• Aniiee

    Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?

    Jag bara frågar. Mest för att jag är irriterad.......


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Svar på tråden Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?
  • Mirelle

    Det där med vad man tar till sig är intressant! Det finns många dimensioner i det där. Själv känner jag ibland (fortfarande dvs som vuxen) att tecknat kan vara lättare att ta till sig eftersom uttryck och symbolik ofta är så genomtänkt - less is more with the right quality. Spelfilmer tenderar att bli stimmiga och jag har svårt att uppfatta många skådespelare som äkta. Men så klart finns det även fantastiska spelfilmer och skådespelare. Och för att inte tala om all rutten animerad film som förstör skallen på barnen nuförtiden :)

    Har ingen större erfarenhet av anime. Har sett det som "man" rekommenderar för 'allmänheten'. Miyazaki, Grave of the fireflies (gud vad jag bölade)... Ronja på barnkanalen. Bra gjort alltihop.

  • Karinanilsson

    Jag älskar anime. Såg de senast idag faktiskt.

    Mina favoriter är attack on titan, noragami och assassination classroom :))

  • AniieeHär
    Karinanilsson skrev 2019-08-31 20:38:27 följande:

    Jag älskar anime. Såg de senast idag faktiskt.

    Mina favoriter är attack on titan, noragami och assassination classroom :))


    1: Grattis till veckans trådlyft.
    2: Kul.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • JanusPanus

    Jag älskar Yuri  Men tyvärr så finns det skit lite sånt och många av dom är ganska dåliga 

    Senaste bra jag såg var väl Fragtime och Yagate 

    Ser fram emot Yuri is my job som snart ska kommer sändas i Japan 

    Hoppas den är söt och inga manliga karaktärer. Finns inget som jag stör mig mer på än anime hanar i Yuri , det är opassande jag vill se lesbiskt romans och inget annat haha 

    Love Live. Älskar den serien den är så underbar 

  • Aniiee
    JanusPanus skrev 2023-02-09 15:17:54 följande:

    Jag älskar Yuri  Men tyvärr så finns det skit lite sånt och många av dom är ganska dåliga 

    Senaste bra jag såg var väl Fragtime och Yagate 

    Ser fram emot Yuri is my job som snart ska kommer sändas i Japan 

    Hoppas den är söt och inga manliga karaktärer. Finns inget som jag stör mig mer på än anime hanar i Yuri , det är opassande jag vill se lesbiskt romans och inget annat haha 

    Love Live. Älskar den serien den är så underbar 


    Grattis till veckans trådlyft!

    Finns massor av yuri, men kanske inte så mycket i animeform. Citrus var väl det jag såg sist, men jag såg bara ett par avsnitt. Men yuri är inte "lesbiskt romans utan män"....
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • JanusPanus
    Aniiee skrev 2023-02-09 16:28:29 följande:
    Grattis till veckans trådlyft!

    Finns massor av yuri, men kanske inte så mycket i animeform. Citrus var väl det jag såg sist, men jag såg bara ett par avsnitt. Men yuri är inte "lesbiskt romans utan män"....
    Jo i manga finns det massor med Yuri , men jag föredrar anime 

    Alltså Yuri är en term dom använder i Japan när dom har förhållande mellan kvinnor oftast i anime eller manga 

    Yuri behöver inte vara romantiskt det kan också vara spirituellt. Love Live som ett exempelvis kan ses som Yuri även det inte är några direkta lesbiska romanser så är det väldigt gay =P och dom hintar starkt på det

    Citrus är mer direkt lika så som Strawberry panic eller Yagate 

    Finns ju också serier som Granbelm den är ju främst en meccha . Men alla piloter är lesbiska och det förekommer även några lesbiska kyssar 

    Yuri är en ganska bred term som jag har förstått det 

    Yuri (Japanese百合, lit. "lily"), also known by the wasei-eigo construction girls' love (ガールズラブg?ruzu rabu), is a genre of Japanese media focusing on intimate relationships between female characters. While lesbianism is a commonly associated theme, the genre is also inclusive of works depicting emotional and spiritual relationships between women that are not necessarily romantic or sexual in nature
  • JanusPanus
    Aniiee skrev 2023-02-09 16:28:29 följande:
    Grattis till veckans trådlyft!

    Finns massor av yuri, men kanske inte så mycket i animeform. Citrus var väl det jag såg sist, men jag såg bara ett par avsnitt. Men yuri är inte "lesbiskt romans utan män"....
    Men du har absolut rätt Yuri behöver inte vara en romans utan män 

    Jag föredrar när dom är en romans utan män =P Anime män är dryga och högljudda. Anime flickor är söta och snälla =P (dom flesta i allafall) Föredrar dom söta flickorna =P
  • Aniiee
    JanusPanus skrev 2023-02-09 16:46:09 följande:
    Jo i manga finns det massor med Yuri , men jag föredrar anime 

    Alltså Yuri är en term dom använder i Japan när dom har förhållande mellan kvinnor oftast i anime eller manga 

    Yuri behöver inte vara romantiskt det kan också vara spirituellt. Love Live som ett exempelvis kan ses som Yuri även det inte är några direkta lesbiska romanser så är det väldigt gay =P och dom hintar starkt på det

    Citrus är mer direkt lika så som Strawberry panic eller Yagate 

    Finns ju också serier som Granbelm den är ju främst en meccha . Men alla piloter är lesbiska och det förekommer även några lesbiska kyssar 

    Yuri är en ganska bred term som jag har förstått det 

    Yuri (Japanese: 百合, lit. "lily"), also known by the wasei-eigo construction girls' love (ガールズラブ, g?ruzu rabu), is a genre of Japanese media focusing on intimate relationships between female characters. While lesbianism is a commonly associated theme, the genre is also inclusive of works depicting emotional and spiritual relationships between women that are not necessarily romantic or sexual in nature
    Jag vet.... Jag bodde hela min tonår i Japan.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    JanusPanus skrev 2023-02-09 16:49:26 följande:
    Men du har absolut rätt Yuri behöver inte vara en romans utan män 

    Jag föredrar när dom är en romans utan män =P Anime män är dryga och högljudda. Anime flickor är söta och snälla =P (dom flesta i allafall) Föredrar dom söta flickorna =P
    Du har sett för lite anime om det är din syn på saken. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • JanusPanus
    Aniiee skrev 2023-02-09 16:56:22 följande:
    Du har sett för lite anime om det är din syn på saken. 
    Har sätt en hel del anime faktiskt, tycker anime män är skit dryga inte alla kanske men många lol

    Brukade gilla battle shonen förut, men tröttnade dom började tråka ut mig

    Sen såg jag Sakura Trick... Holy hell det var intressant minst sagt och jag ramlande ner i Yuri träsket hahaha

    Vi kommer ju få några Yuri i år äntligen , den jag nämnde och två till , så hoppas dom är bra .Hoppas fortfarande på Sakura Trick s2 även om det antagligen aldrig kommer att ske 

  • Trast

    Har svårt för formatet av någon anledning. En bra berättelse blir sämre i anime (för mig)

    gillar inte heller kriminalare eller romantik i någon form heller, så jag antar att det är mig det är fel på.

  • Aniiee
    Trast skrev 2023-02-09 18:35:55 följande:

    Har svårt för formatet av någon anledning. En bra berättelse blir sämre i anime (för mig)

    gillar inte heller kriminalare eller romantik i någon form heller, så jag antar att det är mig det är fel på.


    Kan ju vara. Hett tips: se inte live action versioner av anime. Jus.. Just don't.

    Jag är faktiskt inte heller något jättefan av varken kriminalare eller romantik, haha. Det ska vara något väldigt speciellt. Visst, Jag älskar yaoi, men jag föredrar egentligen "incidental romance" mot "straight up romance". 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    JanusPanus skrev 2023-02-09 17:10:17 följande:
    Har sätt en hel del anime faktiskt, tycker anime män är skit dryga inte alla kanske men många lol

    Brukade gilla battle shonen förut, men tröttnade dom började tråka ut mig

    Sen såg jag Sakura Trick... Holy hell det var intressant minst sagt och jag ramlande ner i Yuri träsket hahaha

    Vi kommer ju få några Yuri i år äntligen , den jag nämnde och två till , så hoppas dom är bra .Hoppas fortfarande på Sakura Trick s2 även om det antagligen aldrig kommer att ske 
    Låter för mig som att du sett mycket yuri, inte mycket anime men det kan ju vara intrycket du gör snarare än sanningen. Sett någon bra isekai på senaste? 

    Note to self: MÅSTE se sk8... 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • JanusPanus
    Aniiee skrev 2023-02-09 20:55:05 följande:
    Låter för mig som att du sett mycket yuri, inte mycket anime men det kan ju vara intrycket du gör snarare än sanningen. Sett någon bra isekai på senaste? 

    Note to self: MÅSTE se sk8... 
    Vad är mycket? Har typ 200 wd on myanimelist . Har sätt ganska mycket genom åren. När jag gick på universitet i Uppsala tittade jag och tjejen på det mesta 

    Sen förlorade jag intresset tills jag upptäckte Yuri 

    Jag ser fram emot en Iskeai faktiskt . Love Live ska ju göra en. Vilket kommer bli intressant då LL aldrig brukar utanför sin trygghets zon.Så ska bli kul att se vad dom har tänkt med det hela 

    Jag gillade en Iskeai förut Sword art Online, men sen förstörde dom den med skit kass andra säsong samma öde som Tokyo Ghouls,även om tg inte är en Isekai 

  • Duckan

    Den enda animé jag har sett var sent 80-tal, Sailor Moon. Tyckte inte att det var bra då och jag tror inte att jag tycker att det är bra nu.

  • Heliena

    Jag såg på anime och läste manga när jag var 12-15 år. För mig hör det tonåren till och inte vuxenlivet. Har inget intresse av att se/läsa det idag.

Svar på tråden Ogillar du anime? Varför? När sist såg du ens anime?