• anonym05swe

    Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

    Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.



    Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?


     


    Vad bör jag göra?

  • Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:09:16 följande:

    Tro mig, jag vill verkligen träffa henne och bli hennes partner. Handlar absolut inte om det. Läs ursprungsinlägget. 


    Nej, är inte scout men många i mitt förbund har rötter i scouterna (är inte kopplat till något sätt)


    Jag var med i friluftsfrämjandet som tonåring och åkte på en hel del läger. Det hände att folk från olika lokalföreningar blev förälskade. Ingen retades. Inga sura miner. Bara glädje och lyckönskningar. Ibland ledde det inte vidare och var snart glömt. Ibland blev det giftermål.
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:09:16 följande:

    Är så mycket svårare att bli ihop än att bibehålla och stärka relationer. 


    Helt fel, och ett mycket märkligt uttalande från någon som aldrig varit i en relation.
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2024-05-15 23:09:59 följande:
    Nej, jag förstår det. Det här är ju faktiskt mycket ovanligt. Och det är just detta fall. 4 timmar är så mycket svårare nu än tio var på 90-talet.
    En annan skillnad som du fått mig att inse är att nuförtiden springer tydligen killar  och börjar gilla en tjej. Det är ju helt annorlunda, faktiskt.

    Du har det så mycket svårare än alla andra kärleksfall och bör helt enkelt inte lyssna på oss. Vi är både yngre och mer oerfarna än du, Don Juan.

    Vi tackar för dina meningsfulla snart 300 sidor och sju månader.

    Du i din tur, får helt enkelt tacka för dig hos tjejen.

    Att använda sådan retorik är inte ens rolig. Jag tar till mig av råden och ett av råden var bland annat att skriva med henne. Vet att jag bör ha skrivit något som bör antyda att jag gillar henne men det är inte så enkelt. Det är inte så enkelt att bli ihop med den jag gillar. Är bra mycket tuffare än jag hoppades på. 


     


    Jag är inte en dålig person för det bara för jag inte skrivit ut det jag bör ha gjort. Det är inte enkelt. 


     


    Ja, jag hade helst gärna varit i en relation med henne men det är inte enkelt att hamna där. Har också helt utan krav från någon undvikit att skriva med andra kvinnor också (gillar bara henne men finns såklart andra kvinnor) pga lojalitet. Inte för jag måste utan för det känns rätt. 


     


    Jag vill inte vara en person med flera relationer heller, vill helst av allt stanna i en relation hela livet om det går.

  • Anonym
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:17:07 följande:

    Att använda sådan retorik är inte ens rolig. Jag tar till mig av råden och ett av råden var bland annat att skriva med henne. Vet att jag bör ha skrivit något som bör antyda att jag gillar henne men det är inte så enkelt. Det är inte så enkelt att bli ihop med den jag gillar. Är bra mycket tuffare än jag hoppades på. 


     


    Jag är inte en dålig person för det bara för jag inte skrivit ut det jag bör ha gjort. Det är inte enkelt. 


     


    Ja, jag hade helst gärna varit i en relation med henne men det är inte enkelt att hamna där. Har också helt utan krav från någon undvikit att skriva med andra kvinnor också (gillar bara henne men finns såklart andra kvinnor) pga lojalitet. Inte för jag måste utan för det känns rätt. 


     


    Jag vill inte vara en person med flera relationer heller, vill helst av allt stanna i en relation hela livet om det går.


    Nej, det är inte roligt. Det är synd. Det blir ju aldrig något.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:17:07 följande:

    Att använda sådan retorik är inte ens rolig. Jag tar till mig av råden och ett av råden var bland annat att skriva med henne. Vet att jag bör ha skrivit något som bör antyda att jag gillar henne men det är inte så enkelt. Det är inte så enkelt att bli ihop med den jag gillar. Är bra mycket tuffare än jag hoppades på. 


     


    Jag är inte en dålig person för det bara för jag inte skrivit ut det jag bör ha gjort. Det är inte enkelt. 


     


    Ja, jag hade helst gärna varit i en relation med henne men det är inte enkelt att hamna där. Har också helt utan krav från någon undvikit att skriva med andra kvinnor också (gillar bara henne men finns såklart andra kvinnor) pga lojalitet. Inte för jag måste utan för det känns rätt. 


     


    Jag vill inte vara en person med flera relationer heller, vill helst av allt stanna i en relation hela livet om det går.


    Allt du behöver göra är att skriva "har du lust att ta en glass om jag kommer förbi din stad?"

    Sluta tänk så mycket. Agera.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-15 23:12:00 följande:
    Det är inte komplext!
    Du krånglar till det själv.

    Allas situationer är unika med sina problem. Folk löser det som ligger i vägen, för att de tar initiativ och vågar ta risker för kärlekens skull.

    Sluta hitta på meningslösa ursäkter. Du väljer att se detta som krångligt när det är väldigt lätt.

    Hur är det inte komplext? Är inte direkt som att det är någon i min klass eller på min skola jag gillar (om det vore så hade det varit enklare)? 


     


    Ja, klart alla situationer är unika och jag har försökt lösa det genom att skriva med henne. Att gå ut på djupa vatten efter att ha varit strandfast under en lång tid är jag högst osäker på om det kommer gå. Vad ska jag göra om hon blir chockad ex över att jag byter helt? 


     


    Det är inte väldigt lätt, om det vore lätt hade jag säkert redan varit i en relation tidigare. 

  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-15 23:21:42 följande:
    Allt du behöver göra är att skriva "har du lust att ta en glass om jag kommer förbi din stad?"

    Sluta tänk så mycket. Agera.
    Jag har skrivit idag och skrev igår med henne. Jag agerar. Är helt annorlunda med att skriva och prata på plats. 
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2024-05-15 23:20:17 följande:
    Nej, det är inte roligt. Det är synd. Det blir ju aldrig något.
    Behöver inte vara så. Kan absolut bli oss om allt går rätt. Är jag kär? Är jag förälskad? Oavsett kom det oväntat för mig efter att jag träffade henne den andra gången på eventet, insåg verkligen på vägen hem att jag hade fått känslor när jag hade hunnit insett det. 
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:17:07 följande:

    Jag tar till mig av råden och ett av råden var bland annat att skriva med henne. Vet att jag bör ha skrivit något som bör antyda att jag gillar henne men det är inte så enkelt. Det är inte så enkelt att bli ihop med den jag gillar. Är bra mycket tuffare än jag hoppades på. 


     


     


    Du tar inte till dig ett endaste litet skit av vad folk skriver här. Dessutom tror du att din situation är unik, men det är den inte kompis. Du har fått konkreta exempel i den här tråden från folk som får din sist att framstå som en söndagsskoleövning.

    Jag tror fortfarande att du är ett troll som genomför en undersökning om hur länge du kan hålla igång den här tråden. Hatten av!

  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-05-15 23:37:58 följande:

     


    Du tar inte till dig ett endaste litet skit av vad folk skriver här. Dessutom tror du att din situation är unik, men det är den inte kompis. Du har fått konkreta exempel i den här tråden från folk som får din sist att framstå som en söndagsskoleövning.

    Jag tror fortfarande att du är ett troll som genomför en undersökning om hur länge du kan hålla igång den här tråden. Hatten av!


    Jo, jag har gjort saker som folk tidigt i tråden sagt ja till (som att skriva med henne). Situationen är unik för de flesta förhållandena är inte en situation där en av parterna gillat den andra länge, är i samma organisation samt enbart träffats fyra gånger innan ex. 

    Nej, det är jag inte. Det enda jag har intresse av med denna tråd är att det förhoppningsvis leder till ett förhållande helst. 
  • Anonym (K)
    Allt du behöver göra är att skriva "har du lust att ta en glass om jag kommer förbi din stad?"

    Tackar hon nej kan ni fortfarande prata på nästa event om du har lust. Ingen kommer säga något om att du frågat henne om hon vill äta glass.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-15 23:16:00 följande:
    Jag var med i friluftsfrämjandet som tonåring och åkte på en hel del läger. Det hände att folk från olika lokalföreningar blev förälskade. Ingen retades. Inga sura miner. Bara glädje och lyckönskningar. Ibland ledde det inte vidare och var snart glömt. Ibland blev det giftermål.
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:09:16 följande:

    Är så mycket svårare att bli ihop än att bibehålla och stärka relationer. 


    Helt fel, och ett mycket märkligt uttalande från någon som aldrig varit i en relation.
    Jag vill också uppleva en sådan kärlekshistoria (dvs bli ihop med henne i min förening) och tycker inte det vore en jättestor grej om folk visste att jag hade känslor för henne bara för jag föredrar om mina känslor är en privatsak. 

    Det är inte direkt så jag inte vill bli ihop med henne. Vill verkligen bli ihop.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 23:42:13 följande:
    Situationen är unik för de flesta förhållandena är inte en situation där en av parterna gillat den andra länge, är i samma organisation samt enbart träffats fyra gånger innan ex. 
    Vanligt att någon har känslor först. Hur länge, spelar ingen roll alls. 

    Oerhört vanligt att man börjar gilla någon i samma grupp, om det så är en organisation, kurskamrat, arbetskamrat, hobbyutövare, spelsajt online... 

    Enbart träffats fyra gånger innan vad? Innan man frågar om personen vill fika? Inte ett dugg ovanligt.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-05-15 23:50:53 följande:
    Vanligt att någon har känslor först. Hur länge, spelar ingen roll alls. 

    Oerhört vanligt att man börjar gilla någon i samma grupp, om det så är en organisation, kurskamrat, arbetskamrat, hobbyutövare, spelsajt online... 

    Enbart träffats fyra gånger innan vad? Innan man frågar om personen vill fika? Inte ett dugg ovanligt.
    Jo men jag har burit på dessa känslor väldigt länge. Var inte direkt igår jag började känna dessa känslor. Tänk om hon redan tror jag gillar henne (har dm:at henne) men jag har inte sagt det till henne. Jag har heller inte pratat sådana typer av ämnen överlag med henne. 

    Ja, enbart träffat henne på event och inte själv. Tänk om hon tror jag är intresserad redan då? Vill kunna säga det till henne tryggt själv. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-05-16 00:01:02 följande:
    Jo men jag har burit på dessa känslor väldigt länge. Var inte direkt igår jag började känna dessa känslor. Tänk om hon redan tror jag gillar henne (har dm:at henne) men jag har inte sagt det till henne. Jag har heller inte pratat sådana typer av ämnen överlag med henne. 

    Ja, enbart träffat henne på event och inte själv. Tänk om hon tror jag är intresserad redan då? Vill kunna säga det till henne tryggt själv. 

    Du har själv valt att bära på dessa känslor så här länge. Du har ju inte velat bjuda ut henne. Du har t om skrivit att ni skulle ses efter lumpen. Så det är ju du som själv väljer att dra ut på det. 


    Du sätter dessutom upp en massa regler/hinder som gör att du inte kan bjuda ut henne. Klart det blir svårt då. 


    Du har själv orsakat detta, eftersom du inbillar dig att detta sätt är bättre än det du kallar modern dejting. 


    Hur vet du att hon är singel, vem har berättat det?

  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-05-15 22:54:38 följande:
    Nej, det skulle jag inte säga. Vill ha djupare relationer eller ja med en person främst och har inte direkt svårt att ha vänner eller så. 
    Du skriver hellre med AI än pratar med vänner, och du har skrivit att du sällan umgås med folk utanför skolan.
    På vilket sätt skulle det vara lättare att ha flickvän än vänner tror du?
  • Anonym (X)

    Att vara en bra partner handlar inte om att bara hålla med  eller passa upp på den andre, eller att sluta göra allt man brukar (offra) för att hänga lite, inte heller på att tycka personen är underbar.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?