• Anonym (Wiho)

    Känner mig ful och tjock

    Hej! ?Gammal? ätstörd här. Förstår ju att man går upp i vikt när man är gravid, men jag känner att jag blivit tjock överallt inte bara magen liksom. Ansikte,ben,armar allt! Får panik att det inte kommer försvinna efter förlossning. 


    Är i vecka 39(38+) nu och har hela graviditeten mått väldigt bra och hållit igång som vanligt och inte ätit mycket mer än vanligt.. Bm kontroller är ju bra då jag inte hört något, men känner ju i hela kroppen att jag inte trivs och känner mig obekväm i den. Känner mig ledsen typ hela tiden för inte nog med det här ?problemet? så händer det mycket i livet på samma gång. 


    Vill nog mest bara skriva av mig och höra från er som känner liknande, har ingen att prata om det här med???? dom säger att dom tycker att det inte syns och sambon har jag försökt prata lite om det här med men han förstår ju inte sjuka tankar såklart och säger bara att jag är vacker och gravid osv.

  • Svar på tråden Känner mig ful och tjock
  • Anonym (Stöd)

    Vet din BM på MVC om att du har en bakgrund med ätstörning? Nu är det ju inte långt kvar på graviditeten, men kroppen hoppar inte tillbaka till utgångsläget direkt efter förlossningen, så jag tycker du ska ta upp det och be om kontakt med en kurator eller liknande. Och var öppen med det mot BVC också så de kan hjälpa dig att vara obs på att det inte går över i en förlossningsdepression. 

    Med det sagt så är det jättevanligt att samla på sig massa vätska och bli "tjock överallt" veckorna innan förlossningen. För vissa går det över direkt när barnet är ute, för andra tar det längre tid. Mina fötter var aldrig så svullna som veckan _efter_ förlossningen... Det är också vanligt att känna sig klumpig, obekväm, less, orolig, nedstämd etc samtidigt som man ser fram emot att träffa sitt barn. 

    Ta hand om dig! Och tänk, snart är du förälder! 

  • Anonym (Moniquea)

    Jag lider av BDD och min oro när jag var gravid var fruktansvärd? mådde så psykiskt dåligt att jag hade långvariga panik ångest attacker (2-3h) 

    kan inget annat än att säga, tänk inte på din vikt uppgång så länge du följer kurvan och håller god kost. Allt annat kan du ta sen, man går ner i vikt sen efter förlossningen.  Mycket är också vätska vilket kommer försvinna , huvudsaken är att din bebis mår bra. Du kommer att gå ner i vikt, du kommer må bra, du kommer få på dig dina gamla kläder osv. 


    var inte orolig , allting kommer ordna sig 

  • Anonym (Wiho)

    Tack för svar!
    Bm vet om ätstörning men jag känner mig inte bekväm att prata om mig själv😅 jag har inte svullnat upp sista veckorna utan har ju känt mig såhär mångamånga veckor nu.

    ja ibland funderar man på om man har en släng av bdd, var lite större för ca 8 år sen men kände mig inte så då så fick chock när man såg bilder, sen blev det lite tvärtom vissa dagar när livet kastades om och jag hamnade i ätstörningar och gick ner väldigt mycket i vikt. Jag kunde se att jag gått ner men på ett sätt så såg jag det inte. Hjärnan är ju galen.

Svar på tråden Känner mig ful och tjock