• Anonym (Löneskillnad?)

    Vem tjänar mest i er relation?

    Vi diskuterade precis i vilken utsträckning det ff är så att kvinnan i ett man+kvinnaförhållande tjänar mindre än mannen, så av nyfikenhet: hur är det i just ditt förhållande? För att det ska bli så lätt som möjligt att få en överblick ber jag dig svara enligt nedanstående, och alltid i den ordningen (där jag använt mitt eget förhållande som mall):

    Man, 49 år, tjänar betydligt mindre än kvinnan
    Kvinna, 48 år, tjänar betydligt mer än mannen

    Vill du även skriva en kommentar så ha en blankrad och skriv sen kommentaren. Vad man räknar som "betydligt mer" eller "mer" eller "ungefär detsamma" är ju naturligtvis en smaksak, men kanske en skillnad på under 10 % skulle vara "ungefär det samma", en skillnad på 11-20 % är "mer" och en skillnad på 21 % eller mer är "betydligt mer". Vill man specificera kan man ju göra det i kommentaren.

    Ser fram emot många svar 😊

  • Svar på tråden Vem tjänar mest i er relation?
  • Anonym (ungefär samma)

    Tjänar ungefär samma, det skiljer några hundralappar

  • Anonym (Tjänsteman)

    Man, 47 år, tjänar betydligt mer än kvinnan.


    Med betydligt mer så menar jag 350% (hennes lön gånger 4,5) mer än henne.

  • Anonym (L)

    Man 38, tjänar mindre än kvinnan. 
    Kvinna 30, tjänar mer än mannen. 

    Skiljer ungefär 10-13 000 i månaden i bruttolön. Kvinnan har akademiskt arbete och mannen arbetar inom produktion. Kvinnan fast månadslön och mannen grundlön + ob ersättningar som varierar beroende på antal kvälls/nattpass i månaden. 

  • Anonym (Sry)

    Kvinna, 28, tjänar betydligt mer än kvinnan
    Kvinna, 28, tjänar betydligt mindre än kvinnan

    Hoppas TS ursäktar. 

  • Anonym (Lilla jag)
    Kvinna 48 tjänar  mindre än min man.
    Jag 55 000 månad.
    Min man (51 år) 73 000 månad 

    Men efter statlig skatt skiljer inte SÅ många tusenlappar. Dessutom har vi gemensam ekonomi.
  • Anonym (Ro)

    Båda tjänar bra. Men jag tjänar ca 2-4 miljoner mer per år än han.

  • Anonym (Q)

    Kvinna 49, tjänar mer än min fantasipojkvän :)
    (och mer än min ex som är lika gammal)

  • Anonym (Sek)

    Man 40k
    kvinna 50k

    Gemensam ekonomi och vi får 6 i fickpengar var varje månad. Mannen gick däremot in med 2milj i vårt gemensamma hus men det jämnar ju ut sig efter 20 år.

  • Anonym (JB)

    Man, 43 år, tjänar ca 10 000 kr mer än kvinnan.


    Kvinna, 39 år, kunde nog tjänat mer än mannen om hon velat, men prioriterar ledig tid före pengar. 

    Separat ekonomi, på kvinnans initiativ. Om någon är sjukskriven eller arbetslös så stöttar man upp. 
  • Anonym (Löneskillnad?)
    Anonym (N) skrev 2024-04-21 16:15:05 följande:

    Varför är detta intressant?


    För att vi diskuterade det jämlika samhället, och om vi börjar närma oss det, eller om det ff är långt kvar.
    Anonym (Sry) skrev 2024-04-21 19:20:01 följande:

    Kvinna, 28, tjänar betydligt mer än kvinnan
    Kvinna, 28, tjänar betydligt mindre än kvinnan

    Hoppas TS ursäktar. 


    Klart jag ursäktar - nu gällde frågan specifikt just kvinna-man-förhållanden, eftersom jämlikhetsfrågan liksom inte riktigt är applicerbar på same-sex-förhållanden, men med det sagt är alla ändå välkomna att svara :)
  • Anonym (Löneskillnad?)

    Tack så jättemycket till alla som har svarat! Jag ska försöka hitta tid nån dag till att sammanställa alla svaren också... 

Svar på tråden Vem tjänar mest i er relation?