• Anonym (Mammalito)

    Måste konstigt folk jämt ha flest barn!?

    Jag har NÄSTAN skuldkänslor för hur jag känner, men på vår öppna förskola går en familj som jag verkligen inte tål! Och då kom jag dessutom att tänka på en sak:

    Oftast när det är en riktigt dålig mamma så har hon MER än ett barn!

    Mitt stora exempel är denna mamma i 35årsåldern som har tre barn; En son som är 6, en dotter som är två och så en nyfödd stackars bebis.

    Hennes stora kille är helt vild och har vid flera tillfällen på öppna förskolan kastat med sin då 10 dagar gamla lillebror och han kan inte leka normalt med de andra i hans ålder, utan slåss bara och klättrar i stort sett på väggarna. Dottern är OND! Hon spöar skiten ur alla kryp-barn, springer fram och slår dem med allt möjligt så vi andra föräldrar vågar knappt sätta ner våra små barn på golvet när hennes ungar är där för när man säger till henne eller något av barnen när de går bärsärk, så säger hon bara att det inte är upp till oss andra att bry oss om (men det är ju våra barn som blir skadade). Sen har hon skällt ut andra föräldrar för allt möjligt. Ahhrg!!

    De får aldrig hemlagad mat och eftersom det är sååå jobbigt med barn så har de stödfamilj titt som tätt som tar hand om barnen. ÄNDÅ valde mamman att skaffa fler - för det är ju så mysigt att snusa bebis och då slipper man ju dessutom jobba ett år helt lagligt!
    AHH, jag blir så ARG!!

    Känner flera som det är likadant med - dålig förälder: flera barn! (Givetvis betyder inte det att alla flerbarnsföräldrar är dåliga! Jag menar de som skaffar fler barn "bara för att")

    Det borde vara körkort på ungar! Liknande tester som när man adopterar! Vem säger att man är bättre förälder om man själv kan producera fram ungen? Ingenting! De där mammorna hade ALDRIG fått adoptera, men när de själva kläcker ur sig 3-4 ungar så är det okej?

    Så... Ville bara skriva av mig.

  • Svar på tråden Måste konstigt folk jämt ha flest barn!?
  • Anonym

    Okej, jag visste inte att tre barn räknade som många barn. Det är ju en helt normal barnaskara.

    Om du hade sagt 7, 8, eller 10 barn så kanske jag hade varit benägen att hålla med.

    Då tycker jag det är värre med de som har 2-3 barn med olika män hit och dit, det känns verkligen konstigt för mig.

     

  • Anonym (fosterbarn)

    Jag uppfattar det inte som att man är en "dålig" människa för att man har många barn.
    Min tolkning av TS är att h*n menar att folk som inte kan ta hand om barn ofta skaffar sig en hel drös iallafall.
    Det tycker jag faktiskt ofta stämmer, iallafall bland ca 30 fall jag baserar mina fördomar på... (är uppvuxen i fosterfamilj så jag har väl omgetts av dessa som jag klassar som "dåliga" föräldrar)

  • aussie
    smulpaj01 skrev 2011-05-12 21:43:11 följande:
    Aussie... Ha ha, du har ett fan här iaf
    åh, fint.

    jag skulle i alla fall köra på teoriprovet, om det fanns ett körkort för att få barn. (gillar inte a-b-c-d-frågor)
  • Xiombarg

    Stämmer verkligen! Kolla bara listan på antal barn per kvinna i världen:


    Niger, Guinea-Bissau, Afghanistan, Burundi, Liberia.. sju barn per kvinna i genomsnitt, och din beskrivelse av flerbarnsföräldrar stämmer precis med befolkningen i de här länderna. Konstiga, lata, ondskefulla och dåliga människor, hela bunten.


     


    Eller hur? Fast det kanske bara är svenskar som du håller upp till din standard. Utlänningar är exotiska, fina och har skäl till att vilja ha flera barn. Svenskar som vill ha många barn och - gud förbjude, är lite annorlunda - är naturligtvis bara skräp. Äckligt, fult white trash som förfular gatubilden och bör således prompt ersättas med kärleksfulla åttabarnsmödrar från Somalia.

  • Omorfia
    Anonym (fosterbarn) skrev 2011-05-12 22:00:43 följande:
    Jag uppfattar det inte som att man är en "dålig" människa för att man har många barn.
    Min tolkning av TS är att h*n menar att folk som inte kan ta hand om barn ofta skaffar sig en hel drös iallafall.
    Det tycker jag faktiskt ofta stämmer, iallafall bland ca 30 fall jag baserar mina fördomar på... (är uppvuxen i fosterfamilj så jag har väl omgetts av dessa som jag klassar som "dåliga" föräldrar)
    Så tänkte jag också.
  • Anonym (Mammalito)
    Anonym (fosterbarn) skrev 2011-05-12 22:00:43 följande:
    Jag uppfattar det inte som att man är en "dålig" människa för att man har många barn.
    Min tolkning av TS är att h*n menar att folk som inte kan ta hand om barn ofta skaffar sig en hel drös iallafall.
    Det tycker jag faktiskt ofta stämmer, iallafall bland ca 30 fall jag baserar mina fördomar på... (är uppvuxen i fosterfamilj så jag har väl omgetts av dessa som jag klassar som "dåliga" föräldrar)
    Ja, det är så jag menade...

    Skrev tydligen inte tydligt nog i trådstarten att jag inte menar att alla flerbarnsföräldrar är dåliga. Men det var ju ruskigt vad många som snabbt tog åt sig.

    Där finns SUPERMÅNGA som skaffar barn på barn på barn "bara för att" trots att de inte ens kan ta hand om de äldre barn de har. Sen om man har tre eller tretton barn kvittar och hur många pappor där är... BARA MAN TAR HAND OM DEM, vilket dessa föräldrar som jag menar knappast gör. De håller dem vid liv, inte mer.

    Har aldrig haft för avsikt att reta upp hela sveriges flerbarnsmammor - är själv en. En BRA mamma är jag minsann också, som tar mig tid att umgås med och aktivera mina barn och ge dem bra mat och allt annat de behöver! Önskar fler mammor var som mig och mina jämnlikar!
  • Kaosmamma

    Skönt att höra :) lät som alla vi var sämre :p finns iofs de som inte kan ta hand om ett heller :( men visst får en del "dille" på att skaffa flera barn fast det kanske räckte för längesedan.. Men känns som att det ligger en svår bakgrund bakom dessa? Inte alla men en del iaf...

  • Anonym (HVB-hem)

    Mmm och sen hamnar de hos socialtjänsten. Och får sina barn omhändertagna. Och skaffar sedan ännu fler. DET är ju helt sjukt om något.

  • Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2011-05-12 21:48:50 följande:
    Okej, jag visste inte att tre barn räknade som många barn. Det är ju en helt normal barnaskara.

    Om du hade sagt 7, 8, eller 10 barn så kanske jag hade varit benägen att hålla med.

    Då tycker jag det är värre med de som har 2-3 barn med olika män hit och dit, det känns verkligen konstigt för mig.

     
    Vad är det som är konstigt med dem som har 2-3 barn med olika män??

    Är barnaalstrandet liksom slut i det ögonblick som du o din man separerar - är det inte tillåtet att (både som man o kvinna) träffa en ny partner o vilja bilda familj med denne, vilket inkluderar att skaffa ett eller flera barn gemensamt?
    Eller gäller din syn endast kvinnor - kanske är det helt okej för männen att få barn med ett par olika kvinnor, medans kvinnorna är konstiga som skaffar barn "hit o dit" med olika män..??
  • Anonym (Mamma M)

    Kan f.ö förstå hur TS tänker, även om jag absolut inte anser att alla familjer med många barn är konstiga, eller att alla som är konstiga skaffar många barn!

    Men i en del fall undrar man; där mamman (o pappan?) mår mkt psykiskt dåligt, är i kasst skick o orkar ej riktigt med barnen, har flera barn med div. diagnoser, en eller båda föräldrarna är arbetslösa, det finns ingen ekonomi att tala om, ingen av föräldrarna är så mkt för att göra så mkt med barnen osv osv.
    Jag vet ett par sådana familjer, som består av en del eller samtliga av alla ovan nämnda problem, o ändå så väljer de att skaffa barn efter barn (betydligt fler än 3....).
    Och då undrar jag verkligen varför???!!!

  • Anonym (en till!)

    Känner igen TS beskrivning men såhär tänker jag att alla med flera barn är inte konstiga men många konstiga har flera barn om ni förstår hur jag menar? i mitt yrke på dagis har jag träffat många familjer med många barn som inte orkar med dem och får utökad tid och hjälp och sen bara skaffar fler, menar inte bara tre stycken heller.

  • Anonym (..)
    Anonym (HVB-hem) skrev 2011-05-15 21:07:25 följande:
    Mmm och sen hamnar de hos socialtjänsten. Och får sina barn omhändertagna. Och skaffar sedan ännu fler. DET är ju helt sjukt om något.
    de vet jag flera också. tex en kvinna, hade 3 barn, alla 3 blev omhändertagna å placerade i fosterhem. så vad gör hon? skaffar en ny karl, å skaffar 2 nya barn med han. och hon är allmänt konstig.

    fattar inte helelr att så många kunde missuppfatta, tro att TS menar att man är konstig om man skaffar flera barn, haha. de står ju klart å tydligt att Dom som skaffar barn, inte orkar med dom/tar hand om dom, men skaffar fler ändå.  DOM är konstiga. å jag håller helt med!
    Anonym (en till!) skrev 2011-05-15 21:23:54 följande:
    Känner igen TS beskrivning men såhär tänker jag att alla med flera barn är inte konstiga men många konstiga har flera barn om ni förstår hur jag menar? i mitt yrke på dagis har jag träffat många familjer med många barn som inte orkar med dem och får utökad tid och hjälp och sen bara skaffar fler, menar inte bara tre stycken heller.
    ja men precis! tex som en i danska unga mödrar. Dom var ett par, men hade ändå avlastningsfamilj åt sonen varannan helg. För att orka. å ändå var hon PLANERAT gravid igen! hallå! orkar man inte ta hand om den man har fast man är 2 vuxna, då orkar man väl absolut itne med fler? 

    vet många som mest klagar på att oj oj oj dom är så trötta, barnen är så jobbiga osv osv. ja visst, så känenr väl alla ibland såklart, men om de ända man kan prata om är vad jobbiga dom är å skrika på dom, då kanske man ska sluta skaffa fler??! ganska självklart tycker en annnan. men tydligen inte dom..!! 
  • Reclaimyourself
    Anonym skrev 2011-05-12 21:03:14 följande:

    Måste faktiskt hålla med dig TS. Jag har stött på flera mammor, som har problem med både sig själva och sin familj och ändå skaffar 6- 7 ungar, bara för att..... Att skaffa barn för det är mysigt att gosa bebis är fel. Man måste ju tänka på att barnen faktiskt inte är bebisar alltid. 


    Nog för att tråden är asgammal, men: dessa föräldrar är väl lågbegåvade/lågintelligenta och för puckade för att fatta att det finns preventivmedel! 😆
Svar på tråden Måste konstigt folk jämt ha flest barn!?