• Leora

    Allergisk mot kyckling?

    Finns det någon här som har varit med om allergi mot kyckling. Vår son har vid tre (!) tillfällen kräkts efter att han har ätit kyckling. Det är också de enda tre gångerna i sitt liv som han har ätit kyckling. Ett par timmar efteråt har har alltså kräkts som man gör vid magsjuka. Och ingen annan i familjen har haft magsjuka då. På BVC rycker de på axlarna och menar att allergi inte uttrycker sig på det viset. Och på barnmottagningen säger de ungefär samma sak, fast tycker att vi ska prova med kyckling igen för att se. Men vi har inte vågat testa kyckling än (senaste gången var i april), och jag vet inte ens när/om jag vågar prova igen. Jag vill ju inte att han ska bli sjuk av det! =( Någon som har något bra att komma med som tips/råd/stöd?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:27
    Det råkade bli två trådar, det var inte meningen. Kan ni som svarar, vara snälla och svara i denna tråden och inte den andra!

  • Svar på tråden Allergisk mot kyckling?
  • Who knows

    Jag har varit överkänslig mot kyckling, men jag fick nässelutslag och svälde i halsen. Det berodde på fodret tydligen.

    Tyvärr finns ingen annan metod vad jag vet iaf än att testa igen
    Hoppas att det bara har varit tillfälligheter.

  • Leora
    Jasusu skrev 2009-07-17 21:45:24 följande:
    Har ni köpt samma märke varje gång?För i så fall så kanske man på nått sätt kan ta reda på vad just den kycklingsorten brukar vara uppföd på för foder?
    Nej, det har varit olika varje gång. Ena gången var det hemlagad (Kronfågel tror jag...+ couscous), andra gången var det en barnmatsburk (kyckling & ris eller nåt sånt) och tredje gången var det ekologisk kyckling (Bosarp).
  • Miralicia

    Som man kan se här så finns det en hel del råvaror som kan ingå de de traditionella kycklingfodrena och som är välkända allergener som kan lämna rester i musklerna (dvs köttet):
    www.livsmedelssverige.org/hona/wpsa/Swedish.pdf

    Jag skulle välja majskyckling för att testa med nästa gång då det är färre saker i fodret som de får än konventionellt uppfödd kyckling.

  • Leora
    Miralicia skrev 2009-07-17 22:06:53 följande:
    Som man kan se här så finns det en hel del råvaror som kan ingå de de traditionella kycklingfodrena och som är välkända allergener som kan lämna rester i musklerna (dvs köttet):www.livsmedelssverige.org/hona/wpsa/Swedish.p...Jag skulle välja majskyckling för att testa med nästa gång då det är färre saker i fodret som de får än konventionellt uppfödd kyckling.
    Jag har för mig att jag kollade på majskyckling i frysdisken en gång, men av någon anledning köpte jag den inte. Jag får kolla igen.
  • barefoot

    Om du söker på "allergy" och "chicken" så hittar du många med samma symtom som din son. Vår son däremot får pipig andning och prickar på halsen av kyckling (även eko). Antagligen för att han inte tål ärtor etc som kycklingen äter, eller för att han inte tål ägg... Han har dock klarat kyckling länge, men nu när han ätt varje kväll kom symtomen tillbaka (även mkt snor i bihålor och hals under natten). Man kan testa i princip allt men det är ju inte alltid läkarna är så villiga och det är långt ifrån alltid det visar på en reaktion fastän så är fallet.

  • Gyttorp

    Jag är allergisk mot all fågel (kött) dock inte ägg

    Symtom kan bli att jag kräks men även att jag svullnar i svalget, har även kraftigare typ av allergi mot vissa nötter tex paranötter

  • hugo kyckling kungen

    kycklingen ska inte vara råsa inuti pungt slut

  • Osare

    Det är inte så vanligt att vara allergisk mot kyckling men det förekommer.

    Om ni vill utreda närmare så kan ni kontaktar en barnmottagning för allergitestning.

  • Osare
    Jasusu skrev 2009-07-17 20:53:50 följande:

    Ja..jag tror nämligen det blir svårt att testa för allergi mot kyckling nämligen.

    Inte ens hört att det finns såna tester.

    Däremot så kan man testa andra föroämnen


    Man kan testa för kycklingallergi liksom en hel massa andra födoämnen.
  • Memma8607

    Hej! Det är ett gammalt inlägg men försöker ändå!

    Hur har det gått med kycklingallergin? Jag har 2 döttrar som båda reagerar mot kyckling. Den minsta har reagerat kraftigare med kräkningar och utslag.

  • 940

    Hej!

    Jag har en ägg-allergi i grunden och har haft en period i livet där jag reagerade på kyckling. Vi försökte med majskyckling och annat men jag fick sjukdomskänsla och kräktes ändå. Jag uteslöt kyckling i flera år, men bestämde mig för att prova igen och nu går det helt plötsligt bra. Kan känna ibland att det kliar lite i munnen om jag äter kall kyckling, men i övrigt är det inga problem. Så uteslut kyckling om det är som dom reagerar på, också kan ni prova att introducera det igen när de blivit äldre.

  • Memma8607

    Okej! Dom har inte fått äta kyckling på flera år heller.. tänker som du dom får testa när dom är äldre. Dom är även allergiska mot baljväxter. Till och med om det är lite ärtprotein i produkter.

    Något du är?

    Ägg kan dom äta utan problem

  • Gurkan25
    Memma8607 skrev 2019-10-03 11:31:28 följande:

    Hej! Det är ett gammalt inlägg men försöker ändå!

    Hur har det gått med kycklingallergin? Jag har 2 döttrar som båda reagerar mot kyckling. Den minsta har reagerat kraftigare med kräkningar och utslag.


    Om de kräks efter ett par timmar efter intag kan det vara fpies. Min stora son har fpies mot vete, mjölk och päron.
    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • 940
    Memma8607 skrev 2019-10-03 20:10:51 följande:

    Okej! Dom har inte fått äta kyckling på flera år heller.. tänker som du dom får testa när dom är äldre. Dom är även allergiska mot baljväxter. Till och med om det är lite ärtprotein i produkter.

    Något du är?

    Ägg kan dom äta utan problem


    Nej, inga allergier mot baljväxter hos mig. Är allergisk mot mjölk, ägg, fisk och nötter, alla dom är medfödda. Sen kom kycklingen nån gång i högstadiet, och så provade jag igen vid 20års åldern då var det borta. Tycker själv att det är mycket märkligt, men verkar ju som att kycklingallergi är lite annorlunda än andra allergier...
Svar på tråden Allergisk mot kyckling?