• Anonym (TS)

    Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?

    Jag är kvinna och jag själv varit våldsutsatt men jag tycker det var väldigt orättvist. Speciellt om det stämmer att han bara hötte med näven. Han har ju iallafall vad jag har förstått inte slagit henne. 


    Dessutom är han ju inte dömd än, vad hände med att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats? Och vad händer om han blir frikänd? 

    Vad tycker ni andra? 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?
  • Anonym (SN)

    Eurovision gör ju som de själva vill med sina egna evenemang. När de går med på att delta i tävlingen har de säkert skrivit under en code of conduct. Då är det detta som gäller, även om man normalt sett brukar anses som oskyldig tills man är dömd. Det kan med andra ord vara andra regler som gäller för artisterna när de är inom festivalområdet.

    Därför är min eller din personliga åsikt inte relevant, eftersom den inte kan påverka de regler som gäller. 

  • Anonym (Ok)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 13:49:10 följande:
    Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?

    Jag är kvinna och jag själv varit våldsutsatt men jag tycker det var väldigt orättvist. Speciellt om det stämmer att han bara hötte med näven. Han har ju iallafall vad jag har förstått inte slagit henne. 


    Dessutom är han ju inte dömd än, vad hände med att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats? Och vad händer om han blir frikänd? 

    Vad tycker ni andra? 


    Med ditt resonemang skulle han kunnat gjort något mkt värre och ändå vara kvar, eftersom han är oskyldig till han döms. 


     

  • Anonym (Ingen vet fakta ännu!)

    Eurovision liksom många andra internationella tävlingar har som regel att man inte kan vara med och tävla när man är under polisutredning.
    Det är vanligt och har inget med om man är dömd eller ej utan att man just är under utredning.

    Det går många rykten och alla tar ställningen utan att någon egentligen vet vad som hände eftersom ingen får uttala sig under utredningen.
    Folk säger olika saker beroende på vem man pratar med och därför ska man vara aktsam för vad man uttalar sig åt båda håll innan man fått reda på vad som hänt.

    Däremot finns lagar som rättsväsendet följer och olaga hot betyder inte att enbart att säg något eller att hytta med näven, då är det andra rubriceringar utan olaga hot är just hot sen kanske man förstår att personen inte menade allvar.
    Åklagare har tagit det vidare till rättegång, det gör dom ju inte utan någon som helst anledning. 
    Men som sagt det är ju skillnad på hot och hot och vad som sägs i stundens hetta. Men rättegång har man inte för att man hytter med näven.

    Vad som är rätt eller fel ska man nog vänta med att bestämma sig för innan man fått all fakta. Det blir lätt ryktesspridning och alla har sina åsikter om vad som hänt.

    Men det var EBU som gjorde polisanmälan till svensk polis och åklagare som tagit del av det och nu låtit det gå till rättegång.
    Om han ses som skyldig är det böter vi pratar om.

  • Tecum

    Det ska mycket till innan EBU sabbar sitt flaggskepp och diskar en artist. Det var givet att det skulle bli ett jäkla liv och det är inget som gynnar EBU. Så mitt intryck är att killen burit sig rejält illa åt och inte heller tagit chansen att be om ursäkt till kvinnan medan tid var. För polisanmälan kom ju inte omedelbart.

  • AndreaBD

    Jag hörde idag, på youtube förstås, hur några brittiska journalister och bloggare diskuterade detta, och någon sa att det har varit tre eller fyra incidenter: Hotet mot kvinnlig fotograf, hans livvakt knuffade en israelisk journalist, under presskonferensen lade han en flagga över sitt ansikte (vet inte vilken flagga dock) när israeliska sångerskan frågades något. Sedan kommenterade han också när hon fick en fråga, på ett elakt sätt. 

    Hittade klippet:



  • AndreaBD

    Men det var inte bara han som betett sig illa. Både han, och den brittiske sångaren och framför allt den "satanistiska" irländskan hade krävt att inte behöva bo i samma hotell som Israels deltagare. Så den stackars tjejen blev förflyttat, de hade fryst ut henne på ett helt hysteriskt sätt. Irländskan ska ha varit ganska hysterisk.

  • Anonym (Herregud)

    Men vad menar du? "Vad händer om han blir frikänd?" Det händer ingenting såklart. Även om han inte döms för ett brott i rätten, så har han uppfört sig illa och har inget där att göra.

  • Anonym (TS)

    Tack för era svar!
    Intressant att höra vad andra tänker.. Kanske är lite partisk , är inte holländsk själv men sonens farmor är det. 


    Och hade han gjort något värre (t.ex misshandlat någon) hade jag nog tyckt det var rimligt att diska honom innan han har blivit dömd. 

  • Anonym (Herregud)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 16:26:43 följande:

    Tack för era svar!
    Intressant att höra vad andra tänker.. Kanske är lite partisk , är inte holländsk själv men sonens farmor är det. 


    Och hade han gjort något värre (t.ex misshandlat någon) hade jag nog tyckt det var rimligt att diska honom innan han har blivit dömd. 


    Va bra att du nog hade tyckt att det vore rimligt att diska en misshandlare.
    smh
  • Anonym (SN)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 16:26:43 följande:

    Tack för era svar!
    Intressant att höra vad andra tänker.. Kanske är lite partisk , är inte holländsk själv men sonens farmor är det. 


    Och hade han gjort något värre (t.ex misshandlat någon) hade jag nog tyckt det var rimligt att diska honom innan han har blivit dömd. 


    så om man är holländare så bryr man sig inte om att andra holländare kränker folk och begår brottsliga handlingar?

    Make it make sense. 
Svar på tråden Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?