dricka vin och snusa som bara den haha skulle ju såklart 100 gånger hellre vara gravid men du förstår. Så det värsta är ju att inte veta, nu får,jag,ju varken glädjas över graviditeten eller snusa liksom.

    Haha samma här, de bara "säg till om det känns obehagligt", jag "äsch, kööör bara!"

    Ja vi får ta en dag i taget och försöka tänka bort det så mycket det går. Jag vet inte om det gör det? Läst många många trådar om liknande och känns som att majoriteten går dåligt ändå. Iallafall bland de som har koll på sin cykel som jag. Men helst av allt vill jag bara VETA. Så värsta på fredag vore nästan att fortfarande inte få ett klart besked faktiskt.
  • IamGabs

    Skönt ändå att du kan tänka så. Jag vet inte vad för positivt jag kan hitta med att det inte gått vägen. Typ att det iallafall tog sig och att vi kanske kan bli gravida igen om jag orkar gå igenom detta igen. Har mått pyton nu i snart 1,5 månad och det tär. 


    Äsh är det så? Jag är nog en sann optimist som söker och hänger upp mig på solskenshistorierna 🙊. Ja det enda men verkligen vill ha är svar. Jag var faktiskt på två ul tidigare i veckan. Efter det första, som gjordes på magen, trodde jag att det andra, vaginalt, skulle ge mig ett tydligare besked. Men icke. Känns lättare att ta ett negativt svar än att hållas i ovetskap flera dagar. 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-08 21:45:48 följande:

    Skönt ändå att du kan tänka så. Jag vet inte vad för positivt jag kan hitta med att det inte gått vägen. Typ att det iallafall tog sig och att vi kanske kan bli gravida igen om jag orkar gå igenom detta igen. Har mått pyton nu i snart 1,5 månad och det tär. 


    Äsh är det så? Jag är nog en sann optimist som söker och hänger upp mig på solskenshistorierna 🙊. Ja det enda men verkligen vill ha är svar. Jag var faktiskt på två ul tidigare i veckan. Efter det första, som gjordes på magen, trodde jag att det andra, vaginalt, skulle ge mig ett tydligare besked. Men icke. Känns lättare att ta ett negativt svar än att hållas i ovetskap flera dagar. 


    Jo men så tänker jag med! Hellre också att det är nåt fel på fostret fast kroppen försöker bevara det än tvärtom, att kroppen gör sig av med ett friskt foster. Jobbigt att du också mår pyton, du mår illa alltså? Är det första barnet?

    Och jag är en sann pessimist 🙈 eller jag är lite varannan dag typ, ibland tänker jag "men det är klart att detta kommer gå bra?", och ibland "klart detta går åt skogen, det är ju givet". 

    Så är det sannerligen, varje dag känns som en vecka i denna jäkla limbo.
  • IamGabs

    Jag känner nog också olika varannan dag, men i grunden vill jag ha hopp även om jag idag vaknade och ba ?men gud varför inbillar jag mig?!?. 


    Det är min andra graviditet. Jag har ett barn på 6 år och när jag var gravid med honom väntade jag tvillingar, men förlorade den ena. Har alltså på sätt och vis gått igenom ma, men då ändå fortsatt graviditeten och kan därför inte jämföra detta med då. 


    Förstod det som att du har barn sedan innan ☺️. Hur många? Har du varit gravid många gånger? 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-09 06:39:57 följande:

    Jag känner nog också olika varannan dag, men i grunden vill jag ha hopp även om jag idag vaknade och ba ?men gud varför inbillar jag mig?!?. 


    Det är min andra graviditet. Jag har ett barn på 6 år och när jag var gravid med honom väntade jag tvillingar, men förlorade den ena. Har alltså på sätt och vis gått igenom ma, men då ändå fortsatt graviditeten och kan därför inte jämföra detta med då. 


    Förstod det som att du har barn sedan innan ☺️. Hur många? Har du varit gravid många gånger? 


    Ja men precis så känner jag med, "hur kan jag inbilla mig?"

    Åh förstår, vilken tur att han kämpade sig kvar! Hjärta Hur kom det sig att du gjorde tidigt ultraljud nu?

    Precis, har ett barn 2,5 år och ett MA innan dess. Så inte så många gånger. Börjar bli lite till åren så man är ju lite orolig att det inte ska gå en gång till...
  • IamGabs

    Bara ren nyfikenhet och generell oro sådär. Kanske att förra graviditeten och det som hände då bidrog också. Hade dock ingen känsla för att det kunde vara något tokigt nu. Har mått fruktansvärt illa och daglig molvärk sedan plus. Varför gjorde du ett tidigt ul? ☺️


    Hur gammal är du? ☺️ Har du haft lätt att bli gravid eller har det tagit lite tid? 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-09 08:35:01 följande:

    Bara ren nyfikenhet och generell oro sådär. Kanske att förra graviditeten och det som hände då bidrog också. Hade dock ingen känsla för att det kunde vara något tokigt nu. Har mått fruktansvärt illa och daglig molvärk sedan plus. Varför gjorde du ett tidigt ul? ☺️


    Hur gammal är du? ☺️ Har du haft lätt att bli gravid eller har det tagit lite tid? 


    Förstår, känns ju så galet länge att gå till KUB och inte ens veta om det finns något därinne. Jag är en orolig person i grunden men efter förra MA:t skulle jag absolut inte kunna strunta i tidigt UL. Jag hade bokat ett privat den här gången i v. 8+3 men sen fick jag ju blödning som gjorde att jag fick tid på sjukhuset där i v. 7+1.

    38 år. Varken eller tror jag, tog väl ca 6 månader innan MA:t, sen blev jag gravid med dottern direkt efter skrapningen. Och nu försökt sen i november typ när detta plusset kom. 
    Du då?
  • IamGabs

    Ja det är långa veckor fram till kub. Med sonen blev jag inte ens erbjuden kub eller något innan rul. Därav valde vi att göra ett tidigt ul. 

    31 år är jag. Jag har haft en sådan tur och blivit gravid på första försöket båda gångerna. Det är jag otroligt tacksam över och inget jag tar förgivet håller i sig om vi skulle behöva försöka igen. 

    Har ni berättat för graviditeten för någon? 

  • Anonym4848
    IamGabs skrev 2024-06-09 10:18:43 följande:

    Ja det är långa veckor fram till kub. Med sonen blev jag inte ens erbjuden kub eller något innan rul. Därav valde vi att göra ett tidigt ul. 

    31 år är jag. Jag har haft en sådan tur och blivit gravid på första försöket båda gångerna. Det är jag otroligt tacksam över och inget jag tar förgivet håller i sig om vi skulle behöva försöka igen. 

    Har ni berättat för graviditeten för någon? 


    Men oj, så imponerad av de som går och väntar ända till RUL! Läste min mammas journal från när hon var gravid med mig. Då fick hon ett ultraljud, i v. 31, för att utesluta tvillingar då hon själv är tvilling och SF-måttet växte så fort. Lite andra tider!! Och hennes mamma visste inte att det var tvillingar förrän under förlossningen. Vi är rätt bortskämda nuförtiden ändå.

    Åh va skönt ändå att veta att det förmodligen finns fler chanser ändå, oavsett hur detta går eller om ni vill ha fler barn sen?

    Jag har berättat för min syster, och några vänner då det blev oundvikligt då de var med när jag började blöda. Jag fick ju panik. Vi väntade rätt länge att berätta för någon förra gången också, men ett par stycken är skönt tycker jag så man har någon att ventilera med. 

    Har ni berättat för någon?
Svar på tråden Inget foster på VUL 8+3