• Anonym (Tripp)

    Är det bättre för män att vara singel?

    Såg en annan tråd som handlar om att när helgen kommer så tycker kvinnor att ska man ut på utflykter. Och är det en längre ledighet så ska man resa. 
    Nån svarade att för kvinnor så känns hemmet som ett fängelse som förknippas med allaplikter och måsten, och hon vill få känna sig fri, se nytt. Några svarade att det är en tävling där man gör saker mest för att kunna visa upp sen för andra. På Instagram och facebook. Att det är vanligt att det jämförs med andra par, jämförs med andra kvinnors män. Varför är du så tråkig?
    En svarade att när helgen kommer så ska man göra det som hon tycker är kul. Någon lugn och ro blir det inte. Det är en av anledningarna att han trivs bäst som singel.

  • Svar på tråden Är det bättre för män att vara singel?
  • Anonym (Tripp)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-04-30 10:44:06 följande:
    Min erfarenhet är att det är väldigt olika från kvinna till kvinna när det gäller utflykter, resor och äventyr. Jag kan också tycka att det är roligt ibland att inte bara sitta hemma.

    Jag (man 57 år) har inte varit singel sedan tidig 20-års ålder, förutom för ett par år sedan. Då var jag singel i nästan 3 månader... den var nog en av de värsta perioderna i mitt liv.
    När du varit i förhållanden kände du att du måste slå knut på dig själv för att göra henne nöjd? Att det var mer jobb än kul? Kände du dig utsliten?

    Såhär skrev en kvinna: Söker en gentleman och inget mer. Gentleman sätter kvinnan i fokus.

    Ska han ägna sitt liv åt henne, tillgodose hennes behov, det är hon som ska vara i fokus?
  • Anonym (Vill alla av samma kön lika?)
    Anonym (Tripp) skrev 2024-04-30 10:47:56 följande:
    När du varit i förhållanden kände du att du måste slå knut på dig själv för att göra henne nöjd? Att det var mer jobb än kul? Kände du dig utsliten?

    Såhär skrev en kvinna: Söker en gentleman och inget mer. Gentleman sätter kvinnan i fokus.

    Ska han ägna sitt liv åt henne, tillgodose hennes behov, det är hon som ska vara i fokus?
    Varför lägger du dig i hur andra valt att leva sina liv?
    Det framstår mer och mer som att du måste övertyga dig själv om att det är bättre att leva själv och då har du inte valt det själv utan du har inte fått chansen.
    Du har velat ha förhållande men inte lyckats och nu måste du hitta övertyga dig
    själv att det inte spelar någon roll.
    Som sagt alla dvs dom som kan väljer själva och vissa får tyvärr inte det,
    däremot ska du inte lägga dig i andras val. 
    Du verkar inte förstå att förhållanden är olika och att folk vill olika och att 
    män och kvinnor kan vilja olika ifrån person till person och att man gör saker tillsammans men även var för sig.
    Du verkar ha en bild över hur ett förhållande är utan att förstå att alla är olika.
    Det blir så naivt och okunnigt!
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Tripp) skrev 2024-04-30 10:47:56 följande:
    När du varit i förhållanden kände du att du måste slå knut på dig själv för att göra henne nöjd? Att det var mer jobb än kul? Kände du dig utsliten?

    Såhär skrev en kvinna: Söker en gentleman och inget mer. Gentleman sätter kvinnan i fokus.

    Ska han ägna sitt liv åt henne, tillgodose hennes behov, det är hon som ska vara i fokus?
    Det har berott lite på hur nerkärad jag har varit i mina kvinnor genom åren, och dem i mig för den delen. Överlag så har jag alltid försökt bete mig som en gentleman.

    I min nuvarande relation så sätter jag henne i fokus mest hela tiden och ser till att hennes behov blir tillgodosedda... MEN hon gör detsamma för mig. Själv tycker jag att det är så det ska vara i en fungerande relation där man älskar varandra. Man ger och tar lika mycket, ger varandra stöttning, trygghet, bekräftelse och ömhet.
  • Anonym (Tripp)
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-04-30 11:42:00 följande:
    Det har berott lite på hur nerkärad jag har varit i mina kvinnor genom åren, och dem i mig för den delen. Överlag så har jag alltid försökt bete mig som en gentleman.

    I min nuvarande relation så sätter jag henne i fokus mest hela tiden och ser till att hennes behov blir tillgodosedda... MEN hon gör detsamma för mig. Själv tycker jag att det är så det ska vara i en fungerande relation där man älskar varandra. Man ger och tar lika mycket, ger varandra stöttning, trygghet, bekräftelse och ömhet.
    Ja, så har jag känt när jag gillat en kvinna, att jag bara vill vara snäll mot henne. Jag skrev här om en yngre tjej jag var kär i, och att jag kände så, men många tyckte att det var äckligt och att jag var sjuk i huvudet.
    Jag skulle också vilja träffa en kvinna där vi båda bryr oss om varann och båda räknas lika mycket. Att vi har kul ihop helt enkelt.
  • Anonym (Krångligt?)
    Anonym (Tripp) skrev 2024-04-30 12:23:14 följande:
    Ja, så har jag känt när jag gillat en kvinna, att jag bara vill vara snäll mot henne. Jag skrev här om en yngre tjej jag var kär i, och att jag kände så, men många tyckte att det var äckligt och att jag var sjuk i huvudet.
    Jag skulle också vilja träffa en kvinna där vi båda bryr oss om varann och båda räknas lika mycket. Att vi har kul ihop helt enkelt.
    Det är så det fungerar i de flesta normala förhållanden. Eller så fungerar det som i mitt förhållande, vi gillar mycket att göra samma saker och gör det tillsammans för att vi vill det. Om det är en av oss som inte vill göra samma sak (ytterst sällan) så kan vi göra det själlv och den andra slipper.

    Är inte livegen, och måste ha med min sambo i allt jag gör.
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Krångligt?) skrev 2024-04-30 13:07:17 följande:
    Det är så det fungerar i de flesta normala förhållanden. Eller så fungerar det som i mitt förhållande, vi gillar mycket att göra samma saker och gör det tillsammans för att vi vill det. Om det är en av oss som inte vill göra samma sak (ytterst sällan) så kan vi göra det själlv och den andra slipper.

    Är inte livegen, och måste ha med min sambo i allt jag gör.
    Jag tror att det nästan behöver vara så för att en relation ska fungera riktigt bra i det långa loppet. Om bägge två kör sina egna race helt och hållet, kommer man nog att glida ifrån varandra på sikt efter ett antal år... min egen teori. Glad
  • Anonym (Tripp)
    Anonym (Krångligt?) skrev 2024-04-30 13:07:17 följande:
    Det är så det fungerar i de flesta normala förhållanden. Eller så fungerar det som i mitt förhållande, vi gillar mycket att göra samma saker och gör det tillsammans för att vi vill det. Om det är en av oss som inte vill göra samma sak (ytterst sällan) så kan vi göra det själlv och den andra slipper.

    Är inte livegen, och måste ha med min sambo i allt jag gör.
    Det låter underbart, så skulle man ha det.
  • Anonym (Lule Stairwalker)
    Anonym (Vill alla av samma kön lika?) skrev 2024-04-30 10:28:06 följande:
    Jo men precis som du väljer ju många kvinnor efter en skilsmässa att leva ensamma med barnen och umgås med vänner mm.
    Men när du valde att gå i in ett förhållande och skaffa barn gjorde du väl det av fritt val och du har väl inte alltid varit missnöjd?

    Kvinnor tar ju oftare initiativ till skilsmässa för att förhållanden är dåligt men de flesta var ju nöjda när dom gick in i förhållande.

    Många lever kvar i förhållande av ren bekvämlighet men ytterst få gick in i det som att dom bara gjorde det för att man ska.

    Ts påstår ju mer eller mindre att kvinnor och män inte alls ska leva i hop men det vill ju många och man väljer själv hur man ska leva utan att ts säger att män och kvinnor inte ska leva ihop för dom vill göra olika saker och män tvingas till saker.
    Det är ju skillnad!

    Man matas ju både från samhället och ens föräldrar att familj är meningen med livet. Så frågan är ju hur självvalt det är egentligen när man ingår i ett förhållande. Det finns ju egentligen inget alternativ. Alternativet skulle kunna vara att leva ensam och det är förknippat med förlorare och misslyckade människor. 
    Då är det bäst att skaffa familj för det vet man att andra vuxna förväntar sig av dig. 

    Och självklart drar man sig för att separera, då blir ju ens misslyckande offentligt och alla bekanta, vänner och släktingar får spekulera i vad som gick fel. 


    Sen har man den ekonomiska biten också. Det är dyrt att leva ensam i Sverige idag. 

  • Anonym (Vill alla av samma kön lika?)
    Anonym (Lule Stairwalker) skrev 2024-04-30 18:19:56 följande:

    Man matas ju både från samhället och ens föräldrar att familj är meningen med livet. Så frågan är ju hur självvalt det är egentligen när man ingår i ett förhållande. Det finns ju egentligen inget alternativ. Alternativet skulle kunna vara att leva ensam och det är förknippat med förlorare och misslyckade människor. 
    Då är det bäst att skaffa familj för det vet man att andra vuxna förväntar sig av dig. 

    Och självklart drar man sig för att separera, då blir ju ens misslyckande offentligt och alla bekanta, vänner och släktingar får spekulera i vad som gick fel. 


    Sen har man den ekonomiska biten också. Det är dyrt att leva ensam i Sverige idag. 


    Det låter extremt pessimistiskt och så tror jag inte de flesta tänker när dom blir kära och inleder ett förhållande, visst finns det dom som tänker så men att det skulle vara majoriteten knappast.
    Dom både män och kvinnor jag känner har nog absolut dom flesta med vilja och kärlek valt att leva i förhållande men sen har ju några skilt sig så alla förhållande håller givetvis inte och säkert håller några ihop trots att dom inte är kära längre men nej inte har dom gått in i förhållande och sen stannat och vantrivs utan då separerar man om det är så pass dåligt. Av alla som skilt sig har också de allra flesta hittat nya partners och flyttat ihop. Även om dom hade kunnat leva själva med sina barn.
    Men du kan ju ha andra erfarenheter bland dom du känner än vad jag har och en annan inställning till förhållanden. 
     
  • Zoldaten76
    Anonym (fdPåJakt) skrev 2024-04-30 10:44:06 följande:
    Min erfarenhet är att det är väldigt olika från kvinna till kvinna när det gäller utflykter, resor och äventyr. Jag kan också tycka att det är roligt ibland att inte bara sitta hemma.

    Jag (man 57 år) har inte varit singel sedan tidig 20-års ålder, förutom för ett par år sedan. Då var jag singel i nästan 3 månader... den var nog en av de värsta perioderna i mitt liv.
    Du måste va hur rik som helst eller se helt fantastisk ut i kvinnors ögon om du knappt vet vad singelliv är🤣🤣🤣
    Grattis oavsett till att du kan välja liv
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Lule Stairwalker) skrev 2024-04-30 18:19:56 följande:

     Alternativet skulle kunna vara att leva ensam och det är förknippat med förlorare och misslyckade människor. 
    Då är det bäst att skaffa familj för det vet man att andra vuxna förväntar sig av dig. 

    Och självklart drar man sig för att separera, då blir ju ens misslyckande offentligt och alla bekanta, vänner och släktingar får spekulera i vad som gick fel. 


    Sen har man den ekonomiska biten också. Det är dyrt att leva ensam i Sverige idag. 


    Så ser inte jag på det, vissa väljer att satsa på sin karriär, vänner och intressen. Inget fel i det imo. Är inget misslyckande att bryta upp, värre är att leva olyckligt och låta barn lära sig att man ska lida sig igenom det enda liv man har.

    Jo, det är skillnad att leva på en lön. Men å andra sidan köper jag t ex dom bilar jag vill ha idag istället för att vara med nån som tvärvägrar vad jag önskar. Väljer att bo där jag vill, det är värt varenda krona för mig att kunna följa mina egna drömmar.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Lule Stairwalker) skrev 2024-04-30 18:19:56 följande:

     


    Sen har man den ekonomiska biten också. Det är dyrt att leva ensam i Sverige idag. 


    Nja. Jag känner både kvinnor och män som har förlorat på sina samboskap/äktenskap, för att den andra inte har kunnat hålla i pengar, utan dragit med sin partner i en mindre lyxfälla... Så att han/hon var fattigare efter förhållandet än innan. Giftorätt och samborätt är också farliga saker, som den från början rikare parten kan förlora mycket pengar på. Sådant ska man också väga in.

    Är man ensamboende så betalar man visserligen alla fasta kostnader själv, men man har också hundraprocentig kontroll över och äganderätt till sina tillgångar. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2024-05-01 20:24:57 följande:
    Nja. Jag känner både kvinnor och män som har förlorat på sina samboskap/äktenskap, för att den andra inte har kunnat hålla i pengar, utan dragit med sin partner i en mindre lyxfälla... Så att han/hon var fattigare efter förhållandet än innan. Giftorätt och samborätt är också farliga saker, som den från början rikare parten kan förlora mycket pengar på. Sådant ska man också väga in.

    Är man ensamboende så betalar man visserligen alla fasta kostnader själv, men man har också hundraprocentig kontroll över och äganderätt till sina tillgångar. 
    Tillägg till detta: typexemplet är kvinnan som vill köpa ett hus respektive mannen som vill köpa en lyxbil/-båt som paret egentligen inte har råd med. Hon/han driver igenom detta, och drar med sig den andras ekonomi också i fallet. 

    Eller detta scenario: han arbetar deltid för att få tid över till sina hobbies, han har alltid varit nöjd med att ha det så. Hon driver igenom att det ska köpas hus, för att hon ska kunna lägga ut bilderna på Facebook och Instagram och göra sina väninnor och bekanta avundsjuka. Sedan blir det mycket dyrare än paret räknat med, som det alltid blir när man köper hus, och då börjar hon bråka på honom: "varför kan inte du arbeta heltid som alla andra män, yada yada..."
  • Anonym (L)

    Vilket trams, det är ju individuellt och skiljer sig mellan relationer.


    Mitt ex ville iväg på olika sociala tillställningar varje helg. Vi träffades på nätet och jag hade klart och tydligt skrivit att jag gillar att vara i naturen och är ganska introvert. Han hävdade att han var likadan men det var en total lögn. 

    I början försökte jag kompromissa och följde med på en del tillställningar men han blev sur om jag inte följde med på allt. Han bokade dessutom in oss på tillställningar utan att fråga mig.


    Hans tillvaro handlade mycket yta, status och socialt anseende - exakta motsatsen till hur jag hade beskrivit mig själv och mitt liv när vi träffades. Jag växte upp i en miljö som hans och avskydde det verkligen. 


    Vi var ute i skogen och vandrade EN gång, 

    Mitt liv blev iaf betydligt bättre när jag dumpade honom. Som singel kan jag ägna mig åt naturupplevelser när jag vill. Jag har även gjort naturresor ensam. 


    Det handlar ju om att träffa någon man passar med och självklart vara ärlig i början. En del män vill imponera på kvinnor och utger sig för att vara någon de inte är. Gillar man inte att resa etc. är det bättre att vara tydlig med det från början. 

  • Anonym (fdPåJakt)
    Zoldaten76 skrev 2024-04-30 23:29:19 följande:
    Du måste va hur rik som helst eller se helt fantastisk ut i kvinnors ögon om du knappt vet vad singelliv är🤣🤣🤣
    Grattis oavsett till att du kan välja liv
    Njae... jag tillhör nog gruppen övre medelklass. Glad Fast jag kanske är lite attraktiv till utseende och personlighet... gissar jag på... jag har i alla väldigt lätt för att få tjejer. Tyvärr är jag lite av sexmissbrukare, eller har i all fall varit, så jag har alltid sett till att ha en tjej som också uppskattar detsamma.
    Den där 3-månadersperioden för två år sedan var i alla fall en riktig pina... höll på att avvakta med två tjejer som inte riktigt kunde bestämma sig om de ville ha en permanent relation eller inte... i slutändan kastade jag in handduken och skaffade mig en annan ny tjej... vi är fortfarande lyckliga tillsammans. Glad
  • Anonym (Tripp)
    Anonym (L) skrev 2024-05-01 20:41:28 följande:

    Vilket trams, det är ju individuellt och skiljer sig mellan relationer.


    Mitt ex ville iväg på olika sociala tillställningar varje helg. Vi träffades på nätet och jag hade klart och tydligt skrivit att jag gillar att vara i naturen och är ganska introvert. Han hävdade att han var likadan men det var en total lögn. 

    I början försökte jag kompromissa och följde med på en del tillställningar men han blev sur om jag inte följde med på allt. Han bokade dessutom in oss på tillställningar utan att fråga mig.


    Hans tillvaro handlade mycket yta, status och socialt anseende - exakta motsatsen till hur jag hade beskrivit mig själv och mitt liv när vi träffades. Jag växte upp i en miljö som hans och avskydde det verkligen. 


    Vi var ute i skogen och vandrade EN gång, 

    Mitt liv blev iaf betydligt bättre när jag dumpade honom. Som singel kan jag ägna mig åt naturupplevelser när jag vill. Jag har även gjort naturresor ensam. 


    Det handlar ju om att träffa någon man passar med och självklart vara ärlig i början. En del män vill imponera på kvinnor och utger sig för att vara någon de inte är. Gillar man inte att resa etc. är det bättre att vara tydlig med det från början. 


    Du har nog rätt här Glad
Svar på tråden Är det bättre för män att vara singel?