• spunken

    vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!

    har fått veta att mitt blodvärde ligger på 114 vilket tydligen är lågt och att jag bör få i mig mer järn. Hur har ni andra det ? Tips på livsmedel??

  • Svar på tråden vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!
  • Tangled up in blue

    Jag är vegetarian och brukar alltid ha högt HB värde. Runt 150 brukar det ligga. Så du behöver inte smälla i dig kött bara för att få i dig järn...
    Ett bra vegetabiliskt tillskott som man kan köpa på hälsokosten är blutsaft. Det är i flytande form och lätt för kroppen att ta upp. Jag åt det själv under hela graviditeten, det smakar inte så gott men man kan blanda med lite juice eller så.

  • sako

    Jag brukar ha väldigt låg hb, men så tog ja ett häromdan o det låg på 138 o jag äter inte särskilt så bra tar bara vitaminer mitt val för gravida o ammande kvinnor, så det funkar

  • majo77

    har man järn brist är nog det bästa att käka lite piller, under graviditeten fick jag lov att äta 200mg om dagen, räknade ut att jag skulle få lov att äta 26 PAKET leverpastej om dagen om jag skulle komma upp i dom mängderna

  • MARIA99

    126 sist.. jag är i v.39. käkar en niferex tablett om dagen..Äter som vanligt

  • Suneboll

    jag frossar i jordgubbar, körsbär och gör smoothies på frysta blåbär o hallon...mmmm så gott o järnrikt

  • Bruno97
    Suneboll skrev 2006-06-15 10:38:05 följande:

    jag frossar i jordgubbar, körsbär och gör smoothies på frysta blåbär o hallon...mmmm så gott o järnrikt


    Är gravid och hade jätte lågt i järn.

    älskar att dricka smoothie. så frysta jordgubbar och blåbär tillsammans med mild yoghurt vanilj är det bra järn?
  • Maymom
    Bruno97 skrev 2023-11-03 14:16:46 följande:
    Är gravid och hade jätte lågt i järn.

    älskar att dricka smoothie. så frysta jordgubbar och blåbär tillsammans med mild yoghurt vanilj är det bra järn?

    Du får nog inget svar från någon som skrev 2006...

    Blodpudding, leverpastej, ägg, broccoli, gröna grönsaker. Blanda inte med yoghurt eller mjölk då det försämrar upptaget. En smoothie på bär med broccoli kan hjälpa lite men utan mjölkprodukt då.


    Drick gärna juice till om du äter något järnrikt, det underlättar upptaget.
    Och så äter du väl järntabletter antar jag?

  • Bruno97
    Maymom skrev 2023-11-06 01:15:00 följande:

    Du får nog inget svar från någon som skrev 2006...

    Blodpudding, leverpastej, ägg, broccoli, gröna grönsaker. Blanda inte med yoghurt eller mjölk då det försämrar upptaget. En smoothie på bär med broccoli kan hjälpa lite men utan mjölkprodukt då.


    Drick gärna juice till om du äter något järnrikt, det underlättar upptaget.
    Och så äter du väl järntabletter antar jag?


    Haha! Det stod inget år för mig utan bara att de skrevs i juni😂

    okej! Synd jag som tänkte att smoothie är bra mellanmål.

    ja, jag fick reda på detta i onsdags så började med järntabletter då men tänkte att man kanske behöver få i sig mer än bara järntabletterna. 
  • Maymom

    Du får köra smoothie utan mjölk/yoghurt. 
    Grön smoothie med spenat och jordnötssmör mm
    Dadlar och aprikoser innehåller nog järn också.

    ja järntabletterna är jobbiga för magen...

  • Bruno97
    Maymom skrev 2023-11-06 19:26:49 följande:

    Du får köra smoothie utan mjölk/yoghurt. 
    Grön smoothie med spenat och jordnötssmör mm
    Dadlar och aprikoser innehåller nog järn också.

    ja järntabletterna är jobbiga för magen...


    Ja usch! Känner redan att jag måste ta löspulver ;)
Svar på tråden vad har ni för blodvärde? Tips på järnrik mat tack!!